FTM Forum

Full Version: Wielernieuws
You're currently viewing a stripped down version of our content. View the full version with proper formatting.
Pages: 1 2 3
Ondanks de winterslaap van de wegrenners is er zo nu en dan wel iets te melden, zowel positief als negatief. Hier een treurig bericht:

Quote:13:29
Renner Galvez na val op Zesdaagse overleden
ANP


GENT - De Zesdaagse van Vlaanderen in Gent is in de nacht van zaterdag op zondag opgeschrikt door een dodelijk ongeval. De Spaanse baanwielrenner Isaac Galvez Lopez overleed na een val op de piste. Reanimatie ter plaatse baatte niet, Galvez stierf onderweg naar het Universitair Ziekenhuis van Gent.

Het wielerevenement werd onmiddellijk stilgelegd en een woordvoerder van de Zesdaagse kondigde aan dat de slotdag is afgelast. De Belg Iljo Keisse en de Duitser Robert Bartko krijgen de eindzege op hun naam.

Het ongeval gebeurde rond half een tijdens de tweede ploegenkoers. Galvez en zijn teamgenoot Juan Llaneras waren nog in de race voor de eerste plaats. De ongelukkige Galvez kwam in aanraking met de Belg Dimitri De Fauw en knalde met zijn hoofd tegen de balustrade. Het publiek, plusminus 3000 mensen, werd onmiddellijk gevraagd de arena te verlaten.

De 31-jarige Galvez veroverde met Llaneras twee keer de wereldtitel in de ploegkoers, in 1999 en in 2006. Hij boekte ook de nodige succesjes op de weg. Galvez won twaalf keer een rit, meestal in kleine Spaanse etappekoersen. Ook deed hij dit jaar mee aan de Ronde van Frankrijk, waarin hij tweede werd in de vierde etappe.

Wedstrijddirecteur en oud-pistier Patrick Sercu zag een val zoals ze in elke baanwedstrijd voorkomen: ‘Twee renners die lichtjes met elkaar in aanraking komen. Maar dit keer was het met fatale afloop. Hij is tegen de balustrade aan de buitenkant van de piste terechtgekomen en is overleden aan inwendige bloedingen. Galvez was de huidige wereldkampioen ploegkoers, dus zeker een goede renner. Als mens was het een stille, rustige jongen’.

Gouverneur van de provincie Oost-Vlaanderen Andre Denys was ook getuige van het ongeval: ‘Iedereen was aangedaan. De zesdaagse mag geen brood en spelen zijn, waardoor we onmiddellijk beslisten de zesdaagse af te gelasten toen we het nieuws vernamen dat Galvez overleden was. Dit uit respect voor zijn familie en de nabestaanden.’
Erg treurig allemaal :cry:
Heb het van nabij meegemaakt in Gent (niet de val, wel de entourage). Het leefde flink in de Belgische stad moet ik zeggen... Overal cameraploegen etc
Quote:Vuelta start in Drenthe


RIJSWIJK - De Ronde van Spanje start in 2009 in Drenthe. Gedeputeerde Anneke Haarsma (Sport) zei woensdagochtend in het Radio 1 Journaal dat de provincie dinsdag een brief heeft ontvangen waarin de organisatie van de Vuelta het groene licht geeft.
Het is voor het eerst dat de Spaanse etappekoers in Nederland start. Na de Ronde van Frankrijk en de Ronde van Italië is de Vuelta de belangrijkste etappewedstrijd voor profs.

=D> Het duurt nog even, maar dit is wederom een leuk evenement in het noorden van het land.
Belachelijk, de Vuelta in Nederland, hebben we daarvoor 80 jaar gevochten?
Heel leuk initiatief! beschouw drenthe alleen wel onder het oosten hoor gerben
kooltje Wrote:Heel leuk initiatief! beschouw drenthe alleen wel onder het oosten hoor gerben

Drenthe ligt in de oostelijke helft van Nederland, maar zeker ook in de noordelijke helft van Nederland. Fryslân, Groningen en Drenthe zijn als sinds een hele tijd de 3 Noordelijke provincies van Nederland....

[Image: Nederland.gif]

@BB: zoals je misschien weet werd Drenthe nog een tijdje buiten de Rep. der 7 Ver. Nederlanden gehouden (en onder direct bestuur stond van de papen uit Utrecht), omdat ze huurlingen aan de Spanjaarden leverden, als ik me niet vergis. Dus het organiseren van de Vuelta verbaast mij niks. :wink:
Boogerd stopt na dit seizoen. waarschijnlijk na het wk in oostenrijk. het zal een leegte achter laten. had gehoopt dat hij nog een voorjaar reed en dan zou stoppen.
kooltje Wrote:Boogerd stopt na dit seizoen. waarschijnlijk na het wk in oostenrijk. het zal een leegte achter laten. had gehoopt dat hij nog een voorjaar reed en dan zou stoppen.

Quote:Boegbeeld Boogerd verlaat wielrennerij
Uitgegeven: 19 april 2007 12:05
Laatst gewijzigd: 19 april 2007 12:08

VALKENBURG - Niet op basis van een lange reeks overwinningen, wel vanwege zijn talent, uitstraling en aanvallende rijstijl was Michael Boogerd de populairste wielrenner van Nederland van de afgelopen jaren.

De Hagenaar, die volgende maand 35 jaar wordt, behoorde in koersen als de Amstel Gold Race, Luik-Bastenaken-Luik en het wereldkampioenschap steevast tot de uitblinkers. Het ontbreken van een sterke eindsprint speelde hem echter parten.



Onverwacht

Boogerd kondigde donderdag zijn afscheid als wielerprof aan. Dat kwam toch nog redelijk onverwacht omdat het Rabo-boegbeeld niet aan slijtage onderhevig lijkt. De jaren gaan tellen, erkende hij wel eens, maar komend weekeinde wordt in de Limburgse heuvels gewoon weer een hoofdrol van hem verwacht. Zoals Boogerd ook volgende week in Luik-Bastenaken-Luik weer vooraan zal meefietsen. Sinds 1998 finishte hij in Ans maar twee keer niet bij de beste tien.

In 1994 maakte Boogerd een geruisloos debuut bij de beroepsrenners om twee jaar later stormachtig door te breken. Voor de dat jaar begonnen Rabobank-ploeg won hij een etappe in de Ronde van Frankrijk. Boogerd werd, gezien zijn ontluikende klimcapaciteiten, Nederlands hoop voor een goed klassement in de Tour.

Tijdrijder

In 1998 eindigde hij in een door dopingschandalen ontsierde Ronde van Frankrijk inderdaad vijfde, maar zijn beperkte kwaliteiten als tijdrijder stonden een hoofdrol in het grote rondewerk in de weg. Boogerd werd een allrounder, die vooral in de klassiekers op de voorgrond trad. De Amstel Gold Race won hij in 1999 door Lance Armstrong in de sprint te verslaan. In Limburg kwam hij naast die zege tot zes podiumklasseringen.

De drievoudig Nederlands kampioen beleefde zijn wellicht mooiste wielerdag op 24 juli 2002 toen hij op La Plagne zijn tweede ritzege in de Tour behaalde. Het was de koninginnenrit en Boogerd kwam alleen aan.

Beleving

Op zijn beleving als wielrenner zat de sleet nog niet. Het trainingsbeest bereidde zich afgelopen winter ouderwets voor op ,,zijn'' weken en liet in de Ronde van Vlaanderen, niet zijn specifiek terrein, al zien dat het met de vorm wel goed zit. Door het aangekondige afscheid krijgt zijn optreden zondag in Limburg een extra dimensie. Het is het moment voor het altijd massaal aanwezige publiek eer te brengen aan de beste Nederlandse wielrenner van zijn generatie.

Belangrijkste overwinningen:

1996: rit Ronde van Frankrijk
1997: NK profs
1998: 2 ritten en eindklassement Catalaanse Week, NK profs
1999: eindklassement Parijs-Nice, rit Ronde van Baskenland, Amstel Gold Race
2000: rit Tirreno-Adriatico
2001: rit Tirreno-Adriatico, Brabantse Pijl, eindklassement Catalaanse Week
2002: rit Ronde van Frankrijk
2003: Brabantse Pijl
2006: NK profs

Sad

Het zal inderdaad een leegte achterlaten, zijn overwinning op La Plagne zal ik nooit meer vergeten =D>
zondag voor de tiende keer op rij in de top 10 amstel.
Zet je tv aan en je weet dat je hem voorin ziet zitten. gaf geen enkele wedstrijd niet thuis...helaas zijn sprint niet goed genoeg maar toch.

slechtste moment was de lekke band op het wk...hij was de beste van de kopgroep maar reed lek in laatste ronde.
<!-- m --><a class="postlink" href="http://www.nu.nl/news/1105293/45/%27Zelfmoordpoging_wielrenner_Frank_Vandenbroucke%27.html">http://www.nu.nl/news/1105293/45/%27Zel ... ke%27.html</a><!-- m -->

Je zou zeggen 'zet het van je af en ga wat anders doen, het wordt niks meer', maar fietsen is wrs het enige wat VDB wil en kan.
Als mijn dochter er zo uitziet als ze 16 is, dan gaat ze achter slot en grendel.

Zoiets is toch niet meer te houden.
pfff... en dan pas 16 ... investeren in de toekomst heet dat toch ?
16 is een beetje dubieus inderdaad, maar ze ziet er wel verdomd goed uit zeg :eeeek:


[Image: Boontje04.jpg]

[Image: Boontje03.jpg]

[Image: 56511_soof5.jpeg_123_963lo.jpg]
Quote:Dubbele beenbreuk Linus Gerdemann

Linus Gerdemann heeft bij een zware val in de vijfde etappe van Tirreno- Adriatico zijn dijbeen en scheenbeen gebroken. Hij is enige maanden uit de roulatie.

De renner van Team High Road hoopt weer op tijd fit te zijn om de Tour de France te kunnen rijden.

Detail.... Linus reed de tijdrit uit en werd 8e !!.... wat een held =D> =D>
Het blijft ontzettend knap/stoer/mannelijk...maar het is een rechte breuk en het was "maar" 800 meter.
kooltje Wrote:Het blijft ontzettend knap/stoer/mannelijk...maar het is een rechte breuk en het was "maar" 800 meter.

Ik heb mijn scheenbeen een keertje gebroken. Dat was ook zo'n rechte breuk maar het doet onwijs pijn... elke persoondie daarna nog een stap zet (of fietst) is een onwijze held...
knappe tijdrit van posthuma zeg =D>
15 seconde op de nr. 2 in 13.7 km.
en ook nog de eindzege pakken op twee seconde =D>
Geen nieuws, maar deze AD fotograaf ging voor een hele mooie foto:

http://www.dumpert.nl/mediabase/93501/35...graaf.html
Quote:Petacchi tot september geschorst
Het tribunaal voor de sport CAS heeft Alessando Petacchi geschorst tot eind augustus. Bij de Milram-sprinter werd in de Giro d'Italia van 2007 een te hoge waarde salbutamol vastgesteld. De vijf ritzeges van die Giro is hij ook kwijt.

Petacchi heeft weliswaar een medische verklaring die hem het gebruik van het anti-astmamiddel toestaat, maar niet in de hoeveelheid die werd aangetroffen. De Italiaanse wielerbond sprak hem vrij, waarop het Italiaans Olympisch Comité het sporttribunaal inschakelde.

De Italiaan kampte al met bronchitis en had zich voor de komende editie van de Giro afgemeld. Door de uitspraak van het CAS mist hij ook de Tour de France.
Box Brother Wrote:
Quote:Petacchi tot september geschorst
Het tribunaal voor de sport CAS heeft Alessando Petacchi geschorst tot eind augustus. Bij de Milram-sprinter werd in de Giro d'Italia van 2007 een te hoge waarde salbutamol vastgesteld. De vijf ritzeges van die Giro is hij ook kwijt.

Petacchi heeft weliswaar een medische verklaring die hem het gebruik van het anti-astmamiddel toestaat, maar niet in de hoeveelheid die werd aangetroffen. De Italiaanse wielerbond sprak hem vrij, waarop het Italiaans Olympisch Comité het sporttribunaal inschakelde.

De Italiaan kampte al met bronchitis en had zich voor de komende editie van de Giro afgemeld. Door de uitspraak van het CAS mist hij ook de Tour de France.

Ook leuk nieuws voor de Rabobank:

Freire
De uitspraak van het CAS houdt in dat bij voorbeeld Oscar Freire van de Rabobankploeg reglementair een zege kan bijschrijven. De Spanjaard werd tweede in de door Petacchi gewonnen vierde etappe van de Tirreno-Adriatico. Petacchi zegevierde verder onder meer in drie ritten van de Ruta del Sol.
Ik keek net naar de quoteringen bij Unibet voor de komende Tour de France.

Evans favoriet op 3.25, maar onze eigen R. Gesink staat daar als 5e renner genoemd met een quote van 10.00.

Wel verrassend. Ik zie hem toch nog niet bij de top-5 eindigen hoor.
kuiper Wrote:Ik keek net naar de quoteringen bij Unibet voor de komende Tour de France.

Evans favoriet op 3.25, maar onze eigen R. Gesink staat daar als 5e renner genoemd met een quote van 10.00.

Wel verrassend. Ik zie hem toch nog niet bij de top-5 eindigen hoor.
Ik zie hem niet eens starten. :wink:
start niet eens inderdaad...was in december al bekend
Is dan nog niet bekend bij Unibet.
Quote:Zevenvoudig Tour de France-winnaar
Lance Armstrong maakt komend seizoen
zijn rentree in het internationale
wielerpeloton,zo melden verschillende
Amerikaanse media.

De Amerikaan die binnenkort 37 jaar
wordt,gaat voor Astana rijden,waar hij
herenigd wordt met ploegleider Johan
Bruyneel.De Belg stond bij al z'n zeven
Tour-overwinningen aan de zijde van de
Texaanse klasbak.

Armstrong liet in 1993 voor het eerst
van zich horen toen hij wereldkampioen
op de weg werd.Drie jaar later werd er
teelbalkanker bij hem vastgesteld en
moest hij vechten voor zijn leven.Een
strijd die hij glansrijk won.

Nadat hij zijn ziekte de baas was
geworden,keerde Armstrong,vele kilo's
lichter in 1998 terug in het peloton.
Rijdend voor US Postal eindigde hij dat
jaar als vierde in de Vuelta.

Die prestatie sterkte de Amerikaan in
de gedachte dat hij in 1999 al een gooi
kon doen naar de Tour-zege.Armstrong
slaagde met onder meer vier etappezeges
glansrijk in zijn missie.

In de zes jaren die volgden,heersten de
Texaan en z'n ploeg opnieuw in Tour,die
hij in totaal zeven keer zou winnen.In
2004 werd Armstrong tot sporter van de
wereld gekozen.Hij nam in 2005 afscheid
van de wielersport,maar daar lijkt 'The
Boss' nu dus op terug te komen.

Ik vind het geweldig nieuws. Dat sterkt me toch in de gedachte dat hij clean is en was. Ik ben benieuwd wat The Boss nog kan. Hij zou in ieder geval wel weer wat kleur brengen in het peleton.
zou mooi zijn.

maar waarom sterkt dat je in de gedachte dat hij clean was? dat zegt toch helemaal niks? juist dat hij gestopt is op het moment dat de tests nog beter waren en het feit dat hij bij astana zou gaan fietsen doen mij nog meer twijfelen.

hij heeft zeker weer een goedje dat niet ontdekt kan worden? :razz:
Zou het de stomste zet van hem vinden... Hij heeft niks meer te bewijzen en kan eigenlijk alleen nog maar verliezen (in teveel opzichten). Als ik hem was zou ik lekker in Texas blijven.
Ook Landis keert waarschijnlijk terug in het peloton. Zijn schorsing loopt af op 31 Januari
Pages: 1 2 3