FTM Forum

Full Version: Jeu Sprengers overleden
You're currently viewing a stripped down version of our content. View the full version with proper formatting.
KNVB-preses Sprengers overleden

KNVB-voorzitter en UEFA-bestuurslid Mathieu 'Jeu' Sprengers is op 69-jarige leeftijd overleden. Hij was al enige tijd ernstig ziek.

Van 1980 tot 1990 was Sprengers actief als voorzitter van VVV-Venlo en in 1993 volgde hij bij de KNVB Jo van Marle op als voorzitter. Hij was vice-voorzitter van het organisatiecomité van EURO 2000 en datzelfde jaar werd hij bij de UEFA penningmeester. In 2007 werd Sprengers niet in die functie herkozen, maar wel bleef hij lid van het bestuur.

Sprengers zou aan het eind van het jaar conform de KNVB-regels als voorzitter aftreden omdat hij dan de leeftijd van 70 jaar zou hebben bereikt. ...

Sprengers vervulde rol met verve

... Sprengers vervulde zijn bestuursrol in de voetbalwereld met verve. Hij kwam op voor de jeugd, voor het damesvoetbal en voor de belangrijke maatschappelijke rol van de KNVB."De voetbalbond is het grootste gezinsvervangende tehuis van Nederland", zei hij regelmatig.

In zijn functie van penningmeester van de UEFA kwam hij op voor de belangen van de kleine voetballanden. Het leverde Sprengers de bijnaam 'Robin Hood' op.

De Officier van Oranje Nassau had zich nog graag willen inzetten om het WK van 2018 naar Nederland en België te halen. Een bezoek daarvoor aan UEFA-voorzitter Michel Platini moest hij vorige maand wegens zijn ziekte afzeggen.
Ik zat vandaag bij de wedstrijd en ik denk dat vele mensen (inclusief ik) nog niet op de hoogte waren van het nieuws totdat de voorzitter vlak voor de aftrap de microfoon nam en het nieuws vertelde. De minuut stilte die vervolgens viel was indrukwekkend.