FTM Forum

Full Version: NEC - Vitesse
You're currently viewing a stripped down version of our content. View the full version with proper formatting.
Ook hiervoor maar een topic.

Door het succes in de UEFA cup heb ik een beetje het idee dat de wedstrijd tegen vitesse bij de supporters (ik hoop niet bij de spelers) wat minder leeft of een beetje meer op het 2e plan staat. Veel supporters zijn bezig met de reis te regelen naar Moskou of al met de voorbereidingen voor Zagreb.

Ben benieuwd, 10 jaar ongeslagen thuis tegen de galbakken. 9 keer gewonnen, 1 x gelijk. Deze keer gaan we echter als absolute favoriet de wedstrijd in, dit is voor het eerst in 10 jaar. Voorgaande 3 jaren waren we wel licht favoriet vaak maar meer vanwege de jaren ervoor en niet vanwege het spel / de stand.

El Ak © en Zomer :8:
Heb nu ook 2x NEC achterin maar twijfel toch nog. Hofs en Kolk zijn middenvelders die der zomaar uit t niks 1tje in kunnen leggen.
Kolk, zou ie weer spelen dan? Viel wel goed in maar persoonlijk vind ik die van Wolfswinkel hun gevaarlijkste man (zegt misschien wel genoeg).
Euhm staat iig in de vermoedelijke opstelling van vitesse.org. Jenner raus.
Peter Wrote:Heb nu ook 2x NEC achterin maar twijfel toch nog. Hofs en Kolk zijn middenvelders die der zomaar uit t niks 1tje in kunnen leggen.

Kolk heeft anders in 5 wedstrijden 0 keer het net weten te vinden...en Kolk is trouwens een aanvaller Wink
Wolfswinkel speelt al t hele jaar als enige spits van Vitesse. En volgens mij heeft Kolk elke pot tot u toe maar heel ff meegedaan dus zo schokkend is dat niet dat ie nog op 0 staat.Wink
Het kan morgen bijna niet misgaan! NEC heeft elke wedstrijd een aparte rugsponsor en voor deze wedstrijd hebben we de enige echte vitesse-killer himself!

[Image: 9406.jpg]

Artikel uit de dagblad de Pers!

Tussen Nijmegen en Arnhem ligt maar vijftien kilometer. Toch is er een wereld van verschil tussen de bourgondische stad en die van de klassieke elite. Zondag spelen de vijanden tegen elkaar.

Waarom zijn de wedstrijden tussen NEC en Vitesse zo beladen?
Ho, wacht even. Het is dus NEC NEK zit onder je hoofd, NEC zit in het hart.

Sorry hoor.
Het ligt gevoelig. Mart Smeets, geboren Arnhemmer, had er een handje van om bij Studio Sport NEC voortdurend aan te kondigen als NEK. Hij hield daar pas mee op toen het klachten regende vanuit Nijmegen. Niet vergeten dus: het is NEC.

Waarvan akte. Maar hoe zit dat nou tussen die clubs?
In 1900 werd Eendracht opgericht, de voorloper van NEC, door een groepje arbeiders. Vitesse is een club van de klassieke notabelen. In 1892 was Vitesse eerst een chique cricketclub. Later dat jaar kwam er een voetbaltak bij. Wat dat betreft zijn de clubs een afspiegeling van de steden. Nijmegen is een bourgondische stad. In Arnhem leefden de hertogen, graven en andere rijke lieden. Zij maakten het geld van de burgers op.

Dat is niet zo mooi.
Nee, volgens sommige NEC-supporters is er nog niets veranderd. Nog steeds leven ze in Arnhem van gemeenschapsgeld, vinden ze. Ze wijzen dan op de financiering van het Gelredome door de provincie.

Daar klinkt een beetje een Calimero-gevoel uit. Zij zijn groot en ik ben klein.
Het gras in Arnhem is vaak groener dan in Nijmegen, dat klopt. Terwijl Nijmegen ruim duizend jaar de grootste stad van Nederland was, gesticht door de Romeinen, je weet wel. De stad heeft van oudsher nog steeds veel aanzien vanwege de Waalkade, de universiteit, de Vierdaagse en haar Zomerfeesten. Dat heeft Arnhem allemaal niet. Toch is Arnhem de hoofdstad van de provincie Gelderland. De stad van de klassieke elite.

Is dus al lang aan de gang, dat gedoe tussen die clubs.
Dat is juist het vreemde, het is pas iets van de laatste twintig jaar. Daarvoor waren twee agenten op een fiets voldoende om de orde te handhaven.

Wie heeft dan de lont in het kruitvat gestoken?
Karel Aalbers, de megalomaan uit Eerbeek. Hij liet een multifunctioneel stadion neerzetten in Arnhem en kocht de ene na de andere topspeler. In die periode sprak hij de profetische woorden: ‘Als ik Vitesse in de volgende eeuw zie, dan zie ik een toegevoegde waarde voor de mensheid. In 2015 zijn we al minstens een keer kampioen geworden.’ Verder liet hij optekenen dat NEC in zijn ogen geen serieuze concurrent meer was. ‘Die club zal ons niet meer in de wielen rijden. Een gepasseerd station.’

Dat kwam natuurlijk niet lekker aan in Nijmegen.
Zeker omdat NEC op dat moment op sterven na dood was. Elk dubbeltje bij de club moest worden omgedraaid. De voorzitter werd Zeeuws Meisje genoemd, dus dan weet je het wel. Toen NEC in 1989 promoveerde, gooiden spelers uit vreugde hun shirtjes in het publiek. Iedereen was blij, behalve de voorzitter. Die realiseerde zich dat nieuwe tenues – die bovendien ook nog eens als de lelijkste van het betaalde voetbal werden gezien – een paar honderd gulden zouden gaan kosten. Kortom, NEC liep in alle opzichten hopeloos achter Vitesse aan. ‘Het was wear hillemuil nèks!, was in die jaren een gevleugelde uitspraak in De Goffert.

Hoe liep het met Aalbers af?
Het was een luchtbel. Aalbers liet de club in grote schulden achter. Wegens het zwart uitbetalen van speler Nikos Machlas werd hij in 2005 veroordeeld tot een geldboete van 20.000 euro en twee maanden voorwaardelijk. Met de sportieve aspiraties van Vitesse was het op dat moment al lang gedaan. Louter door ingrijpen van provincie en gemeente kon de club blijven voortbestaan.

Leedvermaak bij NEC natuurlijk?
En dat niet alleen. Terwijl Vitesse stukje bij beetje ineenstortte, zette NEC het Calimero-gevoel om in daadkracht: de jeugdopleiding kreeg een injectie, het stadion werd gerenoveerd en de selectie werd versterkt met tal van goede spelers. Tijdens de derby van 2004 rolden fans van NEC een spandoek uit: ‘Romeinse glorie versus een club met crickethistorie’. De wraak was zoet, zullen we maar zeggen.

Blijft het altijd bij dit soort onschuldige pesterijtjes?
Niet altijd. In 1999 sprak de toenmalige Vitesse-trainer Herbert Neumann na de derby van ‘een zelden eerder vertoonde vijandige sfeer’. Maar meestal blijft het bij ludieke acties: Vitesse-supporters hebben de kanonnen aan de Waalzijde eens geel-zwart geverfd, Dennis Gentenaar speelde de derby in 2006 met een roodzwartgroen kapsel en vorig jaar zongen de NEC-supporters naar hun rivalen aan de overkant: ‘Ze zijn de vrienden van Joran’, als verwijzing naar Arnhemmer Joran van der Sloot, de vermeende moordenaar van Natalee Holloway. Van die dingen.

Nog één anekdote dan, om het af te leren.
Voetbal International vroeg NEC-verdediger Peter Wisgerhof naar de sentimenten rond de wedstrijd. Hij antwoordde: ‘Tja, als je al niet meer met gele hesjes kan trainen, kijk je toch even raar op. Dat soort dingen zijn in Nijmegen doodnormaal. Ik weet nog dat Dejan Govedarica hier op zijn eerste training doodleuk op zwart-gele schoenen aankwam. Dat was dus één keer en nooit weer. En zo kan ik wel doorgaan. We hebben hier een keeper gehad die in een gele auto kwam voorrijden. Wist hij veel...’
Maar ik heb nog steeds niet begrepen waarom er wel NAC gezegd mag worden maar niet NEC. Is dat Brabants relativeren (wat maokt ut uit) t.o.v. Gelders snel-op-de-pik-getrapt-voelen (Het is EN-EE-SEE hoor) of is er een andere reden?
Ter vergelijking: P-S-V versus Psfffff... dat laatste klinkt als een vochtige stinkwind en ofschoon dat meer past bij mijn opinie over Psfff lijkt het me dat de fans het eerste prefereren.
Opt moment is het toch echt Psfffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffffff :wink:
Ja twas niet veel .... Kben bang dat het niet veel wordt dit seizoen. Er stonden vanavond teveel jonge broekjes in. Dat in een duel waarin ervaring wordt gevraagd. Mendez en Culina hadden er in moeten staan tegen NAC, waarvan je weet dat die er vol in kletsen. Wel was het goed van Stevens om Kromkamp er uit te halen, want die had geheid een 2e gele kaart gekregen door toedoen van die gehaaide Lurling. Maar het was vanavond slecht slecht slecht. Maar voor mij blijft het PEEEE...ES....VEEEE ook al degraderen we. Achter je cluppie blijven staan he ook wanneer het wat minder gaat.
Bredanaar Wrote:Ja twas niet veel .... Kben bang dat het niet veel wordt dit seizoen. Er stonden vanavond teveel jonge broekjes in. Dat in een duel waarin ervaring wordt gevraagd. Mendez en Culina hadden er in moeten staan tegen NAC, waarvan je weet dat die er vol in kletsen. Wel was het goed van Stevens om Kromkamp er uit te halen, want die had geheid een 2e gele kaart gekregen door toedoen van die gehaaide Lurling. Maar het was vanavond slecht slecht slecht. Maar voor mij blijft het PEEEE...ES....VEEEE ook al degraderen we. Achter je cluppie blijven staan he ook wanneer het wat minder gaat.

Ander topic.
Te veel jonkies? Helemaal niet, gewoon veel te weinig strijd! Juist van jonge jongens mag je verwachten dat ze derin vliegen, maar t was echt 3x niks. De wil om kampioen te worden is ver te zoeken. NAC stelt geen donder voor, die mogen blij zijn als ze in t linker rijtje eindigen, maar PSV gaat er toch kansloos ten onder, puur en alleen op strijd. Diep triest, had van Huub wel verwacht dat hij de strijd terug zou kunnen brengen, maar helaas ist alleen maar minder geworden op dat vlak. Uit ga je met deze instelling van iedereen verliezen.

Overigens, kan t geleuter over PSV niet naar t andere topic verplaatst worden? :p
0-1 door uitgerekend ras-Vitessenaar Hofs. Pijnlijk voor Harry. Sad
BOEM BOEM AREK noemen ze um ook wel Notworthy Notworthy ! Wat een KOGEL!! En dan natuurlijk held Youssef, zo rustig, zo kalm, onder zo'n zieke druk Notworthy !

Sfeeracties waren weer leuk, een rood-groen-zwart viaduct waar Vitesse de stad binnen komt met daarop: "Welkom in de voetbalhoofstad van Gelderland" en de supporters die het voor elkaar hebben gekregen om een spandoek in de bussluis van het uitvak te plaatsen met daarop de tekst (referend aan het onderbroekenincident in de voorbereiding) "Je hebt toch een onderbroek nodig om in te schijten". Daaraan zat een waslijn met onderbroeken van tangastrings tot aan koeienvangers met op elke onderbroek een naam van Hofs, Pietje, Kolk etc etc.

Daarnaast natuurlijk weer een mooi doek bij opkomst van Legio Noviomagum!

Wedstrijd was slecht, wel veel strijd. Tokkie Hofs leek meer bezig met het feit dat het een derby was dan iets anders wat hem uiteindelijk ook de wedstrijd kost. Daarvoor liep ie al zo :-$ voor vak H en J langs bij z'n goal wat hem een regen aan bier, aanstekers, cola en weet ik veel wat meer opleverde. Hij liep daarna stoer door het veld met de borst vooruit, hij moest het echter keer op keer afleggen tegen Held Sibum. Na de 1-1 heeft ie eigelijk niks anders meer gedaan als op de grond gelegen totdat ie gewisseld werd. Na de 2-1 liep ie weg uit de dug out richting kleedkamer [baby]!

Oow ja en vlak voor rust kreeg assistent coach Sturing nog rood voor een tackle of natrappen op El Ak buiten het veld Undecided , kon niet goed zien wat er gebeurde.

ZE WINNEN NOOIT IN NIJ-ME-GUH, ZE WINNEN NOOOOOOOOOOOOOIT IN NIJ-ME-GUH!!!!
Ooww ja... Vret en Co, plz kom die Zomer weer ophalen hier. Wat een halve tamme is dat zeg, hij heeft bij jullie toch ook wel eens een derby gespeeld??? Dacht dat het wel goed was voor de opbouw en aanvallend koppen maar dat weegt absoluut niet op tegen zijn verdedigend onvermogen. SLAPPE HAP!
harry_bierdop Wrote:Sfeeracties waren weer leuk, een rood-groen-zwart viaduct waar Vitesse de stad binnen komt met daarop: "Welkom in de voetbalhoofstad van Gelderland" en de supporters die het voor elkaar hebben gekregen om een spandoek in de bussluis van het uitvak te plaatsen met daarop de tekst (referend aan het onderbroekenincident in de voorbereiding) "Je hebt toch een onderbroek nodig om in te schijten". Daaraan zat een waslijn met onderbroeken van tangastrings tot aan koeienvangers met op elke onderbroek een naam van Hofs, Pietje, Kolk etc etc.

[Image: 9417.jpg]
Eigelijk was het gewoon een heerlijke pot. Voor me gevoel was het dit jaar ook op het veld een echte derby, naast gewoon strijd en redelijk harde duels zaten spelers elkaar ook constant te zieken, op te naaien en ook het publiek werd er regelmatig bij betrokken. De sfeer was de 1e helft wat minder maar 2e helft super.

Mooi die reactie van tokkie Hofs :8:
Lekker, de punten wéér thuis gehouden. En zo hoort het. =D>
Het is overigens weer schandalig dat die 1e pingel niet wordt gegeven aan Saidi. Stel je krijgt die 2e actie van Saidi niet meer dan kan je zomaar gelijkspelen door wederom een comlpleet onbegrijpbare arbitrale beslissing. Vink loopt er 5 meter vandaan, 5 meter, mooi diagonaal eracher. Hij stond al met de armen gestrekt voordat Saidi geraakt werd, de actie was nog bezig. Hoe duidelijk wil je ze hebben.
harry_bierdop Wrote:Het is overigens weer schandalig dat die 1e pingel niet wordt gegeven aan Saidi. Stel je krijgt die 2e actie van Saidi niet meer dan kan je zomaar gelijkspelen door wederom een comlpleet onbegrijpbare arbitrale beslissing. Vink loopt er 5 meter vandaan, 5 meter, mooi diagonaal eracher. Hij stond al met de armen gestrekt voordat Saidi geraakt werd, de actie was nog bezig. Hoe duidelijk wil je ze hebben.

Vink is blind. Dat weet je toch, Harry? Zelfs in de samenvatting zag je zeker 4 belangrijke, foute beslissingen.