FTM Forum

Full Version: DVD Eredivisie samenstellen
You're currently viewing a stripped down version of our content. View the full version with proper formatting.
Pages: 1 2 3 4 5
Beste forum vrienden,

Een vriend van mij werkt bij een bedrijf in sportstatistieken en is voor een klant op zoek naar een groot aantal 'toplijsten' met gedenkwaardige momenten/spelers/trainers in de geschiedenis van de Eredivisie. Een collectieve brainstormsessie heeft een behoorlijke lijst aan mogelijkheden opgeleverd (zie sheet), nu moeten ze per categorie een top 10 samenstellen en daar hebben ze wat input voor nodig.

Kunnen jullie zoveel mogelijk momenten noteren, liefst met vermelding van datum en wedstrijd, maar in ieder geval met een korte omschrijving van het betreffende moment? Als je meerdere momenten hebt voor een categorie, kopieer dan de regel zodat we 1 moment per regel houden.

Let op, er moet beeldmateriaal beschikbaar zijn van het moment, waarschijnlijk zal de nadruk dus sterk komen te liggen op de afgelopen twintig jaar. Wij moeten de lijsten in de komende twee weken samenstellen, alle input is van harte welkom.

Van deze selectie komt een DVD uit die je bij het bier kan sparen.

------

1. De 10 beste buitenlandse spelers met opmerkelijke momenten (wedstrijd en datum)

2. De 10 mooiste reddingen (met wedstrijd en datum)

3. De 10 markantste trainers (met input over bijv. opvallende uitspraak of daad)

4. De 10 grootste blunders (met wedstrijd en datum)

5. De 10 mooiste goals (met wedstrijd en datum en beschrijving)

6. De 10 vreemdste eigengoals (met wedstrijd en datum en beschrijving)

7. De 10 mooiste en opmerkelijkste penalties (met wedstrijd, datum en beschrijving)

8. De 10 spelers met de meeste rode kaarten (geen input nodig)

9. De 10 gedenkwaardigste klassiekers (met input over waarom)

10. De 10 markantste scheidsrechters (met input over bijv. opvallende uitspraak of daad, aantal kaarten e.d.)

11. De 10 opmerkelijkste bloopers

12. De 10 mooiste en opmerkelijkste kampioenswedstrijden (met input over waarom)

Verder moeten we een drietal legendarische momenten per club (van de huidige Eredivisie clubs) leveren.

----------

Kan me voorstellen dat de datums een beetje lastig is, die zoeken ze er zelf maar lekker bij...........

Dank voor al jullie suggesties en ideeen!
De huidige lijst van beste buitenlandse spelers bestaat uit de
volgende:

Romario
Ronaldo
Soren Lerby
Ove Kindvall
Luc Nilis
Frank Arnesen
Hallvar Thoresen
Jesper Olsen
Jari Litmanen
Jan Heintze
Christian Chivu
Zlatan Ibrahimovic
Gomes


--------

Dit lijstje hadden ze gemaakt van mooiste goals.


Johan Cruijff scoort tegen Den Haag met een schitterende Lob over doelman Ton Thie. 02-Jan-72 FC Den Haag - Ajax 1-2

Johan Cruijff scoort op zijn comeback voor Ajax met een briljante Lob over Haarlem doelman Edward Metgod 06-Dec-81 Ajax - Haarlem 4-1

Stiftje Ruud Gullit over Edward Metgod. Metgod applaudiseert zelfs voor de bal het net raakt. 08-Nov-86 PSV - Haarlem 5-0

Marco van Basten omhaal 09-Nov-86 Ajax - FC Den Bosch 3-1

Dennis Bergkamp stiftje in de laatste minuut uit tegen RKC. Van Gaal beschreef het als een 'doelpunt van een andere planeet' 04-Oct-92 RKC - Ajax 0-5

Ruud van Nistelrooy lange afstandschot 12-Dec-98 PSV - Roda JC 3-3

Dirk Kuijt met de gelijkmaker in blessuretijd 17-Nov-02 FC Utrecht - AZ 2-2

Alfred Schreuder scoort met een prachtig volley van heel ver weg 25-May-03 NAC Breda - AZ 4-0

Rafael van der Vaart hakbal tegen Feyenoord 30-Nov-03 Ajax - Feyenoord 2-0

Zlatan Ibrahimovic solo tegen NAC Breda net voor zijn vertrek naar Italië 22-Aug-04 Ajax - NAC Breda 6-2

Philip Cocu schot van de middenlijn tegen NAC Breda 16-Apr-06 NAC Breda - PSV 2-6

Moussa Dembélé solo tegen oud club Willem II 27-Sep-08 Willem II - AZ 2-5
Die lob van Cocu was heel mooi, maar volgens mij was Edwin Gorter de eerste die op deze manier scoorde...
en ik meen me van heeeeeeel vroeger een doelpunt van een PSV-er te herinneren, ik meen Halvar Thoressen, die m ook vanaf de zijlijn, halverwege de helft van de tegenstander m over de keeper lobte.
Weet echter niet zeker of hij dat was, ga t ff proberen uit te vogelen
Mooiste kampioenswedstrijd is uiteraard PSV - Vitesse uit het seizoen 2006-2007, bij de mooiste goal mist in mijn ogen de hakbal van Luc Nilis tegen Utrecht, 17 mei 1997 (<!-- m --><a class="postlink" target="_blank" href="http://www.youtube.com/watch?v=Zpp_28er3_Q">http://www.youtube.com/watch?v=Zpp_28er3_Q</a><!-- m -->)
vond dit na ff googlen, maar kan d elink die op die site staat niet openen. Wellicht is dat het doelpunt van Thoresen die ik bedoel.
<!-- m --><a class="postlink" target="_blank" href="http://just4you.punt.nl/?id=258094&r=1&tbl_archief=1&">http://just4you.punt.nl/?id=258094&r=1&tbl_archief=1&</a><!-- m -->
Bumme Wrote:De huidige lijst van beste buitenlandse spelers bestaat uit de
volgende:
Jesper Olsen
Christian Chivu

Undecided Undecided

echt weer zo'n lijst voor ajakkes supporters. 'en we doen er voor de vorm ook wat psveejers bij'.
Quote:De huidige lijst van beste buitenlandse spelers bestaat uit de
volgende:

Romario
Ronaldo
Soren Lerby
Ove Kindvall
Luc Nilis
Frank Arnesen
Hallvar Thoresen
Jesper Olsen
Jari Litmanen
Jan Heintze
Christian Chivu
Zlatan Ibrahimovic
Gomes

Steffan Petterson?
@Waf: Ik denk dat Chivu een van de beste verdedigers is die op de nederlandse velden heeft rondgelopen. Ook staan er meer psv-ers bij dan ajacieden trouwens
Maar ik snap je punt, echter ik probeerde een buitelandse feyenoorder te bedenken die in het lijstje zou kunnen voorkomen en veel verder dan Kiprich kwam ik niet. Ik weet daar waarschijnlijk ook onvoldoende van, maar noem er eens een aantal
Als Zlatan erbij staat, mag Henke Larsson er ook bij
gittermaster Wrote:Ik denk dat Chivu een van de beste verdedigers is die op de nederlandse velden heeft rondgelopen.


doe toch normaal man. enorme overschatte stumperd, met zijn rode kaarten.

Quote:Maar ik snap je punt, echter ik probeerde een buitelandse feyenoorder te bedenken die in het lijstje zou kunnen voorkomen en veel verder dan Kiprich kwam ik niet. Ik weet daar waarschijnlijk ook onvoldoende van, maar noem er eens een aantal

jozsef, ono, dudek, larsson, petur peturson. tijdens de eerste ec 1 die een ploeg uit dit land won zaten er nog wel meer buitenlanders dan kindvall.

bij heerenveen had je alves

bij het az uit 80 had je nygaard
Bumme Wrote:Alfred Schreuder scoort met een prachtig volley van heel ver weg 25-May-03 NAC Breda - AZ 4-0

Die van Bosvelt tegen Groningen is in dezelfde categorie een stuk mooier (en lastiger). Hij eindigde, volgens mij, in de jaarverkiezing ook hoger...

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=ZR0B-yAOkh4[/youtube]

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=t9mJGGKHUF0[/youtube]
eens, die van bosvelt vind ik ook mooier.

het zijn allemaal stiffies, afstandschoten of dribbels. ik zou graag het mooiste stiffie, het mooiste afstandschot, de mooiste dribbel (die van zlatan dus) de mooiste kopgoal (bep bakhuijs dus) er moet ook goal tussen waarbij een verdediging stukgespeeld wordt. ik weet er ff niet zo snel een.
Gerben Zonderland Wrote:
Bumme Wrote:Alfred Schreuder scoort met een prachtig volley van heel ver weg 25-May-03 NAC Breda - AZ 4-0

Die van Bosvelt tegen Groningen is in dezelfde categorie een stuk mooier (en lastiger). Hij eindigde, volgens mij, in de jaarverkiezing ook hoger...

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=ZR0B-yAOkh4[/youtube]

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=t9mJGGKHUF0[/youtube]

Mee eens, maar de originalteit speelt bij mij ook mee.

@Waf: Over Chivu gaan we maar niet discussieren want daar heb ik echt een totaal andere mening over.

Dudek: Goeie keepert, maar Gomes vind ik een niveautje hoger en keepers zijn imo niet de meest spraakmakende figuren voor zo'n lijst.
Petursen: voor mijn tijd, kan ik niet over oordelen.
Ono: Vind ik een leuke voetballer, kan misschien in het rijtje
Josef noemde ik zelf al.
Larsson: mwoah....

Maar vraag me nog steeds af waarom je het zo'n ajax-rijtje vind terwijl er meer psv-ers in staan
gittermaster Wrote:Mee eens, maar de originalteit speelt bij mij ook mee.

@Waf: Over Chivu gaan we maar niet discussieren want daar heb ik echt een totaal andere mening over.

Dudek: Goeie keepert, maar Gomes vind ik een niveautje hoger en keepers zijn imo niet de meest spraakmakende figuren voor zo'n lijst.
Petursen: voor mijn tijd, kan ik niet over oordelen.
Ono: Vind ik een leuke voetballer, kan misschien in het rijtje
Josef noemde ik zelf al.
Larsson: mwoah....

Maar vraag me nog steeds af waarom je het zo'n ajax-rijtje vind terwijl er meer psv-ers in staan

1 psveejer meer.

dudek was in nederland net zo goed als gomes. in engeland niet meer, ook gomes begon slecht in engeland.

ono is de beste buitenlandse voetballer die ik bij feyenoord gezien heb. toen larson er zat was hij niet zo goed als hij ooit geworden is, maar larson is by far een grotere naam dan een thoressen, heintze, of olsen ooit waren..

jozsef was meer cult dan supergoed overigens. peturson was mijn jeugdidool, maar als een ijslander kon je in die tijd nog geen wereldfaam maken.
Quote:maar larson is by far een grotere naam dan een thoressen, heintze, of olsen ooit waren..

Dat is waar, maar je kunt dat bijna niet met elkaar vergelijken.
In de tijd van Thoressen, heintze en Olsen was voetbal minder commercieel, werd er minder buitenlands voetbal gekeken en waren de mogelijkheden minder.

Wat Kiprich betreft; ik vind dat juist een aspect dat mee moet wegen bij zo'n lijst. Wat mij betreft mag hij ook in het rijtje
gittermaster Wrote:
Quote:maar larson is by far een grotere naam dan een thoressen, heintze, of olsen ooit waren..

Dat is waar, maar je kunt dat bijna niet met elkaar vergelijken.
In de tijd van Thoressen, heintze en Olsen was voetbal minder commercieel, werd er minder buitenlands voetbal gekeken en waren de mogelijkheden minder.

Wat Kiprich betreft; ik vind dat juist een aspect dat mee moet wegen bij zo'n lijst. Wat mij betreft mag hij ook in het rijtje

Als culthelden ook in het rijtje mogen moet Eric Addo er ook bij! :razz:
Voyou Wrote:
gittermaster Wrote:
Quote:maar larson is by far een grotere naam dan een thoressen, heintze, of olsen ooit waren..

Dat is waar, maar je kunt dat bijna niet met elkaar vergelijken.
In de tijd van Thoressen, heintze en Olsen was voetbal minder commercieel, werd er minder buitenlands voetbal gekeken en waren de mogelijkheden minder.

Wat Kiprich betreft; ik vind dat juist een aspect dat mee moet wegen bij zo'n lijst. Wat mij betreft mag hij ook in het rijtje

Als culthelden ook in het rijtje mogen moet Eric Addo er ook bij! :razz:
en christiaan gyan! :razz:
Quote:1 psveejer meer.

Romario (PSV)
Ronaldo (PSV)
Soren Lerby (PSV en Ajax)
Ove Kindvall (Feyenoord)
Luc Nilis (PSV)
Frank Arnesen (PSV)
Hallvar Thoresen (PSV)
Jesper Olsen (Ajax)
Jari Litmanen (Ajax)
Jan Heintze (PSV)
Christian Chivu (Ajax)
Zlatan Ibrahimovic (Ajax)
Gomes (PSV)

Ik tel 8 x psv en 5 x ajax

en als Arnesen bij Ajax wordt meegeteld is t 8-6 Icon_twisted
gittermaster Wrote:
Quote:maar larson is by far een grotere naam dan een thoressen, heintze, of olsen ooit waren..

Dat is waar, maar je kunt dat bijna niet met elkaar vergelijken.
In de tijd van Thoressen, heintze en Olsen was voetbal minder commercieel, werd er minder buitenlands voetbal gekeken en waren de mogelijkheden minder.

Wat Kiprich betreft; ik vind dat juist een aspect dat mee moet wegen bij zo'n lijst. Wat mij betreft mag hij ook in het rijtje

heintze heeft wel een enorme staat van dienst gehad. speelde ook in het gouden deense elftal met arnesen en lerby (en larsje elstrup!). ik vind dat een laudrup veel eerder een plek verdient in dat lijstje dan jesper olsen.

en bij fainoid ben ik cruz vergeten.

oh ja, bij psvee had ik gomes niet meegeteld. die stond zo zielig onderaan.
gittermaster Wrote:Mee eens, maar de originalteit speelt bij mij ook mee.

Als dat meespeelt staan er teveel afstandschoten in. Ik zou van van Nistelrooij dan de goal nemen die hij na een rush maakte tegen Ajax (met Sar nog op goal) in de korte kruising, volgens mij was dat in 1999.

En de hakbal van Nilis tegen Utrecht
<!-- m --><a class="postlink" target="_blank" href="http://video.google.com/videoplay?docid=-6867205609343499098">http://video.google.com/videoplay?docid ... 9343499098</a><!-- m -->

edit: die laatste heeft Voyou ook al genoemd zie ik nu...

Dan graag de kopbal (de 3-0) van Ruud Geels tegen Feyenoord uit 1975.
Cruz? Dan tel ik Machlas ook mee en Steffan Petterson.
Laudrup valt wat voor te zeggen, maar is ook ajacied
gittermaster Wrote:Cruz? Dan tel ik Machlas ook mee en Steffan Petterson.
Laudrup valt wat voor te zeggen, maar is ook ajacied

cruz is absoluut niet dezelfde categorie als machlas. machlas is nooit kampioen in italie geweest.

laudrup maakte deel uit van denemarken86. dat vond ik zo'n weergaloos gaaf elftal....

tomasson mag er ook nog bij. en als chivu er bij mag, mag bahia ook. :razz:
Machlas was een grapje Waf Smile
Maar Petterson niet. Ja dat wa sinderdaad een heel mooi elftal met ook ontzettend mooie tenues.Oke, maar als Tomasson mag, dan mag mido ook
Velibor Vasovic vind ik nog steeds de beste buitenlandse verdediger die ooit bij een Nederlandse club speelde. En van Feijenoord blijft Franz Hasil ook nog in mijn herinnering als onnavolgbaar technische middenvelder.
gittermaster Wrote:Machlas was een grapje Waf Smile

ja maar hij is wel topscorer geweest met meer dan 30 goals. het is dat hij bij ajakkes niet gepresteerd heeft....
als dat een maatstaf is, dan moet Thoressen natuurlijk in het rijtje blijven.
Ivar Nielsen
Horst Blankenburg
Jeliazkov
Popescu
Galasek
Aangezien iedereen hier weet dat Tukkers eigenlijk Duitsers zijn, moet Theo Pahlplatz er ook bij :wink:
Mateja Kezman
Pages: 1 2 3 4 5