FTM Forum

Full Version: Dopingzondaars
You're currently viewing a stripped down version of our content. View the full version with proper formatting.
Pages: 1 2 3 4 5 6 7 8 9
Wie??

Quote:De UCI heeft bekend gemaakt dat Manuel Vazquez Hueso positief heeft getest op het gebruik van doping. Bij de 29-jarige Spanjaard werd een out-of-competition test uitgevoerd op 20 maart. Hierin vond het dopinglab van de internationale wielerbond sporen van EPO.

De UCI ging over tot de controle nadat het biologisch paspoort van Vazquez afwijkende waarden had getoond. Het is nu aan de Spaanse wielerfederatie om hem een schorsing op te leggen. De renner van Andalucia-CajaSur kan nog wel een contra-expertise aanvragen.

Manuel Vazquez reed tot nu toe een goed seizoen. Hij trok zijn vorm uit 2009, toen in het shirt van het ter ziele gegane Contentpolis, door in 2010. Zo werd hij derde in de Trofeo Inca en achtste in de Trofeo Deia, wedstrijden in de Challenge Mallorca. Hij is na Thomas Frei, Mattia Gavazzi en Li Fuyu de vierde renner in korte tijd die positief test
Meer dan een week nadat bekend werd dat hij was betrapt op het gebruik van EPO, vertelt Thomas Frei openhartig waarom hij de doping gebruikte, en waarom hij niet van plan was te stoppen. "Niemand vraagt hoe het komt dat je ineens zoveel sneller rijdt."

"Natuurlijk zou ik zijn doorgegaan als ik niet gepakt was", vertelt de 25-jarige Zwitser aan de Neue Zürcher Zeitung. "Het geld verleidt je, dat geldt voor iedereen." Vlak voordat hij betrapt werd, wist hij nog de zesde plaats in de Giro del Trentino te veroveren. "Alles ging goed. Nadat ik Evans' beste helper was in Tirreno-Adriatico, kreeg ik al een gesprek over een verbeterd contract."

Dat zou er echter nooit van komen. Frei begon al vroeg in zijn profcarrière met doping, maar werd tot nu toe nooit gepakt. "Ik begon mijn carrière volstrekt clean. Toen ik zware koersen moest rijden, leerde ik dat er (legale) injecties waren om te herstellen. Die wilde ik niet. Maar je ambitie vreet je op. Je staat voor een grote berg en weet niet hoe je eroverheen komt. Tenslotte wil je meer worden dan een gewone knecht."

En dus ging Frei, destijds rijdend voor het Astana van doping-delinquenten Matthias Kessler en Alexander Vinokourov, toch voor de boeg. "De dokter geeft het eerste shot, later doe je het zelf, en dan duurt het niet lang voordat je illegaal spul gebruikt. Maar begrijp me goed, het was volledig mijn eigen beslissing. Van drie of vier renners wist ik dat ze gebruikten, van anderen merkte ik het door gesprekken. Maar ik heb nooit iets gezien, als ik met iemand op de kamer lag."

Wat bedoelt hij met 'door gesprekken'? "Als ze merken dat je doping gebruikt, ben je ineens geen tegenstander meer. De stemming keert ineens en je praat samen over hoeveelheden. Maar over mijn gevoelens erbij kon ik niet praten. Je moet je sterk houden. Mensen als Basso en Vino worden ook gewoon welkom geheten in het peloton. Ze horen er weer bij en de kleinere renners zijn blij als ze een hand krijgen van hun helden."

"De bazen zeggen: 'We willen geen dopingzaken'. Maar wat ze echt bedoelen, is iets heel anders. Ik heb nooit instructies gekregen, maar aan de andere kant heb ik nooit gehoord dat een renner gevraagd werd hoe hij ineens zo goed werd. Wie al langer van mijn gebruik wisten? Buiten mijn leverancier ook mijn beste vrienden en familie. Als ik er niet over kon praten, zou het me verscheurd hebben."

"Ik heb mijn doping van buiten het wielrennen verkregen. Grote jongens kunnen misschien nieuwe dingen kopen, maar ik ben een kleine vis en moest het hebben van het allang opspoorbare EPO. Ik weet nog niet of ik de naam van mijn leverancier zal geven. Tenslotte was ik het die naar hem toeging. Misschien kan ik hem vragen om te stoppen, voordat ik hem aangeef."

:eeeek:
wat schrik je. exact wat ik altijd al mijn gedachte was.
Vind het verrassend dat hij dus zelf degene was die initiatief nam en de dope buiten het wielerwereldje haalde. Normaal gesproken hoor je allemaal verhalen over dopingnetwerken binnen de wielerwereld etc. maar deze kleine vis regelde zijn eigen hachje, interessant.
Scholten! Wrote:Vind het verrassend dat hij dus zelf degene was die initiatief nam en de dope buiten het wielerwereldje haalde. Normaal gesproken hoor je allemaal verhalen over dopingnetwerken binnen de wielerwereld etc. maar deze kleine vis regelde zijn eigen hachje, interessant.

dat is eigenlijk het enige dat ik niet geloof. :wink: als je als team dat spul gebruikt lijkt het mij een erecode dat je de rest er niet bijlapt en verklaart dat je het allemaal in je eentje hebt gedaan. de rest is niet gepakt, houden zo. dat zie je als rode draad terug als je iedereen erbij pakt die verklaringen aflegt. 'ik deed het allemaal alleen hoor!'

bij bv tennis is dat anders omdat het een individuele sport is. ik vermoed dat de atp ongelooflijk veel in die doofpot lazert en alleen kleine visjes symbolisch aanpakt.
ROTTERDAM - De Amerikaanse wielrenner Floyd Landis heeft bekend dat hij een groot deel van zijn carrière doping heeft gebruikt. Landis, die in 2006 de Tour de France won maar later werd gediskwalifeerd wegens dopinggebruik, greep in zijn jaren in het peloton naar eigen zeggen naar middelen als epo, testosteron, groeihormoon en insuline.

Bovendien bediende hij zich meermaals van bloedtransfusie. Landis deed zijn bekentenis tegenover de website van de Amerikaanse televisiezender ESPN.

Het dopegebruik vond naar eigen zeggen plaats in de periode dat hij onder contract stond bij US Postal en Phonak. Landis' biecht is opvallend, omdat hij in 2007 nog een boek schreef waarin hij zichzelf vrij pleitte van de beschuldiging een notoire gebruiker van stimulantia te zijn.

Landis verklaarde dat hij niet de enige was die zich bediende van illegale middelen. Volgens de Amerikaan volgden erkende Amerikaanse coureurs als Lance Armstrong, George Hincapie, Levi Leipheimer en Dave Zabriskie zijn voorbeeld.

Armstrong heeft inmiddels laten weten voor de start van de vijfde etappe van de Ronde van Californië met een officiële verklaring te komen naar aanleiding van Landis' beschuldiging. Ook Hincapie en Zabriskie hebben aangekondigd vandaag Landis van repliek te dienen. (BVDL)

Undecided
cry

Had dan gewoon voor altijd je mond gehouden, wat een rukker zeg.
Pfff, diep triest. En dan je (ex) collega's er maar bijlappen.

Iedereen op niveau gebruikt en de pechvogels en/of domoren worden gepakt.

BV Vino weet gewoon dat hij in 10-15 jaar 1x gepakt is, en gebruikt weer volop. De kans dat hij weer gepakt wordt acht hij ws een heel stuk kleiner dan de kans dat hij succes heeft met zijn comeback door te gebruiken.
Scholten! Wrote:En dus ging Frei, destijds rijdend voor het Astana van doping-delinquenten Matthias Kessler en Alexander Vinokourov, toch voor de boeg. "De dokter geeft het eerste shot, later doe je het zelf, en dan duurt het niet lang voordat je illegaal spul gebruikt. Maar begrijp me goed, het was volledig mijn eigen beslissing. Van drie of vier renners wist ik dat ze gebruikten, van anderen merkte ik het door gesprekken. Maar ik heb nooit iets gezien, als ik met iemand op de kamer lag."

Ik lees dit stuk nu pas, maar mag deze in het topic Taalergernissen? [-X
NEW YORK - De Amerikaanse wielrenner Floyd Landis heeft in de e-mails die hij heeft rondgestuurd met de bekentenis over zijn dopingverleden ook stevig uitgehaald naar Hein Verbruggen. De voormalige voorzitter van de wielrenunie zou tegen betaling een positieve dopingtest van Lance Armstrong geheim hebben gehouden.

De veelvoudig Tour-winnaar zou in 2001 betrapt zijn op het gebruik van epo. Landis beschuldigt Verbruggen, al verbastert hij diens naam, ervan het met ploegleider Johan Bruyneel op een financieel akkoordje te hebben gegooid om dat 'nieuws' uit de publiciteit te houden.

Armstrong had negen jaar geleden vlak voor het begin van de Ronde van Zwitserland van de Italiaanse sportarts Ferrari te horen hebben gekregen dat er een epotest was ontwikkeld en hij beter kon stoppen met dat prestatiebevorderend middel.

,,Lance geloofde dat niet en bleef epo gebruiken'', schrijft Landis. ,,In de Ronde van Zwitserland, een maand voor de Tour de France, testte hij positief. Hij vloog met Johan Bruyneel naar het UCI-hoofdkwartier en bereikte daar een financieel akkoord met Mr. Verbrugen (sic) om de test geheim te houden.''

Verbruggen was donderdagmiddag niet bereikbaar voor commentaar.


Undecided Undecided

geweldig, en ik geloof het ook zo, ik mag toch hopen voor hem dat hij dit hard kan maken, maar ook al lukt dat niet dan is er een stevige knuppel in het hoenderhok gelazerd.

wat zal armstrong doen? als hij steenhard er tegen in gaat moet hij toch hopen dat landis geen bewijs heeft?
Inderdaad ja.


Als is die Landis te sneu voor woorden, toch hoop ik dat hij nog meer minutie heeft.

Vermakelijke soap wordt het zo, uiteraard "net" voor de start van Le Grand Boucle.


Lance is in ieder geval wel per direct afgestapt in Californië........
De Poolse wielerbond heeft een uitspraak gedaan in de zaak van de gebroeders Szczepaniak. De broers werden tijdens het WK veldrijden van dit jaar betrapt op het gebruik van EPO.

De straf van Kacper is 4 jaar schorsing en 1.680 euro boete, Pawel zal 8 jaar niet mogen koersen en krijgt 750 euro boete. Dit maakte de UCI vandaag bekend.
Ik hoop voor die Pawel dat ie nu een jaar of 20 is anders heeft ie einde carriere. 8 jaar schorsing. cry =D>
Het ging volgens mij om de WK veldrijden voor espoires, dus zo oud zullen ze nog niet zijn.
Quote:UCI erkent: Armstrong doneerde geld

25 mei 2010


Lance Armstrong heeft inderdaad geld gegeven aan de international wielerunie UCI, zoals Floyd Landis vorige week beweerde. Maar in tegenstelling tot wat de Amerikaan zei, was dit geld niet bedoeld om een positieve dopingtest in de doofpot te houden. Dat stelt althans Pat McQuaid, de voorzitter van de wielerunie.

Volgens McQuaid was het geld van Armstrong een pure 'donatie'. Achteraf gezien stelt McQuaid dat het misschien 'niet verstandig' was om dit geld aan te nemen, omdat de schijn van belangenverstrengeling kan ontstaan. Toch benadrukt hij dat Armstrong nooit tegen de dopinglamp gelopen is en de donatie dus zeker niet bedoeld was om zoiets stil te houden. Hij voert brieven van antidopingbureau WADA�aan om zijn verhaal te ondersteunen.�"Daaruit blijkt dat Lance Armstrong nooit positief getest heeft. We hebben de donatie aangenomen, omdat we het geld wilden gebruiken om in de sport te investeren. Nu kan je zeggen dat we het niet hadden moeten doen, maar destijds vonden we het een mooie kans om de sport te verbeteren."

Landis stelde dat Armstrong de UCI�om wilde kopen. "Zulke beschuldingen nemen we uiterst serieus", stelt McQuaid. �"Maar het kan simpelweg niet kloppen. Hein Verbruggen, onze toenmalige voorzitter, had zoiets nooit toegestaan."


:crazy:

Wat een oplichting, en die Armstrong komt er gewoon mee weg.


Waf, is dit niet hetzelfde als Ajax doet? Ieder jaar de KNVB een donatie schenken, maar uiteraard puur om de sport te verbeteren.

Undecided
nou, het gaat idd helemaal nergens over. wat landis zegt lijkt steeds meer op de waarheid zo.

zonder reden geld storten naar de uci, kom nou. als je het al niet betaalt om iets stil te houden dat gebeurt is, betaal je het wel om in de toekomst dingen stil te houden.

armstrong zal wel zeggen dat het juist voor dopingonderzoek was.
waf Wrote:nou, het gaat idd helemaal nergens over. wat landis zegt lijkt steeds meer op de waarheid zo.

zonder reden geld storten naar de uci, kom nou. als je het al niet betaalt om iets stil te houden dat gebeurt is, betaal je het wel om in de toekomst dingen stil te houden.

armstrong zal wel zeggen dat het juist voor dopingonderzoek was.


Haha, ja, het liefst een dag voor de tour ](*,)

Voor de UCI a big FU

Pffff, deze hele sport wordt zo jammer genoeg steeds ongeloofwaardiger :x
Ach zelfs met doping vindt ik het knap wat ze doen. Doping werkt weliswaar prestatiebevorderend maar dan nog moet je 3 weken lang elke dag meer dan 200km fietsen. Wat mij betreft gebruikt iedereen in het peloton dat spul, komt het nog aan op diegene die het hardst kan trappen. :puh:
Box Brother Wrote:Ach zelfs met doping vindt ik het knap wat ze doen. Doping werkt weliswaar prestatiebevorderend maar dan nog moet je 3 weken lang elke dag meer dan 200km fietsen. Wat mij betreft gebruikt iedereen in het peloton dat spul, komt het nog aan op diegene die het hardst kan trappen. :puh:


Of diegene die het meest gebruikt. :puh:
Van mijn pa®t snuiven en spuiten ze de hele Chinese muur op/in, als ze daardoor spannende bergetappes neer zetten in de tour, vind ik het prima.
Zijn zelf groot en (niet) wijs gnoeg om te beslissen wat te doen.
Quote:CAS legt Valverde twee jaar schorsing wereldwijd op


31 mei 2010


Alejandro Valverde hoeft voorlopig niet aan wielrennen te denken. Het internationaal sporttribunaal CAS maakte maandag bekend dat de Spanjaard wereldwijd voor twee jaar wordt geschorst. De houder van de Vuelta wordt met terugwerkende kracht per 1 januari 2010 de strafbank op gestuurd, waardoor hij vanaf 2012 weer mag koersen.

Het CAS legde Valverde de schorsing op wegens diens betrokkenheid bij Operacion Puerto, een dopingschandaal rond sportarts Eufemiano Fuentes. Het tribunaal geeft daarmee gehoor aan de eis van de UCI en het wereldantidopingagentschap WADA. Die wilden dat Valverde (30) wereldwijd van wieleretappes werd verbannen. Eerder werd hij alleen in Italië van deelname uitgesloten.

De wens van de UCI en het WADA om de resultaten van Valverde van vóór 2010 te schrappen vond geen gehoor bij het CAS. Hij behoudt dus zijn Vuelta-titel in 2009. Zijn prestaties in 2010 worden hem waarschijnlijk wel afgenomen. Hierdoor verliest hij zijn eindzeges in de Ronde van de Middellandse Zee en de Ronde van Romandië.


Wat een aanfluiting voor de wielersport en haar dopingbeleid. :nono:
Quote:Valverde in beroep tegen 'zeer onterechte' schorsing

31 mei 2010


Alejandro Valverde is het niet eens met de internationale schorsing van twee jaar die hij maandag kreeg opgelegd door het internationaal sporttribunaal CAS. Daarom gaat de Spanjaard in beroep tegen die maatregel.

De 30-jarige Valverde is geschorst voor zijn betrokkenheid bij Operacion Puerto, een groot dopingschandaal rond sportarts Eufemiano Fuentes. Opmerkelijk is echter dat de prestaties van Valverde gewoon blijven staan, ondanks de straf. Daardoor blijft de 2009-editie van de Vuelta bijvoorbeeld op zijn naam staan. Dat doet ook in het kamp van Valverde menig wenkbrauwen fronsen. “Daarmee erkennen ze dat de prestaties op een eerlijke wijze zijn behaald”, klinkt het. “Hij heeft nooit positief getest. En dus vinden we de straf zeer onrechtvaardig en onterecht. Daarom tekenen we beroep aan bij het hoogste orgaan van Zwitserland (de federale rechtbank, red.).”

Als dat beroep niets uithaalt, mag Valverde pas weer vanaf januari 2012 wielrennen. De schorsing gaat namelijk met terugwerkende kracht in per 1 januari 2010.


Goed argument voor een beroep denk ik. Tevens is hij nooit positief getest, wat dus aangeeft dat die test simpelweg te kort komen, wat al jaren gesuggereerd wordt. Door deze persoon te schorsen geven ze dus toe dat men gewoon kan gebruiken zonder gepakt te worden, anders hadden ze wel gezegd: "Hij is onschuldig, want ondanks alle testen en controles is hij nooit gekapt."
Quote:UCI gaat 'gemotoriseerde doping' onderzoeken
03 juni 2010


Het UCI neemt de geruchten over 'gemotoriseerde doping' uiterst serieus. Tijdens de eerstvolgende vergadering zal de wielerunie het onderwerp dan ook bespreken.

"We willen zeker weten dat de UCI het oneerlijke gebruik van mogelijke batterijen aan de fietsen volledig in de gaten kan houden", liet UCI-voorzitter Pat McQuaid weten aan persbureau AP. Na het filmpje dat oud-renner Davide Cassani maakte voor het Italiaanse RAI, is de beer los in de wielerwereld. Renners zouden fietsen met een motortje in het frame. Vooral Fabian Cancellara is onderwerp van discussie na zijn indrukwekkende zeges in De Ronde van Vlaanderen en Parijs-Roubaix. De Zwitser zelf heeft de beschuldigingen weggelachen.


Die Cassani heeft wel vaker slapende honden wakker gemaakt, toen had hij het bij het juiste eind in ieder geval.
contador... #-o
Van Contador is veel te voorbarig. In zijn bloed is een 400x kleinere hoeveelheid aangetroffen dan dat je strafbaar bent.

Mosquera is wel positief bevonden tijdens de Vuelta :eeeek:
Ik wil best in de onschuld van Contador geloven, maar al die 'toevalligheden' zijn dan wel weer jammer; vlees gegeten met de hele ploeg dat juist die dag door een andere kok bereid werd en alleen hij wordt getest. En dan is Ricco ook weer bezig en zijn we weer terug bij af. =D>

<!-- m --><a class="postlink" target="_blank" href="http://www.nusport.nl/wielrennen/2345416/verdachte-ampullen-gevonden-bij-inval-ricco.html">http://www.nusport.nl/wielrennen/234541 ... ricco.html</a><!-- m -->
@scholten: in alle artikelen lees ik dat er geen ondergrens is wat betreft hoeveelheid. waar haal je dan: "In zijn bloed is een 400x kleinere hoeveelheid aangetroffen dan dat je strafbaar bent." vandaan?
Iets verkeerd geformuleerd. De concentratie die in het laboratorium van Keulen werd gevonden werd geschat op 50 picogram, dat is een hoeveelheid die liefst 400 keer kleiner is dan wat door het WADA geaccrediteerde laboratoria ten minste moeten kunnen opsporen. Daarom wil het lab nog niet spreken van een 'positieve test', maar van een 'abnormaal resultaat'.
ah ok duidelijk.
Contador kan rustig slapen, want Riis en Rasmussen geloven in zijn onschuld. cry
Pages: 1 2 3 4 5 6 7 8 9