FTM Forum

Full Version: (OT) Wetenschapsquiz
You're currently viewing a stripped down version of our content. View the full version with proper formatting.
Altijd leuk, ga er dit weekend wel even goed voor zitten denk ik:

Vraag 1: Jij en een vriend houden allebei een open fles champagne vast. Je 'vriend' slaat met de bodem van zijn fles op de opening van jouw fles waardoor de champagne uit jouw fles spuit. Hoe komt dit?
A. Stof en vlokjes van de zijkant komen in de champagne
B. Er ontstaat een lage druk bij de bodem en zijkanten
C. Microbelletjes van de luchtlaag erboven komen in de champagne

Vraag 2: Twee metronomen met een net iets andere frequentie staan op een platform. Dit platform hangt aan veren en kan alleen horizontaal bewegen. Na enige tijd gaan de metronomen synchroon lopen. Hoe hoog zal dan de gemiddelde frequentie zijn?
A. Lager dan het gemiddelde van de twee startfrequenties
B. Exact gelijk aan het gemiddelde van de twee startfrequenties
C. Hoger dan het gemiddelde van de twee startfrequenties

Vraag 3: Waar komen de minste steekvliegen op af?
A. Wit paard
B. Bruin paard
C. Zwart paard

Vraag 4: Je hebt 100 gram lichaamsmateriaal. Van welk materiaal kun je dan het meeste diamant maken?
A. Tanden
B. Hoofdharen
C. Verse uitwerpselen

Vraag 5: Stel je boort een kaarsrechte spoortunnel van station Maastricht naar station Leeuwarden. Hoe diep ligt het midden van de tunnel ongeveer als de aarde een perfecte bol is?
A. 130 meter diep
B. 1300 meter diep
C. 13.000 meter diep

Vraag 6: Welke kleur bloed is in levende dieren nog niet ontdekt?
A. Wit
B. Groen
C. Zwart

Vraag 7: Hoe komt het dat een kikker dode muggen links laat liggen?
A. Omdat ze niet bewegen
B. Omdat ze onaangenaam ruiken
C. Omdat ze geen geluid maken

Vraag 8: Als je twee rasters over elkaar legt, ontstaat vaak een nieuw lijnenpatroon. Welk materiaal heeft te maken met de naam van dit verschijnsel?
A. Textiel
B. Papier
C. Plastic

Vraag 9: In de topsport zijn schaatsers sneller dan hardlopers op alle officiƫle afstanden. Waardoor komt dat eigenlijk?
A. Door de kou in een schaatshal is de lucht ijler
B. Spieren voor zijwaartse slag zijn sterker
C. Schaatsers gebruiken hun afzetpunt voordeliger

Vraag 10: Als je op de planeet Venus zou zijn, hoe zou je stem daar dan klinken?
A. Als een dwerg met een luide hoge stem
B. Als een dwerg met een zachte lage stem
C. Als een reus met een luide lage stem

Vraag 11: In Nederland staan met wiskundige zekerheid ten minste twee bomen met hetzelfde aantal blaadjes.
A. Juist
B. Onjuist
C. Dat kan je niet met zekerheid zeggen

Vraag 12: Twee groepen studenten doen mee aan een saai en vervelend onderzoek. De ene groep krijgt als beloning 3 euro, de andere groep 30 euro. Na afloop moeten ze aan de volgende deelnemer vertellen dat het onderzoek leuk was. Welke groep vond het onderzoek achteraf het minst vervelend?
A. De groep met de grote beloning
B. De groep met de kleine beloning
C. Er is geen verschil

Vraag 13: Een netje gevuld met stalen knikkers en kurken drijft net onder het oppervlak van het water in een aquarium. Wat gebeurt er met het waterniveau wanneer je het netje stuk knipt?
A. Het stijgt
B. Het blijft gelijk
C. Het daalt

Vraag 14: Hoeveel dominostenen zijn minimaal nodig om een dominosteen ter grootte van de Utrechtse Domkerk om te gooien. Je begint met een standaard dominosteen, de dimensies schalen allemaal mee.
A. Minimaal 10
B. Minimaal 20
C. Minimaal 30

Vraag 15: Twee mensen spelen een spel met 22 muntjes. Om en om pakken ze 1, 3 of 4 muntjes weg. Degene die de laatste munt(en) van tafel pakt, verliest. Als beiden perfect spelen, dan zal degene die begint:
A. Altijd winnen
B. Altijd verliezen
C. Is niet te zeggen
Precies op het juiste moment weer eens terug op het forum Smile

Vraag 5: Antwoord B - 1300 meter
Vraag 15: Antwoord B - Altijd verliezen

Beide binnen 5 minuten opgelost. Om het puzzelplezier niet te bederven, zal ik de uitleg nog even achterwege laten.
Quote:Nederland had in het jaar 2000 350.128 hectare bos. Per hectare staan ongeveer 500 bomen. Het totaal aantal bomen in Nederlandse bossen zou daar dus mee op 175.064.000. Niet alle bomen in Nederland staat in bossen. Als we er vanuit gaan (ruwe schatting) dat er 10% in wijken, langs dijken, vrij in het veld, of anders staan dan komen we op 175.064.000 x 1.1= 192.570.400 bomen in Nederland. Dat is exclusief alles wat er bij tuincentra staat.
Bronnen: CBS ,moretrees.nl en gezond verstand

Vraag 11: Antwoord A - Juist

Als er 192.570.400 bomen in Nederland zijn en het aantal bladeren van de boom met de meeste bladeren minder zal zijn dan deze 192 miljoen, is er met zekerheid te zeggen dat er 2 bomen zijn met hetzelfde aantal bladeren.
Bij vraag 1 dacht ik altijd dat het de trillingen in het glas waren die een soort druk opbouwden omdat de bovenkant even is afgesloten. Bij het omhoog halen van de andere champagnefles zal de champagne dus uit de onderste fles spuiten. Die uitleg is denk ik niet ver verwijderd van antwoord B.
Vraag 4: Ik denk dat 100 gram hoofdharen het meeste koolstof bevat.
10 = B
12 = B
Uitwerking vraag 5:

Afstand Maastricht-Leeuwarden = +/- 261 km
Gemiddelde straal van de aarde = 6370 km
Omtrek van aarde bij deze perfecte bol = 40.024 km

De afstand van Maastricht (M) naar Leeuwarden (L) is 261/40024*100% = 0,6521% van de totale omtrek van de aarde.
De hoek die M en L maakt met het middelpunt van de aarde is dus 0,006521*360 = 2,348 graden.

A = het middelpunt van de aarde
B = het midden van M en L aan de buitenkant van de aarde.
X = het exacte midden van M en L ergens ondergronds

De vraag is wat de afstand BX is, dus hoe ver zit X onder de grond?

BX = AB - AX
AB = AL = 6370 km
De hoek die AB met AL maakt is 2,349/2 = 1,174 graden
AX = cosinus van deze hoek vermenigvuldigd met AL = cosinus(1,197) * 6370 = 6368,7 km

BX = 6370 - 6368,7 = 1,3 km = 1300 meter


Uitwerking vraag 15:

Als er nog 1 muntje ligt, verlies je, want dan moet je de laatste pakken --> Dus als je er 1 overlaat na jouw beurt dan win je.
Als er nog 2 muntjes liggen, win je, want dan kun je er 1 pakken en 1 overlaten.
Als er nog 3 muntjes liggen, verlies je, want dan moet je er 1 pakken (of alle 3) en er 2 overlaten --> Dus als je er 3 overlaat na jouw beurt dan win je.
Als er nog 4-7 muntjes liggen, win je, want dan kun je er altijd 1 of 3 overlaten.
Als er nog 8 muntjes liggen, verlies je, want dan kom je daarna uit op 4, 5 of 7 muntjes --> Dus als je er 8 overlaat na jouw beurt dan win je.
etc.

Of te wel, het is zaak om na jouw beurt er 1, 3, 8, 10, 15 of 17 over te laten. Als je met 22 muntjes begint, kun je niet op 17 muntjes komen en je tegenstander in de volgende beurt wel, dus als je begint zal je altijd verliezen.
Vraag 13, de gebruikelijke Archimedesvraag.
In de beginsituatie trekt het gewicht van de knikkers de kurken onder water. Als het net wordt stukgeknipt, zinken de knikkers naar de bodem en komen de kurken aan de oppervlakte drijven, oftewel boven de waterspiegel. Hierdoor daalt het waterniveau.

Bij vraag 14 gok ik b. Die stenen kantelen zo makkelijk. Met 20 dominostenen heb je steeds een volgende steen nodig die anderhalf keer zo hoog ik, volgens mij lukt dat wel. Maar voor 10 stenen, moet elke volgende ruim drie keer zo hoog zijn (+meeschalen in de breedte), dat lijkt me wel erg fors.

Vraag 3. Steekvliegen zullen wel op warmte afkomen, dan juist het minst op witte paarden.

Vraag 7. Staat me bij van documenataires ofzo dat kikkers gewoon happen/tong uitsteken naar wat er maar voorbijkomt. Dus dan denk ik hier A.

Vraag 9. Toch de interessantste op dit forum Smile
De verschillen zijn zo groot dat het nooit met een ijshal te maken kan hebben. Daarnaast denk ik dat de mens toch beter vooruit dan zijwaarts kan (als je het vergelijkt met springen). Daarom denk ik hier C, schaatsen is effectiever dan (hard)lopen.
Straks om kwart over tien op Nederland 2!
Alles wat hier beantwoord is, is juist! Al had ik bij vraag 3 een verkeerde reden.
Hoge intelligentie op dit forum, knap!