FTM Forum

Full Version: Biedspel trial
You're currently viewing a stripped down version of our content. View the full version with proper formatting.
Pages: 1 2
Heren,

Ik ben eigenwijs en ik vind het toch leuk als we wat blijven doen. Hierbij een opzet om te kijken wat jullie ervan vinden. Wil je het proberen...graag! vind je het niks zeg het en we doen sowieso deze optie niet. Maar niet geschoten is altijd mis....

Dit is relatief simpel te beheren in Excel. En ik denk dat de essentie van dit spel zowel met weinig als met veel managers interessant is. 
Ik heb voor de trial een fictieve loting gemaakt voor de aus open 2019 er vanuit gaande dat iedere speler fit is. Te zien op tabblad 2 van de Excel. 

Biedronde 1, deadline 29-12 om 23:59
Resultaten biedronde 1 30-12 om 09:00 en tevens start biedronde 2
Biedronde 2, deadline 01-12 om 23:59

Enkele regels:

- je bod per mail in het excel bestand naar biedatp@gmail.com. Geef voor het gemak even je forumnaam op. 
- Je mag je budget verdelen maar ook voor maar 1 speler kiezen. Minimale bod per speler is €250,- en maximaal 2 cijfers achter de komma. 
- Indien je meer biedt dan je budget vervalt je complete bieding
- Bij een gelijk bod vervallen beide en gaat hij naar de daarna hoogste als die er is (bijvoorbeeld als er 2 managers zijn die 10.000 op 1 speler zetten)
- Na biedronde 1 gaat de speler naar de manager die het hoogst op hem heeft geboden. De speler is niet meer te kiezen in biedronde 2 en bij de manager wordt dit budget afgeschreven.
- Indien men alleen maar goede keuzes maakt in biedronde 1 kan het zo zijn dat biedronde 2 voor jou niet meer nodig is. 
- Na biedronde 2 is het spel klaar en krijgt men niks voor het budget wat resteert
- De spelers scoren het aantal ATP punten voor de manager

Dit is een trial. Laat weten wat je ervan vindt. Laat weten of er regels missen of dat er regels niet goed zijn. Laat weten of we dit per week/maand/kwartaal zouden willen doen (of helemaal niet)

Doel van de trial sowieso even 5 spelers die het proberen!
Leuk idee, kooltje! 

Vraag over de 2e biedronde: hier mag je neem ik aan het budget inzetten wat je over hebt? Stel dat iemand anders dan meer biedt op dezelfde speler, betekent het dan dat je een deel van je budget kwijt bent?
(27-11-2018, 10:19 PM)Atlanta Wrote: [ -> ]Leuk idee, kooltje! 

Vraag over de 2e biedronde: hier mag je neem ik aan het budget inzetten wat je over hebt? Stel dat iemand anders dan meer biedt op dezelfde speler, betekent het dan dat je een deel van je budget kwijt bent?

Klopt inderdaad! 
Bij de 2e biedronde heb jij nog het budget over wat je in de eerste ronde niet hebt binnengehaald aan spelers. Voorbeeld:

Jouw bod 1e ronde:
5001 Djokovic (hoogste bieder dus Djokovic voor jou)
2003 Raonic (3e bieder dus 2003 budget mee naar ronde 2)
750   Haase (2e bieder dus 750 budget mee naar ronde 2)
2246 Nadal (5e bieder dus  2246 budget mee naar ronde 2)

Zo heb jij na biedronde 1 Djokovic in je team en nog 4999 budget voor biedronde 2. Biedronde 2 bestaat dus alleen nog uit spelers waar de eerste ronde niet op geboden is. 
Het is dus niet alleen een tennisspel maar ook deeltje gevoel voor handel of hoe je het noemen wil.
Leuk idee Kooltje. Ik doe mee!

Ik zou zeggen per 4 weken. Zo een bieding lijkt me redelijk arbeidsintensief. Maar voor de trial maakt de periode niet uit.

Op alle spelers 1 bieden lijkt me een goede tacktiek. Dan slurp je alle spelers op waar niet op is geboden ;-)
Maar ja dan zal wel iemand op iedereen 2 bieden. 
Interessant.
(28-11-2018, 09:42 AM)kooltje Wrote: [ -> ]
(27-11-2018, 10:19 PM)Atlanta Wrote: [ -> ]Leuk idee, kooltje! 

Vraag over de 2e biedronde: hier mag je neem ik aan het budget inzetten wat je over hebt? Stel dat iemand anders dan meer biedt op dezelfde speler, betekent het dan dat je een deel van je budget kwijt bent?

Klopt inderdaad! 
Bij de 2e biedronde heb jij nog het budget over wat je in de eerste ronde niet hebt binnengehaald aan spelers. Voorbeeld:

Jouw bod 1e ronde:
5001 Djokovic (hoogste bieder dus Djokovic voor jou)
2003 Raonic (3e bieder dus 2003 budget mee naar ronde 2)
750   Haase (2e bieder dus 750 budget mee naar ronde 2)
2246 Nadal (5e bieder dus  2246 budget mee naar ronde 2)

Zo heb jij na biedronde 1 Djokovic in je team en nog 4999 budget voor biedronde 2. Biedronde 2 bestaat dus alleen nog uit spelers waar de eerste ronde niet op geboden is. 
Het is dus niet alleen een tennisspel maar ook deeltje gevoel voor handel of hoe je het noemen wil.

Dank voor de uitleg! Bedoelde echter: stel dat iemand jou in de 2e biedronde 'uitbiedt', dan ben je een deel van je budget kwijt neem ik aan, omdat de speler waar je op hebt geboden aan je neus voorbij gaat en je geen nieuwe kans krijgt om dat budget in te zetten?
(28-11-2018, 11:54 AM)Atlanta Wrote: [ -> ]
(28-11-2018, 09:42 AM)kooltje Wrote: [ -> ]
(27-11-2018, 10:19 PM)Atlanta Wrote: [ -> ]Leuk idee, kooltje! 

Vraag over de 2e biedronde: hier mag je neem ik aan het budget inzetten wat je over hebt? Stel dat iemand anders dan meer biedt op dezelfde speler, betekent het dan dat je een deel van je budget kwijt bent?

Klopt inderdaad! 
Bij de 2e biedronde heb jij nog het budget over wat je in de eerste ronde niet hebt binnengehaald aan spelers. Voorbeeld:

Jouw bod 1e ronde:
5001 Djokovic (hoogste bieder dus Djokovic voor jou)
2003 Raonic (3e bieder dus 2003 budget mee naar ronde 2)
750   Haase (2e bieder dus 750 budget mee naar ronde 2)
2246 Nadal (5e bieder dus  2246 budget mee naar ronde 2)

Zo heb jij na biedronde 1 Djokovic in je team en nog 4999 budget voor biedronde 2. Biedronde 2 bestaat dus alleen nog uit spelers waar de eerste ronde niet op geboden is. 
Het is dus niet alleen een tennisspel maar ook deeltje gevoel voor handel of hoe je het noemen wil.

Dank voor de uitleg! Bedoelde echter: stel dat iemand jou in de 2e biedronde 'uitbiedt', dan ben je een deel van je budget kwijt neem ik aan, omdat de speler waar je op hebt geboden aan je neus voorbij gaat en je geen nieuwe kans krijgt om dat budget in te zetten?

Ja dat klopt inderdaad! 
Wellicht blijkt twee biedrondes te weinig en is er een derde gewenst.
Ik zie wel een 'probleem' in dit spel.
Wanneer iemand zijn budget gelijkmatig verdeeld over alle spelers, of op alle spelers '1' biedt en een paar spelers wat meer.
Dan worden alle spelers in de eerste ronde allemaal 'verkocht' en is er niemand meer over voor een 2de of 3de biedronde.
Klopt deze aanname?

Je zou dit kunnen voorkomen door een minimum bedrag van xxx per speler in te stellen. Zodat het maximaal aantal te bieden spelers beperkt is en er wat overblijft.
Dat is een goede inderdaad Rik. Of max bieden op 15 spelers?
Zoiets ja.
Ik denk dat een minimum bedrag makkelijker te handhaven is.
Dan hoef je alleen maar te filteren op de ingevulde waarde. Anders moet je het aantal biedingen tellen. Met beide is wel het probleem opgelost.
(28-11-2018, 03:02 PM)rikbetert Wrote: [ -> ]Zoiets ja.
Ik denk dat een minimum bedrag makkelijker te handhaven is.
Dan hoef je alleen maar te filteren op de ingevulde waarde. Anders moet je het aantal biedingen tellen. Met beide is wel het probleem opgelost.

Dat is waar. Ik zet het minimale bod op €250,-
Exact nul mails
(30-11-2018, 08:47 AM)kooltje Wrote: [ -> ]Exact nul mails

Biedronde 1, deadline 29-12 om 23:59
Resultaten biedronde 1 30-12 om 09:00 en tevens start biedronde 2
Biedronde 2, deadline 01-12 om 23:59

er is nog een maand om te sturen Wink
Haha blond
Bij het bieden bij een eerder tennisspel maakten we gebruik van een maximum aantal spelers, en een max. aantal spelerspunten. Spelerspunten werden toebedeeld aan de hand van de dan geldende ranking (top 1-5 = 5 punten, top 6 t/m 20 = 4 etc.). Je kon daarnaast ook instellen op hoeveel spelers je maximaal wilde bieden in een biedronde. En we deelden de veilingen op in meerdere veilingrondes, waarbij bijvoorbeeld eerst 4 en 5 punten spelers werden geveild. Toen 2+3+leftovers van 4+5. En daarna 1+0.3+leftovers.
Deze deadlines waren niet de bedoeling. Moest november zijn en geen december.

Ik wil de deadline nu zetten op :
Biedronde 1, deadline woensdag 5-12 om 23:59
Resultaten biedronde 1 6-12 om 09:00 en tevens start biedronde 2
Biedronde 2, deadline 9-12 om 23:59

Hopelijk genoeg animo!
Wat wordt er dan gespeeld? Of is dat al voor de AO?
Of is het alleen om het systeem te testen?
(03-12-2018, 01:23 PM)rikbetert Wrote: [ -> ]Wat wordt er dan gespeeld? Of is dat al voor de AO?
Of is het alleen om het systeem te testen?

Enkel systeem/spelvorm testen en hopelijk wat mensen enthousiast maken door het format
Nou 1 zending heb je binnen ;-) Ik hoop dat er minimaal 5 meedoen.
Wellicht was het aardig voor het testspel, beloningen voor het verkrijgen van bepaalde spelers te halen. Bijvoorbeeld hun huidige atp ranking. Dan gaat het nog ergens om.
Ik heb de wedstrijden al gesimuleerd, toch nog een winnaar Wink
1e Deadline vannacht.

5 deelnames tot zover:
- Kooltje
- Rikbeter
- Ralf
- GAE
- Mitch
Ook Jornstars is erbij, hij gaat lekker
Laat het resultaat van de 1e bieding maar horen !!
Jazeker hier is dan de eerste uitslag!! 
Grote winnaar is Rik met de top drie redelijk goedkoop aan boord en ook nog andere top vijftien spelers voor een minimale prijs. Daarbij wel direct een aanpassing in de spelregels Rik, maximaal 2 cijfers achter de komma aub. 

Dit kon mede gebeuren doordat 3 man (Mitch, Ralf en GAE) eenzelfde tactiek er op na hielden waar GAE het ongelukkigst uit de strijd komt. GAE en Mitch boden veel hetzelfde waardoor Ralf een lachende derde werd bij die spelers. 

Jornstars ging op zeker voor een aantal spelers en slaagde hier deels in met in ieder geval Zverev, Kyrgios en Khachanov in zn team.

Zelf ook een aardige ronde al gingen Kyrgios en Zverev vlak voor mijn neus naar Jornstars. 

47 spelers zijn verdeeld, nog 103 te gaan in de 2e ronde. 

De excelsheet heb ik bijgevoegd. Hierop alle biedingen inzichtelijk. En biedronde 2 op een apart tabblad. Deze graag invullen voor 9-12 om 23:59. Je resterende budget staat erbij. 
Ik vind het nu al een leuk systeem!

Je mag alles afronden hoor. Maar ik zal er rekening mee houden.
Ik had een simpele formule gebruikt voor mijn bieding.
Haha dat snap ik bij jou helemaal Wink

Goed om te zien dat direct wat leuke facetten van dit spel naar voren komen. Biedingen vlak bij elkaar, diverse tactieken, maar ook het eenvoudig oprapen van topfavoriet Djokovic (omdat iedereen denkt daar bied een ander wel op en is zonde van mijn budget).

Jammer dat "grote namen" als Buurs, CC, Ad, Stille enzovoorts eerst de kat uit de boom kijken
Ga alleen nog aan Zweeler mee doen en CTM als het nog gespeeld gaat worden. De rest laat ik zitten.
Ik baal gewoon nog steeds dat er geen FTM meer is en ga het een partij missen, dat wil je niet weten.
Haha ik ging er al wel van uit dat meerdere deze taktiek gingen toepassen, daarom al wat hoger gaan zitten, maar Mitch dacht dus hetzelfde. Wel gekke regel dat als er 2 gelijk bieden de derde er mee vandoor gaat, misschien beter om dan een loting te doen. Lijkt mij niet dat een derde beloning krijgt, terwijl hij minder biedt (vertrouwen heeft) in een speler.

Niet wetende hoeveel er mee doen maakt het ook wel lastig om de biedingen in te schatten. Ik zou dan eerst een voorinschrijvings deadline  houden, zodat je ook weet hoeveel er mee bieden.

Denk dat de geluksfactor wel vrij groot is in dit spel.
(07-12-2018, 11:44 AM)GAE Wrote: [ -> ]Wel gekke regel dat als er 2 gelijk bieden de derde er mee vandoor gaat, misschien beter om dan een loting te doen. Lijkt mij niet dat een derde beloning krijgt, terwijl hij minder biedt (vertrouwen heeft) in een speler.

Die gedachte had ik dus ook.
Het is een trial he dus jullie opmerkingen zijn meer dan welkom! Ik denk wel dat dit toevallig extreem is, zoveel gelijke. Een loting zie ik niet zo zitten eerlijk gezegd. Dan had ik nu flink wat moeten loten. 

Wellicht dan alle biedingen op die speler laten vervallen en mee naar biedronde 2?
Vervallen en naar biedronde 2 lijkt me een aardige. Of beide de speler voor 50% laten hebben. Dat de opbrengst van deze speler wordt verdeeld onder de gelijk biedende. maakt het administratief later wel wat ingewikkelder, dus de eerste optie lijkt me de beste.
Pages: 1 2