The following warnings occurred:
Warning [2] Undefined property: MyLanguage::$archive_pages - Line: 2 - File: printthread.php(287) : eval()'d code PHP 8.2.7 (Linux)
File Line Function
/inc/class_error.php 153 errorHandler->error
/printthread.php(287) : eval()'d code 2 errorHandler->error_callback
/printthread.php 287 eval
/printthread.php 117 printthread_multipage



FTM Forum
Vragentopic - Printable Version

+- FTM Forum (https://fantasytennismanager.nl/forum)
+-- Forum: Sport (https://fantasytennismanager.nl/forum/forumdisplay.php?fid=8)
+--- Forum: Tennis (https://fantasytennismanager.nl/forum/forumdisplay.php?fid=13)
+--- Thread: Vragentopic (/showthread.php?tid=4602)

Pages: 1 2


Vragentopic - Haggie - 04-06-2009

Ik moet voor maandag een Essay schrijven over een ethisch dilemma die betrekking heeft op de sport- en/of gezondheidssector.

Ik ben nu al een tijdje aan het brainstormen, maar kan niet op een mooi, strak dilemma komen.

Iemand een idee Smile ?


Re: Vragentopic - buurs - 04-06-2009

Soderling heeft doping gebruikt in de partij tegen Nadal. :8:


Re: Vragentopic - kooltje - 04-06-2009

Iets met wielrennen misschien, doping.
Doping legaliseren dan benadeel je degene die nu geen doping gebruiken. Doping niet gedogen met als nadeel dat er alijd mensen zijn die hun straf ontlopen, wat voor de overige weer niet eerlijk is.


Re: Vragentopic - Mist - 04-06-2009

Onbeperkt koffie drinken tijdens schaakpartijen wel of niet toestaan?


Re: Vragentopic - mindlight - 04-06-2009

DNA/cel-onderzoek om de ware leeftijd van (vaak Afrikaanse) voetballers te achterhalen toestaan bij jeugdtoernooien?


Re: Vragentopic - Haggie - 04-06-2009

Mist Wrote:Onbeperkt koffie drinken tijdens schaakpartijen wel of niet toestaan?

Wordt dit nu wel of niet toegestaan? Zit jij beetje in dit wereldje?


Re: Vragentopic - Ad Wim - 04-06-2009

Wel of geen invoering van technische hulpmiddelen in het voetbal, dat lijkt me wel een mooie.


Re: Vragentopic - Haggie - 04-06-2009

mindlight Wrote:DNA/cel-onderzoek om de ware leeftijd van (vaak Afrikaanse) voetballers te achterhalen toestaan bij jeugdtoernooien?

Interessant :Big Grin


Re: Vragentopic - Haggie - 04-06-2009

Ad Wim Wrote:Wel of geen invoering van technische hulpmiddelen in het voetbal, dat lijkt me wel een mooie.

Nice!!


Re: Vragentopic - centre court - 04-06-2009

Racisme op en rond de sportvelden?


Re: Vragentopic - Scholten! - 04-06-2009

Het zwarte gat na het bedrijven van topsport. Las laatst een geweldig artikel over Boogerd in Helden. Bijna iedere sporter zit met zichzelf in de knoop na het beëindigen van zijn of haar sportcarriére.


Re: Vragentopic - Ad Wim - 04-06-2009

Maar dat zijn toch geen ethische dilemma's?


Re: Vragentopic - kooltje - 04-06-2009

Ad Wim Wrote:Maar dat zijn toch geen ethische dilemma's?
Das toch dat je moet kiezen tussen meerdere opties die allemaal niet gunstig zijn. Twee ouderen redden of 1 jongere of iets dergelijks?


Re: Vragentopic - Haggie - 04-06-2009

kooltje Wrote:
Ad Wim Wrote:Maar dat zijn toch geen ethische dilemma's?
Das toch dat je moet kiezen tussen meerdere opties die allemaal niet gunstig zijn. Twee ouderen redden of 1 jongere of iets dergelijks?

- Mogen jeugdspelers onder de 18 jaar uit de derde wereld landen worden gehaald om te voetbalen in europa?
- Moeten vrouwen gelijke betaling krijgen zoals de mannen in de topsport?
- Moeten topsporters voorrang krijgen in ziekenhuizen bij het verhelpen van blessures?

etc etc


Re: Vragentopic - Scholten! - 04-06-2009

Ad Wim Wrote:Maar dat zijn toch geen ethische dilemma's?

Het is natuurlijk aan Haggie zelf om dit terrein wat meer af te bakenen, bijv. wel of geen speciale begeleiding na een sportersloopbaan of een ander interessant aspect.


Re: Vragentopic - Ad Wim - 04-06-2009

Een dilemma is in de regel een keuze tussen twee mogelijkheden die allebei evenveel voor- en nadelen hebben.


Re: Vragentopic - Haggie - 04-06-2009

Bedankt voor jullie adviezen. Ik ga eens bronnen zoeken om deze dilemma's heen om te kijken welke ik het beste kan uitwerken en een mooi standpunt kan vormen voor mezelf! :Big Grin


Re: Vragentopic - kooltje - 04-06-2009

Ad Wim Wrote:Een dilemma is in de regel een keuze tussen twee mogelijkheden die allebei evenveel voor- en nadelen hebben.
Maar een ethisch dilemma heeft volgens mij weinig/geen voordelen


Re: Vragentopic - Haggie - 04-06-2009

kooltje Wrote:
Ad Wim Wrote:Een dilemma is in de regel een keuze tussen twee mogelijkheden die allebei evenveel voor- en nadelen hebben.
Maar een ethisch dilemma heeft volgens mij weinig/geen voordelen

De beste keuze maken gaat het om, geen keuze maken is niet goed en de keuze die je maakt heeft sowieso nadelen..


Re: Vragentopic - kooltje - 04-06-2009

Haggie Wrote:
kooltje Wrote:
Ad Wim Wrote:Een dilemma is in de regel een keuze tussen twee mogelijkheden die allebei evenveel voor- en nadelen hebben.
Maar een ethisch dilemma heeft volgens mij weinig/geen voordelen

De beste keuze maken gaat het om, geen keuze maken is niet goed en de keuze die je maakt heeft sowieso nadelen..
Klopt...Das de juiste bewoording


Re: Vragentopic - Ad Wim - 04-06-2009

kooltje Wrote:
Ad Wim Wrote:Een dilemma is in de regel een keuze tussen twee mogelijkheden die allebei evenveel voor- en nadelen hebben.
Maar een ethisch dilemma heeft volgens mij weinig/geen voordelen
Dat zeg ik toch ook niet? Ik zeg dat de mogelijkheden beiden even aantrekkelijk zijn, en dat een keuze maken dus erg moeilijk is en inderdaad ook tot nadelen leidt.


Re: Vragentopic - buurs - 04-06-2009

Een ethisch dilemma is een situatie waarbij iemand verschillende keuzen tot handelen heeft die, volgens het zogenaamde gezond verstand, uitmonden in ethisch onwenselijke situaties.

Deze dilemma's worden vooral gebruikt om aan te tonen dat het utilisme tot onwenselijke situaties leidt. Enkele voorbeelden:

Ethisch dilemma van Marcel van Dam

Een vrachtwagenchauffeur rijdt op een smalle weg en ziet voor zich aan zijn kant van de weg twee wandelaars en aan de overkant een fietser. Hij kan er niet tussendoor dus hij remt, maar de remmen weigeren. Als hij niets doet rijdt hij twee mensen dood. Als hij naar links stuurt slechts een. Wat moet hij doen?
Een andere vorm van dit dilemma is:

Een arts loopt in de gang van zijn ziekenhuis. Hij heeft twee patiënten met een zeer zeldzame bloedgroep. De ene heeft een hart nodig, de ander een lever. Maar die zijn niet voorradig en de patiënten zullen sterven. Dan komt hem een verpleegster tegemoet waarvan hij weet dat zij dezelfde zeldzame bloedgroep heeft. De arts heeft hier ook de keuze. Doet hij niets, dan vallen er twee doden, maar hij kan ook ingrijpen en een verpleegster opofferen.
Het probleem bij deze dilemma's is dat een keuze moet worden gemaakt tussen het doden van één of meer personen. Het utilisme bepaalt dat de utiliteit (geluk, plezier etc.) altijd gemaximaliseerd moet worden en dus gekozen moet worden voor het doden van het minst aantal personen.


Re: Vragentopic - kooltje - 04-06-2009

Wikipedia :lol:


Re: Vragentopic - buurs - 04-06-2009

kooltje Wrote:Wikipedia :lol:

tja, zo zoekt ad alles op.

je kunt er wel over gaan discusseren, maar dit is het en niet anders.


Re: Vragentopic - mindlight - 04-06-2009

Jij zoekt iets op op Wikipedia, terwijl Ad het beredeneert, en dan ga je alsnog Ad zaken in de schoenen schuiven? Undecided

En je hebt gelijk, Wikipedia is foutloos :lol:


Re: Vragentopic - Ad Wim - 04-06-2009

Inderdaad ja, ik ben degene die altijd van alles over uit copy-paste en het zonder verder commentaar hier neerzet cry


Re: Vragentopic - mindlight - 04-06-2009

Ohh en Buursje, ik had het nog niet eens gelezen, maar bij een ethisch dilemma is niet altijd sprake van 1 of meer doden hoor. (dit even voor de zekerheid, ik zie jou er wel voor aan Wikipedia echt 100% te vertrouwen).


Re: Vragentopic - buurs - 04-06-2009

kooltje Wrote:
Ad Wim Wrote:Maar dat zijn toch geen ethische dilemma's?
Das toch dat je moet kiezen tussen meerdere opties die allemaal niet gunstig zijn. Twee ouderen redden of 1 jongere of iets dergelijks?

kooltje heeft het juist!

10 punten


Re: Vragentopic - buurs - 04-06-2009

mindlight Wrote:Ohh en Buursje, ik had het nog niet eens gelezen, maar bij een ethisch dilemma is niet altijd sprake van 1 of meer doden hoor. (dit even voor de zekerheid, ik zie jou er wel voor aan Wikipedia echt 100% te vertrouwen).

weet waar ik jou voor aan zie?


Re: Vragentopic - Ad Wim - 04-06-2009

Interpreteren is inderdaad iets dat je pas leert als je daadwerkelijk volwassen wordt...