28-11-2006, 12:31 PM
Zanardi keert zonder benen terug in Formule 1
Uitgegeven: 27 november 2006 16:34
Laatst gewijzigd: 27 november 2006 16:41
AMSTERDAM - Vijf jaar nadat hij zijn beide benen kwijtraakte in een zware crash heeft coureur Alex Zanardi zijn comeback in de Formule 1 gemaakt. De Italiaan bewees zondag, tijdens een testrit voor BMW-Sauber, dat hij nog steeds kan racen.
In dezelfde auto waarin de Italiaan zeventien rondes mocht rijden, zette de officiële derde coureur van BMW-Sauber, Sebastian Vettel, een tijd neer van 1:18.60. Zanardi zat daar met 1:19.70 vlak achter.
"Dit is een zeer speciaal weekend voor mij", verklaarde de coureur tegenover persbureau AP. "Mijn gehele carrière was gebaseerd op pure passie, dus natuurlijk heb ik ervan genoten om weer achter het stuur te zitten van de snelste machine op aarde, een Formule 1-bolide."
Zanardi wordt met behulp van mecaniciens in de auto gezet.
Voortijdig
De 40-jarige Italiaan begon met een rondetijd van 1:27.20 maar wist daar uiteindelijk nog acht seconden vanaf te halen. Toch eindigde de testrit zoals zovele van zijn races eindigde: voortijdig. Tijdens de laatste sessie op zondag sloeg de auto aan het einde van de pitstraat af, waarna de sessie werd afgeblazen.
Het was voor Zanardi de eerste keer sinds 1999 dat hij achter het stuur van een Formule 1-bolide zat. Na een teleurstellend seizoen voor Williams besloot de tweevoudig wereldkampioen Championship Auto Racing Teams (CART) terug te keren naar de Champ Car-competitie.
De beslissing bleek niet succesvol. Zanardi kreeg zijn vroegere vorm niet te pakken. Op 15 september 2001 ging het helemaal mis. Na 11 september werden wereldwijd bijna alle grote sportevenementen afgelast.
Noodlot
Een van de evenementen die wel doorgang had, was de Champ Car-race op de Duitse EuroSpeedway. De race werd omgedoopt in de 'American Memorial 500' en voor het eerst sinds zijn terugkeer in de CART-series domineerde de Italiaan een race.
De Italiaan verloor beide benen na een botsing met de Canadees Tagliani.
Twaalf rondes voor het einde van de race sloeg het noodlot echter toe. Na een late pitstop, accelereerde de Italiaan onverwacht aan het einde van de pitstraat. Alex Tagliani zag Zanardi te laat en reed met een snelheid van 330 kilometer per uur op hem in. Het kostte de Italiaan zijn beide benen.
Ambitie
"Het was heel moeilijk voor mij om dingen weer in het juiste perspectief te zien", legt Zanardi uit. "Maar er ging een dag voorbij en nog een dag. En beetje bij beetje kreeg ik de ambitie om terug te keren naar de top."
Twee jaar naar de crash keerde Zanardi alweer terug naar de EuroSpeedway. Hij reed daar de laatste twaalf rondes alsnog uit. Sindsdien heeft hij twee races in de World Touring Car Championship gewonnen.
Heidfeld
BMW-Sauber-coureur Nick Heidfeld was verbaasd over de snelheid van Zanardi. "Hoewel, helemaal verrast ben ik niet. Ik heb hem vroeger in actie gezien, en die man kan racen."
De mecaniciens moesten de formule 1-wagen wel aanpassen voor de Italiaan. Het stuur werd hoger geplaatst en de remmen werden verplaatst. Zanardi zelf korte zijn prothese in en gebruikte een kleinere voet.
"Ik weet zelf niet eens hoe de helft van deze dingen werkt", lachte de coureur. "Maar alles werkte zoals het moet werken. Het team heeft een prachtig resultaat neergezet."
Uitgegeven: 27 november 2006 16:34
Laatst gewijzigd: 27 november 2006 16:41
AMSTERDAM - Vijf jaar nadat hij zijn beide benen kwijtraakte in een zware crash heeft coureur Alex Zanardi zijn comeback in de Formule 1 gemaakt. De Italiaan bewees zondag, tijdens een testrit voor BMW-Sauber, dat hij nog steeds kan racen.
In dezelfde auto waarin de Italiaan zeventien rondes mocht rijden, zette de officiële derde coureur van BMW-Sauber, Sebastian Vettel, een tijd neer van 1:18.60. Zanardi zat daar met 1:19.70 vlak achter.
"Dit is een zeer speciaal weekend voor mij", verklaarde de coureur tegenover persbureau AP. "Mijn gehele carrière was gebaseerd op pure passie, dus natuurlijk heb ik ervan genoten om weer achter het stuur te zitten van de snelste machine op aarde, een Formule 1-bolide."
Zanardi wordt met behulp van mecaniciens in de auto gezet.
Voortijdig
De 40-jarige Italiaan begon met een rondetijd van 1:27.20 maar wist daar uiteindelijk nog acht seconden vanaf te halen. Toch eindigde de testrit zoals zovele van zijn races eindigde: voortijdig. Tijdens de laatste sessie op zondag sloeg de auto aan het einde van de pitstraat af, waarna de sessie werd afgeblazen.
Het was voor Zanardi de eerste keer sinds 1999 dat hij achter het stuur van een Formule 1-bolide zat. Na een teleurstellend seizoen voor Williams besloot de tweevoudig wereldkampioen Championship Auto Racing Teams (CART) terug te keren naar de Champ Car-competitie.
De beslissing bleek niet succesvol. Zanardi kreeg zijn vroegere vorm niet te pakken. Op 15 september 2001 ging het helemaal mis. Na 11 september werden wereldwijd bijna alle grote sportevenementen afgelast.
Noodlot
Een van de evenementen die wel doorgang had, was de Champ Car-race op de Duitse EuroSpeedway. De race werd omgedoopt in de 'American Memorial 500' en voor het eerst sinds zijn terugkeer in de CART-series domineerde de Italiaan een race.
De Italiaan verloor beide benen na een botsing met de Canadees Tagliani.
Twaalf rondes voor het einde van de race sloeg het noodlot echter toe. Na een late pitstop, accelereerde de Italiaan onverwacht aan het einde van de pitstraat. Alex Tagliani zag Zanardi te laat en reed met een snelheid van 330 kilometer per uur op hem in. Het kostte de Italiaan zijn beide benen.
Ambitie
"Het was heel moeilijk voor mij om dingen weer in het juiste perspectief te zien", legt Zanardi uit. "Maar er ging een dag voorbij en nog een dag. En beetje bij beetje kreeg ik de ambitie om terug te keren naar de top."
Twee jaar naar de crash keerde Zanardi alweer terug naar de EuroSpeedway. Hij reed daar de laatste twaalf rondes alsnog uit. Sindsdien heeft hij twee races in de World Touring Car Championship gewonnen.
Heidfeld
BMW-Sauber-coureur Nick Heidfeld was verbaasd over de snelheid van Zanardi. "Hoewel, helemaal verrast ben ik niet. Ik heb hem vroeger in actie gezien, en die man kan racen."
De mecaniciens moesten de formule 1-wagen wel aanpassen voor de Italiaan. Het stuur werd hoger geplaatst en de remmen werden verplaatst. Zanardi zelf korte zijn prothese in en gebruikte een kleinere voet.
"Ik weet zelf niet eens hoe de helft van deze dingen werkt", lachte de coureur. "Maar alles werkte zoals het moet werken. Het team heeft een prachtig resultaat neergezet."
And so you see children, Genghis Khan was a Mongol, not to be confused with a mongoloid, like the actor Nicholas Cage.