Threads: 312
Feyenoord - Sparta
Woensdag speelt Feyenoord de volgende competitiewedstrijd. In de eigen Kuip is stadgenoot Sparta de tegenstander. Na de nederlaag van afgelopen zondag tegen Nec komen de degradatieplaatsen voor Feyenoord akelig dichtbij. Het is daarom van groot belang dat er tegen directe concurrent Sparta niet verloren wordt.
Ondanks deze toch wel unieke situatie maakt interim trainer Leon Vlemmings zich (nog) geen zorgen. ââ¬ËIk proef totaal geen wanhoopââ¬â¢, zei de coach. ââ¬ËIedereen gaat constructief met de situatie om. Ik denk dat we nu ook niet teveel moeten praten, maar juist moeten doen. Dingen trainbaar maken. Het is duidelijk dat van ons een overwinning verwacht wordt. Daar is iedereen zich van bewust.ââ¬â¢
Waar iedereen dacht dat het aantal blessures van Feyenoord na de winterstop zou minderen, lopen deze juist in rap tempo weer op. Evenals tegen Nec ontbreken woensdag Van Bronckhorst, De Cler, Lucius en Bahia. Hierdoor spelen de jonge Nieveld en Leerdam wederom in de verdediging. Het tweetal speelde tegen Nec een redelijke wedstrijd en mogen zich woensdag wederom bewijzen.
In de aanval keert Jon Dahl Tomasson eindelijk terug in de basis. De Deen viel tegen Nec al behoorlijk in en mag het nu vanaf het beginsignaal gaan proberen. Dat gaat waarschijnlijk ten koste van Leroy Fer. Tomasson scoorde al 10 keer in 11 wedstrijden tegen Sparta. Daarmee is de Kasteelclub de favoriete tegenstander van Tomasson.
Sparta
Sparta draait precies het seizoen zoals van tevoren werd verwacht. Na twintig wedstrijden staat de ploeg van Foeke Booy op de dertiende plaats met twintig punten. Sparta speelt af en toe een zeer goede wedstrijd, maar kan die meestal geen goed vervolg geven. Desondanks wordt het publiek op Spangen regelmatig goed vermaakt. Smaakmaker aan de kant van Sparta is Poepon. De spits scoorde onder andere in de thuiswedstrijd tegen Feyenoord het winnende doelpunt.
Historie
In De Kuip staan Feyenoord en Sparta zondag voor de 66e keer tegenover elkaar. Tot nu toe wist Feyenoord 39 keer de punten op Zuid te houden. Twaalf keer werd er gelijkgespeeld en dertien keer wist Sparta te winnen. Het doelsaldo is ruim in het voordeel van Feyenoord: 150 om 80. De afgelopen tien seizoenen won Sparta maar één keer in De Kuip. Op 26 maart 2000 werd het 1-2.
Vorig seizoen won Feyenoord zeer moeizaam met 2-0 van Sparta. Al na drie minuten opende Roy Makaay de score na een fout van Boukhari. Vervolgens mistten zowel Feyenoord als Sparta een hoop kansen. Ver in de tweede helft was het uiteindelijk weer Makaay die de 2-0 eindstand op het scorebord zette.
De wedstrijd tussen Feyenoord en Sparta van woensdag staat onder leiding van Bas Nijhuis. De aftrap van het duel is om 20.00 uur.
Laatste tien ontmoetingen
1995 ââ¬â 1996 Feyenoord ââ¬â Sparta 1-1 (0-1)
1996 ââ¬â 1997 Feyenoord ââ¬â Sparta 6-1 (4-1)
1997 ââ¬â 1998 Feyenoord ââ¬â Sparta 3-1 (2-0)
1998 ââ¬â 1999 Feyenoord ââ¬â Sparta 1-0 (1-0)
1999 ââ¬â 2000 Feyenoord ââ¬â Sparta 1-2 (1-1)
2000 ââ¬â 2001 Feyenoord ââ¬â Sparta 2-1 (1-0)
2001 ââ¬â 2002 Feyenoord ââ¬â Sparta 5-0 (2-0)
2005 ââ¬â 2006 Feyenoord ââ¬â Sparta 4-0 (2-0)
2006 ââ¬â 2007 Feyenoord ââ¬â Sparta 3-2 (2-1)
2007 ââ¬â 2008 Feyenoord ââ¬â Sparta 2-0 (1-0)
Vermoedelijke opstellingen
Feyenoord: Henk Timmer, Dwight Tiendalli, Norichio Nieveld, Kevin Hofland, Kelvin Leerdam, Karim El Ahmadi, Jon Dahl Tomasson, Georginio Wijnaldum, Andwelé Slory, Roy Makaay, Diego Biseswar
Sparta: Cor Varkevisser, Krisztian Vermes, Kim Jaggy, Jerold Promes, Donovan Slijngard, Erik Falkenburg, Arne Slot, Kevin Strootman, Rydell Poepon, Yuri Rose, Joey Godee
We moeten dus terug naar 1999 voor een laatste uitoverwinning van Sparta.
Voor beide partijen volgens mij echt een behoorlijk belangrijke wedstrijd
The great old Ludwig von...
Threads: 30
rose =D> =D> \  /
HOEZOOO ????
Omdat het kan !!!
Threads: 84
Winstonicus Wrote:rose =D> =D> \ /
In de winter? :crazy:
Doe mij maar Sangre de Toro =P~
Geld, drank en lekkere wijven!
Dat is het waar het in het leven om draait...
Daar kan je mee in leven blijven, dat maakt het leven de moeite waard!
Song of the decade:
<!-- m --><a class="postlink" target="_blank" href="http://www.youtube.com/watch?v=F-3HibNnsnE">http://www.youtube.com/watch?v=F-3HibNnsnE</a><!-- m -->
Threads: 66
Treesong Wrote:Winstonicus Wrote:rose =D> =D> \ /
Hij bedoelt Yuri Rose, de voetballer. Niet rosé, het drankje.
Threads: 13
Bakke Wrote:Treesong Wrote:Winstonicus Wrote:rose =D> =D> \ /
Hij bedoelt Yuri Rose, de voetballer. Niet rosé, het drankje.
(\__/)
(O.o )
(> < )
Copy Bunny into your signature to help him on his way to world domination.
-----------------------------------------------------
HT: Vlampijpse Boys (209564)
Sparta grinnikt om ellende bij Feyenoord
woensdag 04-02-2009-
Bron: AD.nl
Zelden stonden Sparta en Feyenoord dichter bij elkaar dan nu. Het geeft extra kleur aan de enige echte stadsderby van Nederland, woensdag in de Kuip. 'Van mij mag Feyenoord degraderen. Waarom niet?'
Hij luncht niet mee in het verzorgingstehuis aan de Nieuwe Binnenweg, op een kilometer of twee van het Sparta-stadion. Toon de Nijs voelt dat hij deze week nodig is op het Kasteel. 'We spelen tegen Feyenoord, ziet u', zegt het levende clubicoon van Sparta. 'Dat was vroeger al de wedstrijd van het jaar.'
De spelers krijgen vandaag één voor één een hand van de voormalige voetballer, jeugdleider, begeleider, scout en regelneef. 'Ik heb vertrouwen in jou', roept Ome Toon tegen Sparta-verdediger Ruud Knol, die woensdagavond in de Kuip terugkeert van een schorsing.
Afgelopen zondag nog, na Sparta-AZ, nam Louis van Gaal hem even apart. 'Louis schreef een regel tekst op een boek voor mij', vertelt De Nijs. 'Uit het oog, nooit meer uit het hart, stond er. Het geeft aan wat mensen hebben met deze club. Als je hier ooit hebt gespeeld, raak je dat gevoel nooit meer kwijt.' De laatste twee thuisoverwinningen op Feyenoord kan de Sparta-senior zich niet meer goed herinneren. 'Tenslotte ben ik al 90 jaar. Maar als we twee keer in één seizoen van Feyenoord winnen, onthoud ik dat zeker.'
Feyenoord-Sparta; een Old Firm of Superclasico is het niet, wel een traditierijke stadsderby vol fijne tegenstellingen. Deftig tegen volks, klein tegen groot, West tegen Zuid. Dat het sentiment bij Sparta beduidend dieper zit, is verklaarbaar. Een klein broertje probeert zijn grote broer altijd nét wat harder te schoppen dan andersom.
De grenzen van het fatsoenlijke worden in Rotterdam-West keurig bewaakt. Sparta is een club van Heeren, van het Roodwitte Mannendiner en van het statige kasteeltje. Een club uit 1888, het oprichtingsjaar met een haast magische klank. Dat Olie B. Bommel-imago is deels gecultiveerd, maar bij Sparta komen gevoelsmatig net wat meer notabelen, studenten en vrouwen. Het is er minder rauw dan in de Kuip.
Ongezellig wordt het bij Sparta pas als er speelgoed wordt afgepakt. Pikant was het straatgevecht rond Georginio Wijnaldum in 2004, toen nog een parel uit de jeugdopleiding van Sparta. Een kind van West bovendien, opgegroeid op een steenworp afstand van het Kasteel. Totdat Feyenoord het toen 13-jarige voetballertje achteloos wegplukte en dropte op Varkenoord.
Henk van Stee maakte er geen vrienden mee. Het toenmalige hoofd opleidingen van Feyenoord liep 25 jaar lang rond bij Sparta, in diverse hoedanigheden. Als geen ander kende hij Wijnaldum. Uitgerekend Spartaan Van Stee haalde de tiener weg, voor een schamele opleidingsvergoeding.
'Iederéén kende Georginio', zegt de huidige trainer van De Graafschap nu. 'Met Jorien van den Herik had ik destijds de afspraak dat we de allergrootste talenten naar Feyenoord zouden proberen te halen. Oók als ze voor Ajax speelden, of bij PSV. Georginio was een supertalent. Als wij hem niet hadden gehaald, dan had Ajax, Manchester United of Arsenal het wel gedaan.'
Liever had hij Wijnaldum losgeweekt bij pak 'm beet RKC, geeft Van Stee toe. De hoon vanuit Sparta-hoek liet hem niet koud. 'Maar je moet het ook niet overdrijven', zegt de Schiedammer. 'Ik bedoel: Henk Fräser, John de Wolf en Pim Doesburg hebben de overstap óók ooit gemaakt. Zelfs Gerard Meijer heeft kort bij Sparta gewerkt. En Willem van Hanegem was er trainer.'
Het is rivaliteit zonder blinde haat, wil Van Stee er maar mee zeggen. Knokken is het zelden of nooit bij Feyenoord-Sparta, niet op de tribunes en niet op het veld. Feyenoord-doelman Eddy Pieters Graafland gaf ooit een knietje aan Sparta-midvoor Wim van der Gijp, maar dat was in augustus 1959, in een tijd dat beide clubs nog in de top meedraaiden. Sparta was in datzelfde jaar - voor het laatst - landskampioen geworden.
De huidige verhoudingen geven een nieuw soort jus aan de derby. Feyenoord - Sparta is een rechtstreeks degradatiegevecht. Voor wie verliest, komt de streep akelig dichtbij. Oppersupporter Nico de Borst van Sparta heeft geen medelijden met het zwalkende Feyenoord. 'Van mij mogen ze degraderen, waarom niet?', aldus De Borst, voorzitter van de supportersvereniging. 'Verbazen doet het me wel wat er bij Feyenoord gebeurt, maar als we ze een paar jaar moeten missen, dan is dat maar zo.' De Borst zegt 'he-le-maal niets' met 'die club' te hebben. Maar zelfs de oer-Spartaan is in staat tot nuance. Ook echte Feyenoorders staan trouw klaar voor zijn stichting Breath, waarmee hij geld inzamelt voor hulpbehoevende kinderen.
In vrijwel niets zijn de twee Rotterdamse clubs vergelijkbaar, maar allebei hebben ze onmiskenbaar karakter. Volkszanger Lee Towers gaat naar Feyenoord, jazzmuzikant, acteur en dichter Jules Deelder zweert bij Sparta. Beide tenues ademen traditie en zowel de Kuip als het Kasteel heeft de status van een nationaal voetbalmonument.
Niettemin komt het einde voor beide stadions in zicht. Feyenoord wil een nieuwe Kuip om eindelijk aan te kunnen haken bij de top van Nederland, in elk geval budgettair. Sparta wil verhuizen omdat het Kasteel in alle opzichten te klein is. Want als er dan toch een overeenkomst is, dan is het de lege portemonnee van beide clubs.
'Toch hebben ze alle twee absoluut bestaansrecht', zegt Van Stee. 'Feyenoord en Sparta hebben allebei een heel eigen achterban, die groot genoeg is om te overleven. Dat heeft het verleden al vaak genoeg bewezen.'
Een diepe crisis zoals Feyenoord die nu doormaakt, kende Sparta een handvol jaren geleden. Op bestuurlijke en financiële chaos volgde een pijnlijke degradatie. Dat kan ook Feyenoord overkomen, gelooft Geert Meijer, jarenlang werkzaam in de Kuip en nu trainer van Jong Sparta.
'Iedereen roept van niet', aldus Meijer. 'Maar ik kan mij nog een geweldig elftal van FC Twente herinneren dat ondanks al die namen gewoon afdaalde naar de eerste divisie. Deze derby wordt cruciaal. Als Sparta wederom weet te verrassen, dan zit Feyenoord écht in de problemen.'
Het huidige Sparta heeft zeker zoveel toekomst als dit Feyenoord, denkt Toon de Nijs. 'Talent hebben we genoeg. Zondag tegen AZ hadden we alleen maar jeugd op het veld staan en nog speelden we goed.' Ome Toon voorspelt 'een kleine overwinning' op de rivaal. 'Ik hoop het. Want een overwinning op Feyenoord, dat betekent hier iets hoor.'
The great old Ludwig von...
Die opstelling klopt niet. Fer speelt als controleur vanavond, wijnaldum zit op de bank.
Threads: 76
Peter Wrote:Die opstelling klopt niet. Fer speelt als controleur vanavond, wijnaldum zit op de bank.
ik denk dat wijnaldum toch zeker de voorkeur krijgt boven slory.
waf Wrote:Peter Wrote:Die opstelling klopt niet. Fer speelt als controleur vanavond, wijnaldum zit op de bank.
Zou ik logisch vinden maar t schijnt niet zo te zijn (volgens een kennis van Nieveld die vorige week tegen NEC ook al daags voor de wedstrijd wist te melden dat Nieveld zou spelen terwijl toen nog niemand dat wist). Las gisteren overal al dat Fer niet zou spelen door de terugkeer van Tomasson, maar vertrouw die gast wel dus toch Fer opgesteld ipv bv. Wijnaldum die ik ook kon betalen en volgens al die sites wel zou spelen.
Peter Wrote:waf Wrote:Peter Wrote:Die opstelling klopt niet. Fer speelt als controleur vanavond, wijnaldum zit op de bank.
Zou ik logisch vinden maar t schijnt niet zo te zijn (volgens een kennis van Nieveld die vorige week tegen NEC ook al daags voor de wedstrijd wist te melden dat Nieveld zou spelen terwijl toen nog niemand dat wist). Las gisteren overal al dat Fer niet zou spelen door de terugkeer van Tomasson, maar vertrouw die gast wel dus toch Fer opgesteld ipv bv. Wijnaldum die ik ook kon betalen en volgens al die sites wel zou spelen.
bronkhorst moest tegen nec back spelen en daardoor kwam er plek voor fer. fer speelt samen met el amadi controlerend. dat is ook zijn eigenlijke plek. daarvoor werd hij door verbeek op 10 gezet, maar daar komt nu tomasson weer.
wijnaldum speelt van begin af aan al op rechts, maar omdat tomasson nog niet geheel fit was en bruins zijn vormcrisis niet overleeft, mocht hij op 10 beginnen waardoor er weer plek kwam voor slory. ik denk dat wijnaldum gewoon naar rechts gaat en er verder weinig verandert.
Ik denk dat de bron gelijk heeft (wist bv. ook al voordat t in de media kwam te melden dat die A1 speler voor t eerst op de bank zou zitten) en dat Slory start en Wijnaldum op de bank zit. :razz:
Fer controlerend is idd niet meer dan logisch, snapte dan ook al die media -vanmorgen 1 van de verschrikkelijke gratis kranten in de trein maar ook bv. fansites als fr-fans en feyenoordnet- het erover hadden dat Fer niet zo spelen omdat Tomasson op 10 gaat starten. :-k
Cassio staat trouwens op doel bij Sparta, laat ff weten wat je der van vind. Hopelijk voor Feyenoord maakt ie zn wekelijkse blunder gewoon. :razz:
Peter Wrote:Ik denk dat de bron gelijk heeft (wist bv. ook al voordat t in de media kwam te melden dat die A1 speler voor t eerst op de bank zou zitten) en dat Slory start en Wijnaldum op de bank zit. :razz:
Fer controlerend is idd niet meer dan logisch, snapte dan ook al die media -vanmorgen 1 van de verschrikkelijke gratis kranten in de trein maar ook bv. fansites als fr-fans en feyenoordnet- het erover hadden dat Fer niet zo spelen omdat Tomasson op 10 gaat starten. :-k
Cassio staat trouwens op doel bij Sparta, laat ff weten wat je der van vind. Hopelijk voor Feyenoord maakt ie zn wekelijkse blunder gewoon. :razz:
ik doe het zonder bron. de enige reden die ik kan bedenken waarom wijnaldum niet speelt is dat hij ook een beeje uit vorm is. maar tactisch gezien kun je beter met hem op 1-0 proberen te komen en slory achter de hand houden voor de counter.
waf Wrote:ik dope het
right on, bradda! :8:
Song of the decade:
<!-- m --><a class="postlink" target="_blank" href="http://www.youtube.com/watch?v=F-3HibNnsnE">http://www.youtube.com/watch?v=F-3HibNnsnE</a><!-- m -->
Treesong Wrote:waf Wrote:ik dope het
ik dope mijn boterham in de vette jus vanavond. :razz:
waf Wrote:Treesong Wrote:waf Wrote:ik dope het
Met zuurkool?
Song of the decade:
Threads: 93
waf Wrote:Treesong Wrote:waf Wrote:ik dope het
Lekker, ga je naar Loetje?
[b]"Niets is geheel waar, en zelfs dat niet".[/b]
Bumme Wrote:waf Wrote:Treesong Wrote:waf Wrote:ik dope het
nee, ik ga anette malherbe neuken.
waf Wrote:Bumme Wrote:waf Wrote:Treesong Wrote:waf Wrote:ik dope het
nee, ik ga anette malherbe neuken.
Afrukken met de Avrobode dus.
Sloeber :razz:
Song of the decade:
Threads: 30
biseswar 1-0
HOEZOOO ????
Omdat het kan !!!
Peter Wrote:Ik denk dat de bron gelijk heeft (wist bv. ook al voordat t in de media kwam te melden dat die A1 speler voor t eerst op de bank zou zitten) en dat Slory start en Wijnaldum op de bank zit. :razz:
je had dus gelijk. blijft een vreeemde keuze van vlemmings, maar goed.
nieveld speelde trouwens weer niet onaardig.
die cassio is maar een rare. zijn spelhervattingen waren echt dramatisch. het legioen maakte hem daarna uiteraard meer onzeker, maar iedereen zat toch te lachen.
toch heeft hij wel postuur. dat vind ik bij een keeper wel belangrijk, om te overtuigen bij hoge ballen. zijn werk op de lijn heb ik niet kunnen beoordelen.
Hmm das de Cassio die ik van PSV ken. En dan te bedenken dat ze ook Romero konden krijgen in die tijd.
|