01-02-2005, 12:25 AM
Verslagje van iffr, voor links zie vorige post.
4 **
Russische film over weinig. In een bar komen drie mensen samen en hebben dan een dialoog van een half uur (ofzo). De barman was niet de enige die in slaap viel. De kijker kan zelf een verhaallijn uitdenken, bijvoorbeeld over klonen in groepjes van vier (4), maar het gaat hier niet zover over door als je zou willen. Het verhaal gaat verder met een jonge vrouw die naar haar geboortedorp terugkeert vanwege de dood van een van haar drie zussen. De regisseur wil vooral de absurde en banale levensstijl in zo'n dorp laten zien. "Fascinerend debuut met uniek camerawerk," vind ik overdreven, al kwam de sfeer van het rotte en gore Rusland wel aardig over. Matige start voor mij.
Le conseguenze dell'amore ****
Stijlvolle en mooi geproduceerde maffiafilm over een man die in een hotel woont, maar niet geheel uit vrije wil. Een zeer koel persoon, dat zijn leven zeer gedisciplineerd leidt. Maar een liefde en Sicilianen die vanwege "werk" even bij hem logeren, hebben de nodige consequenties voor dit leventje, en dan gaat het fout. Heb zeer geboeid naar de film gekeken, inhoudelijk niet heel bijzonder, maar de stijl is cool.
Primer ****
Amerikaanse film over twee jongens die een bijzondere uitvinding doen, waarmee ze een tijdje (paar uur) terug in de tijd kunnen reizen. Aandelenwinsten lonken en alles lijkt mogelijk. De film is lastig te begrijpen, eerst door het jargon, en later doordat het een grote puzzel wordt. Langzaamaan raken de tijden en tijdreizen door elkaar en komen de jongens in de problemen. Erg interessante film als je een beetje van sci-fipuzzelen houdt. Ik begrijp hem nog niet helemaal na een keer kijken, maar wie wel? (misschien als je meteen gaat nadenken en niet door naar de volgende film hoeft).
The Edukators (Die fetten Jahre sind vorbei) ****
Duitse film over een paar links activisten die bij rijkelui inbreken om de boel eens op stelten te zetten ("waar is die exorbitante rijkdom voor nodig?"). Een vriendin heeft een ton schuld bij een zakenman en als ze daar dan eens langs gaan komt ie thuis en ontvoeren ze hem maar. Ze zijn nu alleen wel voor zichzelf bezig en minder voor hun idealen. En dan blijkt die rijkaard vroeger ook een RAF-figuur te zijn geweest. Zeer onderhoudend, leuk vanwege de naiviteit en hoe de rijkaard ermee omgaat. Staat momenteel bovenaan in de publieksranking.
Casshern ***
Voor de laatste shift zoek ik altijd wat actie uit. "Woest-eclectisch amalgaam aan stijlen, in deze apocalyptische science fiction die de volledige animatie- en live action trukendoos wagenwijd opentrekt" trok mij dus wel. Om de mens te redden na een nucleaire wereldoorlog, vindt een wetenschapper neocellen uit. Na een ongeluk ontstaan hier echter mutanten uit, die de mens vervolgens willen uitroeien. De wetenschapper wekt zijn zoon (oorlogsslachtoffer) dan tot leven en deze gaat de strijd aan met de mutanten. Het geweld is niet zo luguber, wel vallen er ontelbare doden. De computeranimatie geeft een aardig beeld van een wereld die weer is gaan lijken op de industriële steden van de 19e eeuw. Al met al prima vermaak, meer ook niet.
Nobody knows ***1/2
Japanse film over een moeder die haar kinderen alleen achter laat met wat geld voor de huishouding. Dit gaat eerst goed omdat de oudste (12) alles vrij netjes regelt. Maar later gaat ie liever computerspelletjes kopen en raakt het gezin in verval. Mooi rustig verfilmd, zo nu en dan ontroerend. Komt wel iets te laat op gang. Erg getwijfeld tussen drie en vier, hier maar 3,5 gegeven. Daar drie, omdat het toch vrij simpel en conventioneel was. Eerst foute band, door uitloop haalde ik de volgende film niet. Beetje balen, misschien licht negatief beïnvloed.
Pusher II ***
Half rennend van Pathe naar Cinerama, maar toch bijna tien minuten te laat. Kut. Was het eerste wat ik zag, want Tonny was terug uit de gevangenis blijkbaar meteen naar de hoeren gegaaan. Ik heb het hier over de zoon van Kopenhagens grootste crimineel, die graag diens respect (op achterhoofd getatoeëerd) wil. Maarja het is een loser die alles op zijn pad verneukt. Hij blijkt ook nog eens vader te zijn geworden. Leek eerst vooral een komedie te zijn, maar later sloeg dat om naar meer drama. Vermakelijke film, maar meer ook niet.
Al met al een mooi weekend gehad met deze zeven gevarieerde films. Helaas zat er geeneen bij waar ik echt van onder de indruk was. Wie weet aanstaande zaterdag alsnog, want ik denk dat ik de slotdag toch ook maar meepik.
4 **
Russische film over weinig. In een bar komen drie mensen samen en hebben dan een dialoog van een half uur (ofzo). De barman was niet de enige die in slaap viel. De kijker kan zelf een verhaallijn uitdenken, bijvoorbeeld over klonen in groepjes van vier (4), maar het gaat hier niet zover over door als je zou willen. Het verhaal gaat verder met een jonge vrouw die naar haar geboortedorp terugkeert vanwege de dood van een van haar drie zussen. De regisseur wil vooral de absurde en banale levensstijl in zo'n dorp laten zien. "Fascinerend debuut met uniek camerawerk," vind ik overdreven, al kwam de sfeer van het rotte en gore Rusland wel aardig over. Matige start voor mij.
Le conseguenze dell'amore ****
Stijlvolle en mooi geproduceerde maffiafilm over een man die in een hotel woont, maar niet geheel uit vrije wil. Een zeer koel persoon, dat zijn leven zeer gedisciplineerd leidt. Maar een liefde en Sicilianen die vanwege "werk" even bij hem logeren, hebben de nodige consequenties voor dit leventje, en dan gaat het fout. Heb zeer geboeid naar de film gekeken, inhoudelijk niet heel bijzonder, maar de stijl is cool.
Primer ****
Amerikaanse film over twee jongens die een bijzondere uitvinding doen, waarmee ze een tijdje (paar uur) terug in de tijd kunnen reizen. Aandelenwinsten lonken en alles lijkt mogelijk. De film is lastig te begrijpen, eerst door het jargon, en later doordat het een grote puzzel wordt. Langzaamaan raken de tijden en tijdreizen door elkaar en komen de jongens in de problemen. Erg interessante film als je een beetje van sci-fipuzzelen houdt. Ik begrijp hem nog niet helemaal na een keer kijken, maar wie wel? (misschien als je meteen gaat nadenken en niet door naar de volgende film hoeft).
The Edukators (Die fetten Jahre sind vorbei) ****
Duitse film over een paar links activisten die bij rijkelui inbreken om de boel eens op stelten te zetten ("waar is die exorbitante rijkdom voor nodig?"). Een vriendin heeft een ton schuld bij een zakenman en als ze daar dan eens langs gaan komt ie thuis en ontvoeren ze hem maar. Ze zijn nu alleen wel voor zichzelf bezig en minder voor hun idealen. En dan blijkt die rijkaard vroeger ook een RAF-figuur te zijn geweest. Zeer onderhoudend, leuk vanwege de naiviteit en hoe de rijkaard ermee omgaat. Staat momenteel bovenaan in de publieksranking.
Casshern ***
Voor de laatste shift zoek ik altijd wat actie uit. "Woest-eclectisch amalgaam aan stijlen, in deze apocalyptische science fiction die de volledige animatie- en live action trukendoos wagenwijd opentrekt" trok mij dus wel. Om de mens te redden na een nucleaire wereldoorlog, vindt een wetenschapper neocellen uit. Na een ongeluk ontstaan hier echter mutanten uit, die de mens vervolgens willen uitroeien. De wetenschapper wekt zijn zoon (oorlogsslachtoffer) dan tot leven en deze gaat de strijd aan met de mutanten. Het geweld is niet zo luguber, wel vallen er ontelbare doden. De computeranimatie geeft een aardig beeld van een wereld die weer is gaan lijken op de industriële steden van de 19e eeuw. Al met al prima vermaak, meer ook niet.
Nobody knows ***1/2
Japanse film over een moeder die haar kinderen alleen achter laat met wat geld voor de huishouding. Dit gaat eerst goed omdat de oudste (12) alles vrij netjes regelt. Maar later gaat ie liever computerspelletjes kopen en raakt het gezin in verval. Mooi rustig verfilmd, zo nu en dan ontroerend. Komt wel iets te laat op gang. Erg getwijfeld tussen drie en vier, hier maar 3,5 gegeven. Daar drie, omdat het toch vrij simpel en conventioneel was. Eerst foute band, door uitloop haalde ik de volgende film niet. Beetje balen, misschien licht negatief beïnvloed.
Pusher II ***
Half rennend van Pathe naar Cinerama, maar toch bijna tien minuten te laat. Kut. Was het eerste wat ik zag, want Tonny was terug uit de gevangenis blijkbaar meteen naar de hoeren gegaaan. Ik heb het hier over de zoon van Kopenhagens grootste crimineel, die graag diens respect (op achterhoofd getatoeëerd) wil. Maarja het is een loser die alles op zijn pad verneukt. Hij blijkt ook nog eens vader te zijn geworden. Leek eerst vooral een komedie te zijn, maar later sloeg dat om naar meer drama. Vermakelijke film, maar meer ook niet.
Al met al een mooi weekend gehad met deze zeven gevarieerde films. Helaas zat er geeneen bij waar ik echt van onder de indruk was. Wie weet aanstaande zaterdag alsnog, want ik denk dat ik de slotdag toch ook maar meepik.