13-03-2007, 02:45 PM
Ricochan Wrote:Doodschopper op voetbalveld vervolgd
AMSTERDAM - De 27-jarige amateurvoetballer Dennis B. uit Ridderkerk wordt vervolgd voor doodslag nadat hij een 33-jarige tegenstander van Zinkwegse Boys uit Oud-Beijerland op het veld probeerde uit het leven te trappen. 'Mijn gezicht was ingedeukt'. Iedereen was geschokt door de aanslag. 'Ze liepen huilend van het veld'.
Tijdens de voetbalwedstrijd eind vorig jaar sloegen bij de speler van Bolnes de stoppen door en werd tegenstander Jeffrey van der Gaag ernstig toegetakeld.
Nadat het slachtoffer eerst met een welgemikte kopstoot tegen het gras was gewerkt, haalde B. met zijn voetbalschoenen vol uit op het hoofd van zijn tegenstander. Volgens getuigen leek het er op alsof hij een strafschop nam en de schedel als bal gebruikte.
De speler van Zinkwegse Boys liep door het geweld onder meer scheuren in zijn schedel en gebroken jukbeenderen en oogkassen op. De dader wist te ontkomen, maar meldde zichlater.
Volgens Justitie heeft B. het risico genomen dat zijn tegenstander het ernstige hoofdletsel niet zou overleven. De Ridderkerker wordt daarom vervolgd wegens poging tot doodslag. De strafzaak tegen de (nog steeds vastzittende) agressieveling dient donderdag voor de rechtbank in Dordrecht.
Het had weinig gescheeld of amateurvoetballer Jeffrey van der Gaag had de doodschoppen van tegenstander Dennis B. niet overleefd. "Volgens de doktoren heb ik geluk gehad", aldus Van der Gaag kort na de aanslag in De Telegraaf, vlakvoor een twaalf uur durende operatie. "Als ik een stukje meer naar links of naar rechts was geraakt, was het over geweest. De splinters zaten vlak rond mijn hersenvlies."
Jeffrey liep meerdere schedelbreuken, gebroken oogkassen en een gebroken neus op. "Hij raakte me precies tussen mijn ogen, mijn neus en mijn voorhoofd. Op een scan zagen ze zo zijn voetafdruk in mijn schedel zitten. Ik schrik me dood als ik nu in de spiegel kijk, het is echt helemaal ingetrapt."
Hij is nog altijd verbijsterd over het incident, dat in de hele voetbalwereld afschuw opriep. "Ik zag het niet aankomen", zegt hij. "De wedstrijd was er ook helemaal niet naar. Eerder in de wedstrijd had hij ook al iemand in zijn gezicht geraakt, maar volgens mij was dat niet bewust. Hij had daar een gele kaart voor gekregen, maar voor de rest was er weinig aan de hand."
Tot die bewuste vijfenveertigste minuut, vlak voor de rust. "Toen een jongen van de tegenpartij een medespeler in zijn gezicht wegduwde, zei ik: 'Hé scheids!' Meer riep ik niet. Toen is het gaan rollen. De mensen die me op het veld hebben gezien, zeggen dat mijn gezicht helemaal was ingedeukt."
Hevig bloedend werd Van der Gaag van het veld afgedragen. "Er liepen spelers jankend van het veld", weet hij. "Het is voor mij allemaal in een roes gegaan, met heel veel pijn. In een keer ging die gong in mijn hoofd. Ik ben al die tijd bijgebleven. Medespelers en de masseuse bleven tegen me praten om me wakker te houden. Pas in het ziekenhuis werd de ernst duidelijk, dan gaat er heel wat door je heen. Het was eigenlijk een soort nachtmerrie. Je gelooft het gewoon niet."
Van Dennis B. heeft hij niets meer gehoord. Hij houdt zich daar verder niet mee bezig: "Dat is nutteloze energie. Als ik hier uitkom kijken we wel verder. Ik wil eerst de operatie in en hoop dat als ik mijn ogen weer opendoe de duimen omhooggaan."
Benieuwd hoe dit afloopt.
Bron?