16-04-2007, 12:16 PM
waf Wrote:Berend Botje Wrote:Volgens mij is het oorspronkelijk nog anders. Een hattrick was 3x met het hoofd scoren. In de klassieke oudheid van het voetbal speelde men (in Engeland) nog met een hoedje op. Voor een kopbal moest dat hoedje even afgenomen worden, vandaar de naam HATtrick. Laat iemand anders maar googelen of dit verhaal klopt, daar heb ik nu even geen zin in.
ik heb ooit een ander verhaal gehoord. vroeger speelden ze niet met een hoed, maar hadden de toeschouwers vaak een hoed. als iemand 3x onafgebroken scoorde in 1 helft mocht daar de hoed voor worden afgenomen.
ook ik ben in blide verwachting van supergoogelers.
tegenwoordig zou je denk ik ook mogen spreken van een pettrick.
Waf heeft bijna gewonnen (dat van die pettrick dan....);
Quote:Hattrick (sportterm)
Van Wikipedia
Ga naar: navigatie, zoek
Hattrick (of: hat-trick) is een aanduiding in de sport voor de bijzondere situatie dat een bepaalde prestatie door één speler driemaal achter elkaar wordt geleverd.
De term komt oorspronkelijk uit de cricketsport. Als een bowler met drie opeenvolgende ballen drie wickets nam, kreeg hij als beloning een nieuwe hoed of pet. Een 'hat-trick' is dus letterlijk gewoon een 'hoeden-truc'.
In cricket komt de hattrick maar heel zelden voor, maar in andere sporten -zoals voetbal en hockey- wel vaker. Daar wordt de term gebruikt wanneer een bepaalde speler in één wedstrijd driemaal scoort. Daarbij geldt dan officieel nog de strikte voorwaarde dat de drie doelpunten in één helft gescoord worden zonder dat er een doelpunt van een andere speler tussendoor is gemaakt. In dat geval spreekt men van een 'officiële', 'echte', 'zuivere' of 'onvervalste' hattrick.
Dat laatste is dan weer twijfelachtig. In het engels hebben ze het ook nog over een 'Perfect Hattrick', waarbij een speler drie keer achter elkaar scoort in 1 helft, waarbij hij de goals moet maken met zijn linkerbeen, rechterbeen en het hoofd.
Oh, my god, we bought Kenny!