24-05-2007, 01:42 PM
Hier het hele verhaal:
Quote:Zabel bekent dopinggebruik
Uitgegeven: 24 mei 2007 11:48
Laatst gewijzigd: 24 mei 2007 12:59
AMSTERDAM - Wielrenner Erik Zabel heeft donderdag op een persconferentie van zijn oude werkgever T-Mobile (voorheen Telekom) toegegeven dat hij dope heeft gebruikt. De 36-jarige Duitser vierde in zijn periode bij Team Telekom grote successen in klassiekers en de Ronde van Frankrijk.
Ook zijn oud-collega Rolf Aldag bekende donderdag. Hij beschreef hoe hij vanaf 1995 reed op verboden middelen. Zowel Aldag als Zabel sprak over het middel epo. Zabel, momenteel rijdend voor Milram, zei dat hij voor de Ronde van Frankrijk van 1996 overstag ging.
"Toen leefde in de wielerwereld het gevoel dat successen zonder doping niet meer mogelijk waren", zei hij in een emotioneel betoog. "Toen heb ik besloten epo te gebruiken, als test."
Zabel won dat jaar voor het eerst de groene puntentrui, alsmede twee etappes in de Tour. Zijn Deense ploeggenoot Bjarne Riis won dat jaar het eindklassement van de Ronde van Frankrijk. Zabel won de groene trui in de Tour zes keer en hij won twaalf etappes.
Excuses
De renner zat in Bonn soms met tranen in de ogen achter de tafel. Hij bood, net als Aldag, zijn excuses aan. "Ik heb jarenlang in alle interviews ontkend, ik heb gelogen. Mijn excuses daarvoor."
Zabel ervoer dat geheimhouding in de stortvloed van recente publicaties over T-Mobile niet langer haalbaar was. "Ik hoop dat we, door schoon schip te maken, weer toekomst creëren voor de wielersport. Wat mijn eigen toekomst zal zijn? Geen idee. Ik leg mijn lot in de handen van jullie. Ik zal moeten afwachten wat de impact van dit verhaal wordt. Bij Milram is iedereen op de hoogte, maar ik kan niet zeggen wat er met mij zal gaan gebeuren."
Zabel is het eerste kopstuk van de voormalige Telekom-ploeg dat openlijk uitkomt voor doping. Zijn oud-ploegmaat Jan Ullrich, de Tourwinnaar van 1997, ontkent tot op heden en ook Bjarne Riis, Tourwinnaar van 1996, kwam niet met bekentenissen. Zabel, Aldag en de oud-renners Bert Dietz, Christiann Henn en Udo Bölts kwamen inmiddels uit voor het gebruik van verboden middelen. Ook verzorgers en dokters hebben het dopegebruik in de ploeg bevestigd.
Gevolgen
Zabel zei dat hij bereid is de gevolgen van zijn daden onder ogen te zien. "Ik ben bereid de consequenties van het behaalde voordeel voor mijn prestaties te dragen." De in Berlijn geboren Zabel gaf aan dat hij mede openheid wilde geven voor de toekomst van de sport. "Mijn zoontje fietst ook en ik wil hem beschermen. Ik wil niet dat hij terechtkomt in dezelfde problemen als ik."
Volgens Zabel heeft het epo-gebruik in 1996 kort geduurd. "Het was een test, eenmalig." De sprinter die ook vele klassiekers op zijn naam schreef, vindt dat het controlesysteem in de wielersport tekortschiet. "Ik gebruikte dope omdat dat kon. Het was duidelijk dat er toch geen consequenties aan verbonden zouden zijn. Maar ik heb er spijt van en ik wil ook aan mijn collega's mijn verontschuldigingen aanbieden."
Aldag
Rolf Aldag mag als sportdirecteur aanblijven bij T-Mobile. Teambaas Bob Stapleton van de Duitse wielerformatie heeft dit donderdag gezegd. Aldag gaf donderdag toe tijdens zijn actieve carrière, toen hij reed voor Telekom, verboden middelen te hebben gebruikt.
Volgens Stapleton is dat geen reden om afscheid te nemen van Aldag. "Het belangrijkste voor ons daarbij is dat de renners het volledige vertrouwen in Aldag hebben. Hij is voor de renners de reden waarom ze bij de ploeg willen rijden. Aldag is een deel van het verleden maar ook van de toekomst. Hij kan daarbij in de ploeg alleen maar van grote waarde zijn."