13-07-2007, 09:03 AM
Wat is het toch een clown die van Hanegem! :lol:
Kan maandag pas beginnen omdat ie dit weekend moet golfen
Kan maandag pas beginnen omdat ie dit weekend moet golfen

Quote:"Ik ga niet flauw zeggen dat de cirkel nu rond is"
12 juli 2007
In het zaaltje waar FC Utrecht donderdagmiddag Willem van Hanegem presenteerde als nieuwe coach volgden de lachsalvo's elkaar in hoog tempo op. Stel de coach een vraag en er volgt een niet-begrijpende blik, een kwinkslag of een woordgrap als antwoord. Van Hanegem is wel blij om terug te zijn. "Maar ik ga nu niet flauw doen dat de cirkel rond is of zo. Daar houd ik niet zo van."
De coach verwees daarmee direct naar de persconferentie van Louis van Gaal, een paar jaar geleden. De huidige coach van AZ las bij die gelegenheid een gedicht voor, met als belangrijkste conclusie dat de cirkel voor hem rond was. Op een vraag van een verslaggever of Van Hanegem ook een gedicht had geschreven antwoordde hij: "Geef je naam maar, dan stuur ik met Sinterklaas wel wat op."
Toch had de benoeming van Van Hanegem wel iets van een thuiskomst. De 63-jarige oud-international speelde tussen 1979 en 1981 bij de club en was er bovendien assistent-trainer onder De Ruijter en Berger. Of zoals voorzitter Jan Willem van Dop het zei: "Ik proef onder onze aanhangers een groot draagvlak voor de trainer Van Hanegem."
De coach staat maandag voor het eerst voor de spelersgroep. Eerder kon niet volgens hem. De golfbaan lonkt: "Ik moet nog aan mijn handicap werken. Woensdag heb ik mijn rondje echt flink verpest, ik heb nog nooit zo slecht gespeeld en ben een doos ballen kwijtgeraakt. Onbewust ben je er toch mee bezig, nadat Utrecht voor me aan de deur was geweest."
Van Hanegem houdt tijdens zijn dienstverband ook zijn nevenfuncties bij het Algemeen Dagblad en RTL aan. Hij is columnist bij de krant en analyseert wedstrijden bij RTL. "Waarom niet?", vroeg de oefenmeester zich af. "Zolang het past is het geen probleem." Grappend: "Al mag het niet meer dan drie dagen van de voorzitter."
FC Utrecht is niet de eerste werkgever die de oud-coach van onder meer Feyenoord, AZ, Sparta en het Arabische Al Hilal probeert te strikken. Eerder was China concreet. "Ik heb zelfs tien uur in het vliegtuig gezeten. Maar er kwamen uiteindelijk mensen tussen die niet konden rekenen, nou zoek het dan maar uit."
Toch had Van Hanegem ook een serieuze boodschap. Hij wil van FC Utrecht weer een club maken die moeilijk te bestrijden is, vooral in eigen huis. "Zo was het vroeger en zo moet het ook weer worden. Je ging hier vroeger als speler niet graag naar toe. Dat moet terugkeren."
De coach is bovendien benieuwd of hij er in slaagt om FC Utrecht anders en beter kan laten voetballen dan de ploeg onder zijn voorganger Foeke Booy - die vrij onverwacht vertrok naar Saudi-Arabië - deed. "Soms zit je te kijken en dan denk je dat het beter kan. Voetballen blijft toch het mooiste spelletje van de wereld," aldus de oefenmeester.
De coach wil met assistenten David Nascimento en John van Loen een drie-eenheid worden. "Ik spreek nooit van assistenten, maar van collega's. We gaan het met zijn drieën doen. Iedereen heeft daarin zijn eigen inbreng."
Met zijn zoveelste grap van de avond sloot hij de presentatie af. "Of ik spelers beter wil maken? Nee, daar is de dokter voor. Ik wil wel proberen om ze beter te laten voetballen."
We can't, can not get, we can not get enough!!