29-08-2007, 06:21 PM
T00L Wrote:Wat is daar nou weer bullshit aan? Als PSV iets op rekening koopt, hoeven ze niet te betalen omdat het een voetbalclub is? Of hoeven ze van de Belastingdienst geen BTW/LB af te dragen? Schulden zijn schulden en die moeten ook door PSV gewoon betaald worden.
Maar kun je in het normale bedrijfleven ook zomaar tig miljoen winst maken op een bedrijfsmiddel?
T00L Wrote:Tevens was de 1e vergelijking die ik aangaf die van de liquide middelen t.o.v. de kortlopende schulden, daar heeft een hypotheek geen drol mee te maken.
Dat klopt, maar wat zeggen die cijfers in jou ogen dan wel? Mij zegt dat vrij weinig.
T00L Wrote:Los daarvan, als ik PSV dan met een andere voetbalclub vergelijk, dan doet het er toch uberhaupt niet toe of het in deze bedrijfstak anders gaat dan 'normaal'?
Zeker wel. Je vergelijkt 2 voetbalclubs met de regels zoals die voor normale bedrijven worden gebruikt terwijl de voetballerij echt een eigen wereldje is met vele constructies (zie feyenoord nu bv.) die de cijfers doen vertekenen. Je gaat toch ook niet 2 appels vergelijken om te zien wel het meest krom en geel is waardoor dat die het best door kan gaan voor een banaan?
T00L Wrote:Enneh, juist doordat Ajax beursgenoteerd is, gelden bv voor de waarderingen van spelers veel strictere regels dan voor PSV.
Dat klopt, maar een beursnotering (uitgifte aandelen) geeft je ook een hele bult eigen vermogen (zie je eigen stukje met cijfers). Als je voor de gein opzoekt wat het ev van Ajax voor de beursnotering was zul je ongetwijfeld zien dat het opeens in de buurt van PSV en Feyenoord ligt.