29-08-2007, 07:48 PM
T00L Wrote:Peter Wrote:Maar kun je in het normale bedrijfleven ook zomaar tig miljoen winst maken op een bedrijfsmiddel?Ja. Je kunt voetbalclubs redelijk vergelijken met investeringsmaatschappijen.
Mee eens, als is dat toch ook weer een eigen wereldje.
Peter Wrote:Dat klopt, maar wat zeggen die cijfers in jou ogen dan wel? Mij zegt dat vrij weinig.Mij heel wat. Die zeggen nl dat bv Feyenoord absoluut niet in staat was om op eigen kracht de kortlopende (<1 jaar) schulden te voldoen.
Das juist weer zo'n punt waardoor ik vind dat je de voetballerij niet met een 'normaal' bedrijf kunt vergelijken. Een 'normaal' bedrijf zou zo in een vicieuze cirkel terecht dreigen te komen door oude schulden steeds af te lossen met nieuwe (hogere) schulden, maar in de voetballerij biedt 1 doorbrekende speler of een groepje investeerders meteen uitkomst.
Peter Wrote:Zeker wel. Je vergelijkt 2 voetbalclubs met de regels zoals die voor normale bedrijven worden gebruikt terwijl de voetballerij echt een eigen wereldje is met vele constructies (zie feyenoord nu bv.) die de cijfers doen vertekenen. Je gaat toch ook niet 2 appels vergelijken om te zien wel het meest krom en geel is waardoor dat die het best door kan gaan voor een banaan?Die regels blijven net zo goed gelden voor het voetbalwereldje, al zal sentiment er idd wel een grotere rol spelen. Ookal zijn er nog zoveel mensen die spelers voor je willen financieren, als je geen cash hebt voor je stadionhuur/salarissen/belastingen dan ga je alsnog over de kop...
... tenzij de gemeente of het lokale bedrijfsleven bijspringt omdat het haar lokale topclub niet kwijt wil, de staat het goedvind en je schulden (belastingen) kwijtscheld (gebeurt bij de topclubs in Spanje dacht ik) enz.enz. Dat is weer t aparte aan de voetballerij.Waarmee ik uiteraard niet wil zeggen dat een voetbalclub niet over de kop kan gaan.. ik zie het echter niet snel gebeuren met een club van naam. Zelfs 1e divisieclubjes zoals RBC komen keer op keer onder een dreigend faillisement uit door sentimenten.