31-08-2007, 08:52 AM
Quote:Huntelaar: ââ¬Å¾Wie niet twee keer wint van Slavia, kan in de UEFA Cup nog wel lerenââ¬Â
Op een berg hoog boven Praag, ergens in een donker verdomhoekje van het stadion, gooide Jaap Stam zijn shirt in het vak met meegereisde supporters. De man die de Champions League al eens won, sprak bijna met afschuw over het vooruitzicht in zijn laatste seizoen als profvoetballer. ââ¬Å¾We zullen nu wel naar het land van Borat moetenââ¬Â, doelde hij op een mogelijk bezoek aan een gribusclub in Kazachstan. ââ¬Å¾Met alle respect, maar daar zit ik niet op te wachten.ââ¬Â
Sportief verval. Imagoschade. Leedvermaak. Supportersoproer. PSV miljoenen rijker dankzij Ajax. Trainer Henk ten Cate zegt dat hij een brede rug heeft. Algemeen directeur Maarten Fontein schrijft een open brief aan de supporters.
Technisch directeur Martin van Geel en voorzitter John Jaakke beleggen een persconferentie. Kortom: als het stormt in Amsterdam, dan stormt het goed. En dan vangen hoge bomen veel wind. Gezamenlijk standpunt: ââ¬Å¾We moeten even door die emotie heen.ââ¬Â
Stam, die weet wat hij mist, had vooral te doen met de jonge spelers. ââ¬Å¾Ze kunnen fantastisch voetballen, maar dan moet je ook wel op dat hoogste platform acteren. Je speelt tegen de grootste clubs, in de grootste stadions. Er is niks mooiers.ââ¬Â Maar een andere conclusie die de aanvoerder trok, was eigenlijk schrijnender. ââ¬Å¾Op wilskracht zijn we afgetroefd. Slavia Praag heeft minder kwaliteit, maar wij hebben hier zelf aan meegewerkt. Dan hoor je ook niet in de Champions League thuis.ââ¬Â
En over de degradatie naar het tweede Europese toernooi was Klaas-Jan Huntelaar even duidelijk als dodelijk. ââ¬Å¾Als we niet twee keer van deze ploeg kunnen winnen, valt er in de UEFA Cup nog wel wat te leren.ââ¬Â
Van Geel weet dat de critici bloed ruiken. ââ¬Å¾Ik hoef niet meer uit te leggen wat dit betekent in financieel en sportief opzicht. Het landskampioenschap telt nu heel erg zwaar, dat moge duidelijk zijn.ââ¬Â Hij bestrijdt dat er in de voorbije weken aantoonbare fouten zijn gemaakt. ââ¬Å¾Je kunt je afvragen of we Wesley Sneijder hadden moeten laten gaan. Maar die transfer bleek simpelweg niet tegen te houden. Desondanks vind ik dat er een heel behoorlijke selectie staat en dat er een klimaat is gecreeerd waarin gepresteerd kon worden. Maar je bent van veel factoren afhankelijkââ¬Â, wees hij op blessures van bepalende spelers en het wekenlange gesteggel op de transfermarkt.
Maar dan nog overheerst de collectieve verbazing over de onthutsend zwakke teamprestatie in Praag. Eerder liet Ajax het op beslissende momenten in de competitie afweten. ââ¬Å¾Ik verwijt mezelf dat ik in de eerste wedstrijd een penalty heb gemist. En verder hebben we met zââ¬â¢n allen gefaaldââ¬Â, sprak opnieuw Huntelaar klare taal.
Van Geel: ââ¬Å¾We kunnen concluderen dat sommige mensen het niet gewend zijn om onder druk te moeten presteren. Die druk halen we overigens niet weg; die hoort bij Ajax. Wat dat betreft, doe je het toch nooit goed, tenzij je de doelstelling naar beneden bijstelt. Maar dan haal je het altijd en dat vind ik de zwakste oplossing. We blijven de lat hoog leggen.ââ¬Â
Goeie woorden van Stam en Huntelaar, hoeveel kansen je ook mist, hoeveel pingels je ook niet krijgt/mist , hoeveel beter je ook 'was'. 2x niet winnen, maar zelfs verliezen van Slavia Praag, geeft je recht op Uefa cup, meer verdienen ze ook niet....