04-02-2008, 04:18 PM
waf Wrote:Gerben Zonderland Wrote:waf Wrote:Gerben Zonderland Wrote:Ouwe koek. De beelden 'an sich' mogen niet als bewijs gelden, maar (volgens de berichten) de mensen die bij die bekentenis waren, in dit geval Trekpik dus, mogen wel als getuige optreden. De vraag is dan: waar is deze verraajer en waarom deed hij aan de telefoon alsof hij er niks mee te maken wilde hebben?
gz, wil je niet zo stellig zijn over dingen waar je geen verstand van hebt?
de reden dat hij vooralsnog niet vervolgd wordt is een heel andere.
Dat werd gisteren en vanochtend door diverse media (waaronder Pedor zelf) als reden aangevoerd voor het nog niet laten arresteren van Joran. Ik neem aan dat ze de bekentenis eerst gaan 'controleren' bij de mensen die aanwezig waren bij deze bekentenis en de mensen die Joran noemt in zijn bekentenis.
de beelden mogen wel degelijk als bewijs gelden, maar ze zijn geen bewijs. dat is het probleem. dat peter de fries hard roept dat de zaak is opgelost en dat het bewijs is, maakt dat niet anders.
joran is officieel verdachte af. als er nieuw licht op de zaak komt kan dat wellicht veranderen, maar dan moet er wel wat meer gebeuren dan alleen deze verklaring. er is geen lijk, geen doodsoorzaak, en die vriend van hem weet niet waar hij het over heeft en hijzelf zegt bovendien dat hij het verhaal verzonnen heeft. geen reden om hem op te pakken dus, want tot een vervolging zal dit nooit en te nimmer leiden.
Ik ben inderdaad geen jurist, dus zou je uit willen leggen wat je bedoelt met je eerste zin? Als ik het goed begrepen heb mag zo'n bekentenis alleen als 'bewijs' aangevoerd worden als de mensen die bij die bekentenis aanwezig waren en de betrokkenen in die bekentenis het verhaal bevestigen, dan wel aantoonbaar gemaakt wordt dat die er ook bij betrokken waren. En dat er geen lijk (en doodsoorzaak) is wil niet zeggen dat iemand niet voor moord/doodslag veroordeeld kan worden. Daar is genoeg jurisprudentie van te vinden, ook in Nederland. En dat die zogenaamde vriend nergens van zegt te weten betekent op dit moment ook nog niks. Eerst maar es checken of hij daadwerkelijk in Nederland was ten tijde van de moord, zoals hij zelf zegt. Zo ja, dan staat hij sterk, zo nee, dan wordt het lastiger voor hem...
She was only the Gardener's daughter, but boy! What a melons!