19-05-2009, 01:20 PM
Gerben Zonderland Wrote:Berend Botje Wrote:Nu we het toch over bandbreedte hebben, heb ik nog een vraagje voor de experts: Als ik een audiostream van een website beluister en ik maak daarvan tegelijkertijd een opname met een opnameprgrammaatje, beïnvloedt dat dan de bandbreedte van die audiostream? Ik zou zeggen van niet, maar kan iemand mij uitsluitsel geven?
Ik ben geen expert, maar wat bedoel je precies met de bandbreedte van de stream? Ben je niet in de war met geluidskwaliteit? De bandbreedte van de source die de stream op de site heeft staan bepaalt of jij die stream een beetje vlot en vloeiend kunt beluisteren (en opnemen). De kwaliteit van de opname van de stream wordt door een aantal dingen bepaald: 1) de kwaliteit van het oorspronkelijke geluid (mono, stereo, hd) , 2) de kwaliteit van jouw audiokaart (hoeveel kanalen? soort chip? digitale ingangen en uitgangen) 3) de instellingen van je opnameprogramma (mp3/wav/wma/rm, bitrate,). Daarna bepalen jouw geluidskaart, de luidsprekers die je erbij hebt, een eventuele tussenversterker en natuurlijk jouw eigen gehoor hoe (goed) jij die stream dan hoort... genoeg voorlopig?
ik zal even uitleggen waar het om gaat:
als je even de moeite wilt nemen naar <!-- m --><a class="postlink" target="_blank" href="http://www.hoorspelweb.nl/">http://www.hoorspelweb.nl/</a><!-- m --> te gaan en dan rechts op 'Downloaden?' te klikken, daar staat wat wel en niet mag van hem, met een verhaal over de bandbreedte. Nu wil ik toch graag een aantal hoorspelen bewaren, en daarom heb ik online geluisterd, terwijl ik tegelijkertijd het geluid opnam. Ik klikte daartoe op de betreffende aflevering en dan werd er een piepklein pls-bestandje (playlist) gedownload op mijn pc (dat deed Firefox automatisch, maar ik ben er nu achter dat ik dat ook direct kan openen zonder het op te slaan), en als ik dat dan opende kon ik luisteren . Dat ging goed tot ongeveer 2 weken geleden, toen werkte het plotseling niet meer. Ik vraag mij nu af of de procedure die ik volgde aangemerkt wordt als downloaden volgens zijn definitie, en of het verschil maakt of ik wel of niet een opname maak (dat laatste lijkt me niet). En of ik dus voorgoed geband ben van zijn server, of dat het aan zijn webpagina ligt. Hier op mijn werk lukt het mij overigens ook niet om een hoorspel te openen.
May The Schwartz Be With You