27-05-2009, 01:51 PM
Flixieluv Wrote:waf Wrote:Treesong Wrote:Quote: Rutte: Holocaust ontkennen moet kunnen
DEN HAAG - Ontkennen van de holocaust, haatzaaien of beledigen van groepen in de samenleving moet niet langer strafbaar zijn. Dat vindt de VVD.
afbeelding vergroten Mark Rutte. FOTO JOOST HOVING
Volgens VVD-leider Mark Rutte is de vrijheid van meningsuiting in Nederland aan te veel regels gebonden. Hij werkt aan een initiatiefwetsvoorstel om dat te veranderen. ,,Hoe onzinnig het ook is dat iemand de holocaust ontkent, verbieden moet niet,ââ¬Â meent Rutte. ââ¬Å¾Dan gaan mensen niet in discussie en kun je ze dus niet van hun ongelijk overtuigen.ââ¬Â
Hoewel het niet uitdrukkelijk in de wet staat, is ontkennen van de holocaust volgens de rechter een vorm van haatzaaien en daarmee verboden.
Ronny Naftaniel van het Centrum Informatie en Documentatie Israël snapt niet wat Rutte bezielt. ââ¬Å¾Als je zegt dat Joden de holocaust uit hun duim zuigen, zet je de deur open naar haat. Daarom moet het strafbaar blijven.ââ¬Â
Het CDA vindt dat belediging strafbaar moet blijven. De PvdA is verdeeld. De ChristenUnie werkt juist aan een wetsvoorstel om ontkenning van de holocaust bij wet te verbieden.
Goeie zet weer, Mark! :cheers:
echt heel dom om deze discussie aan te gaan. en dan ook dit voorbeeld.....
dit ligt natuurlijk allemaal veel te genunanceerd, maar kennelijk wil rutte wat volk van wilders er bij harken. ik vraag me af of dat hiermee lukt terwijl ik zeker weet dat hij een aantal kiezers wegjaagt.
Mij issie nu kwijt (dat zal niet snel meer VVD worden!), terwijl ik tnt een lichte voorkeur voor de VVD had (als er nu verkiezingen zouden zijn). Te treurig en dom voor woorden dit. En nee waf: dit is niet omdat ik aan Fritsbarendisme lijd :razz: , maar echt omdat ik dit kansloze gekwezel over "je moet echt alles kunnen zeggen" te bizar voor woorden vind. En wat een gestoorde opvatting ventileert dit lelijke moederskind nu! ](*,)
ik beschuldig je nergens van. ik zeg toch ook dat het dom is van hem (en dat ik het niet verwacht had van hem).
maar feitelijk zegt hij alleen dat hij vindt dat het niet strafbaar zou moeten zijn als je de holocaust ontkent. hij vindt dus dat je alles zou mogen zeggen.
ben ik helegaar niet met hem eens, maar hij zegt natuurlijk niet zelf dat de joden nooit vervolgd zijn. daarbij merkt gerben terecht op dat het ontkennen van een feit weinig te maken heeft met een mening.
maar met dit soort discussies is het altijd op eieren lopen. voor je het weet is er een kapot.
ik snap dan ook niet dat hij hiervan een punt maakt. profileer je gewoon met kundig commentaar op lopende zaken en haal niet dis soort capriolen uit.
ik blijf overigens gewoon liberaal stemmen. ik vind pechtold ok, maar toch nog vaak te links om op hem te stemmen.