09-06-2009, 07:33 PM
Lamme Lennie Wrote:Quote:Kohl: Hele top tien Tour positief
PARIJS - Dopingzondaar Bernhard Kohl, inmiddels gestopt met wielrennen, trapt nog even flink na. ââ¬Å¾Ik ben ervan overtuigd dat de hele top tien uit de Tour de France positief wasââ¬Â, zegt de Oostenrijker die in 2008 als derde in het eindklassement van de Ronde van Frankrijk finishte maar vervolgens werd gepakt op het gebruik van verboden middelen.
Kohl zegt in de Franse sportkrant L'Equipe dat hij tijdens de Tour drie bloedtransfusies onderging. ââ¬Å¾De eerste na de zesde etappe, de tweede voor de Pyreneeën en de laatste voor de Alpen.ââ¬Â Zijn toenmalige manager Stefan Matschiner zorgde voor het bloed. Volgens Kohl kreeg hij dat 's avonds tussen zes en acht uur toegediend. ââ¬Å¾Hij stuurde me een sms dat ik naar zijn kamer kon komen. Ik verdween dan 20 minuten. Niemand had het in de gaten.ââ¬Â
Toen Kohl hoorde dat het Franse antidopingbureau nieuwe testen ging uitvoeren na de Tour, betekende dat een grote schok voor de Oostenrijker. ââ¬Å¾Ik dacht: Ik ben dood. Maar dan zijn we ook allemaal dood. Anderen hadden ook gebruikt. Ik vroeg me af wat de Franse autoriteiten zouden doen. Zouden ze het hele eindklassement van de Tour schrappen? Ik hield mezelf voor dat ze dat niet zouden durven doen. Het blijft wel raar dat er door die nieuwe controles maar drie renners positief zijn bevonden.ââ¬Â
Ben erg benieuwd wat hier waar van is. Hij zit dicht bij het vuur en zie niet waarom hij hierover zou liegen.
Misschien omdat hij toch niets meer te verliezen heeft en wil aantonen (ten onrechte?) dat hij niet de enige is. Aan de andere kant zit er denk ik zeker een kern van waarheid in. Maar hoe betrouwbaar zijn die testen dan??