20-11-2009, 08:43 PM
Ik had wel het idee om iets over Bumme te zeggen, maar dat ging zo gauw niet en later waren er al weer andere reacties geweest en toen heb ik het maar zo gelaten. Nu je erom vraagt wil ik er nog wel even op terugkomen. De opmerking van Bumme stelde de gedachte aan de kaak als zou de ene mens, op grond van wat dan ook, meer recht op leven hebben dan de andere. Deze gedachte deed opgeld in onder andere '40-'45 bij een aantal lieden die helaas ook de macht hadden en die daaruit de uiterste consequentie trokken, met de bekende gevolgen. Ik vond de opmerking van Bumme net niet over de grens, omdat die over de mentaliteit ging, en niet over de consequenties, EN omdat dergelijke uitspraken al zo vaak gedaan zijn, dat de harde kanten er zo langzamerhand wel af zijn. Jij ging voor mij wel over de grens omdat jouw opmerking suggereerde dat Bumme het zelfde lot zou moeten ondergaan als al die miljoenen slachtoffers van de nazi's. En ik weet daarbij best dat jij dat niet zo bedoelt, en dat Peter dat ook niet zo bedoelt. Vervolgens zegt Waf dat hij jouw opmerking geestig vindt, en daarom heb ik mijn laatste reactie geplaatst, om te zien of deze in mijn ogen vergelijkbare opmerking ook geestig gevonden zou worden. Dat is dus niet het geval.
May The Schwartz Be With You