29-01-2010, 04:48 PM
Quote:Trainer Mario Been van Feyenoord heeft er alle vertrouwen in dat de dienstdoende scheidsrechter Pieter Vink de klassieker zondag in De Kuip tegen Ajax tot een goed einde brengt. Toch moest de Rotterdamse coach iets van het hart over de arbitrage in Nederland. ââ¬ÅIk heb soms het gevoel dat er met twee maten wordt gemeten.ââ¬Â Been ontweek wijselijk de vraag of hij de indruk heeft dat Ajax dit seizoen bevoordeeld wordt door de spelleiders. ââ¬ÅIk praat eigenlijk nooit over scheidsrechters. Maar ik heb de bekerwedstrijd Ajax ââ¬â NEC van afgelopen woensdag helemaal teruggekeken op video. Dan kan ik wel leven met de Nijmeegse kritiek op de arbiter.ââ¬Â
Been haalde het voorbeeld aan van NEC-verdediger Jeroen Heubach, die door scheidsrechter Richard Liesveld uit het veld werd gestuurd. ââ¬ÅHij kreeg zijn tweede gele kaart voor een lullige handsbal, terwijl een Ajacied gewoon onbestraft de bal met twee handen binnen de lijnen mag vangen. Dat begrijp ik niet.ââ¬Â
Eerder uitte ook AZ-trainer Dick Advocaat tijdens en na de uitwedstrijd tegen Ajax (1-0) soorgelijke kritiek op arbiter Bjrn Kuipers, die hij een ââ¬Åoetlulââ¬Â en een ââ¬Åmooie thuisfluiterââ¬Â noemde. De scheidsrechter gaf in dit duel zeven keer geel aan AZ en een keer geel aan de Amsterdamse thuisclub. Advocaat werd wegens zijn aanmerkingen naar de tribune gestuurd en geschorst voor een wedstrijd.
Feyenoord incasseerde onder arbiter Kevin Blom in de uitwedstrijd op 1 november tegen Ajax (5-1) rode kaarten voor Stefan Babovic en doelman Rob van Dijk. ââ¬ÅBabovic werd toen in de eerste helft uit het veld gestuurd voor iets dat Suarez bij Ajax later in de wedstrijd precies hetzelfde deed. Sommige dingen worden gewoon niet terecht of anders beoordeeld. Daarom denk ik soms dat er met twee maten wordt gemetenââ¬Â, merkte Been op.
De trainer van Feyenoord beloofde Ajax zondag een warm onthaal. ââ¬ÅMet de steun van ruim 45.000 toeschouwers zullen we proberen net zo agressief te spelen als afgelopen woensdag tegen PSV. Maar uiteraard wel binnen de normen en waarden die voor zoââ¬â¢n topper gelden. En daar hebben we dan een scheidsrechter voor.ââ¬Â
Been speelt waarschijnlijk in dezelfde opstelling als in de succesvolle bekerwedstrijd in Eindhoven (0-3). Dat betekent dat Karim El Ahmadi, die tegen PSV twee keer scoorde, opnieuw ten koste van Jonathan de Guzman op het middenveld speelt.
goed geluld been. en nu een keertje pakken die neuzen!