07-05-2010, 02:14 PM
Quote:Bekerfinale? Voetbalfeest? Voor iedereen?
Hmm.. Op het moment dat er word besloten dat een finale tussen Feijenoord en ajax over 2 wedstrijden gespeeld moet worden kan je al niet zeggen dat het een voetbalfeest voor iedereen gaat worden. Daarnaast kan je jezelf afvragen of een bekerfinale een voetbalfeest voor iedereen moet zijn.
Op het moment dat de KNVB de sanctie (geen ajaxsupporters mee naar Rotterdam) had aangehouden was er ook geen probleem geweest. Op het moment dat het met 10.000 ajaxsupporters in De Kuip was geweest waren er waarschijnlijk ook nog geen problemen geweest. Die problemen zijn gekomen door de KNVB zelf. Zij wilden persé de neutrale kaarten in de verkoop gooien, waardoor deze bij de ââ¬Åverkeerde mensenââ¬Â in handen zouden kunnen komen (ongeveer het Nancy scenario). Zou de eerste te nemen stap door de KNVB niet moeten zijn dat ze de neutrale kaarten niet zouden verkopen? Het is tenslotte een bekerfinale. Moet daar dan Floris-Jan met zââ¬â¢n zoontje Jan-Frederik-Willem uit Wassenaar bij zijn om te laten zien hoe het plebs een dagje uit beleeft? Nee. Bekerfinales zijn er voor de vaste supporters, degene die er iedere thuiswedstrijd zijn. Die mensen die uitwedstrijden bezoeken. Die ieder jaar klauwen vol met geld aan hun cluppie uitgeven, iedere week een dag kwijt zijn voor een wedstrijd van 90 minuten. Daar is de bekerfinale voor. En als je die mensen alleen toelaat weet je ook precies wie er binnenkomt. Bij neutrale kaarten is dat maar de vraag.
Gudde, had die dit ook niet gewoon moeten tegenhouden? Naar mijn mening wel. 2 Finales? Sterf dan maar met je beker! Maar Gudde heeft het drukker met zââ¬â¢n eigen supporters te schofferen en monddood te maken. Als er op 25 april schandalig word ingegrepen door de Rotterdamse politie, is Gudde er snel bij om te zeggen dat het ââ¬Åwel hun eigen schuld zal zijnââ¬Â. Nee, lekker zoââ¬â¢n voorzitter.
1 Bekerfinale zou ook te duur zijn voor de maatschappij. Nu vind ik het onverteerbaar dat er word gezegd dat in deze tijd hier niet zoveel overheidsgeld heen zou moeten gaan. Dat mag iedereen vinden, misschien geef ik ze ook nog wel gelijk. Maar dan vind ik het, als Feijenoordsupporter, onverteerbaar dat er na , bijvoorbeeld, een aardbeving in Haiti een inzamelingsactie word gehouden waar de Nederlandse burger iets van ââ¬40.000.000 ophaalt. Dat is mooi en leuk, maar waarom besluit de overheid dan nog eens ââ¬40.000.000 aan belastinggeld uit te geven door dat bedrag te verdubbelen? Kan dat wel maar zomaar? ââ¬40.000.000, dat was een mooi begin van de bezuinigingen.
Daarnaast maakte het schijnbaar voor de kosten vrij weinig uit. De gehele Kuip was afgezet, je zou erdoor gaan denken dat de moffen terug zouden komen. De normale ME was aangevuld door de Koninklijke Marechaussee, maakt dat de Feijenoordsupporters tot vijand Nr. 1 van Nederland? Het leger inzetten tegen voetbalsupporters. Het zal wel kostenbesparend zijn. Dat ik de daadwerkelijke uitschakeling van Feijenoord (de 0-1) heb gemist omdat ik nog buiten stond te wachten om binnen te mogen en Rotterdam nutteloos is drooggelegd zullen we dan maar even vergeten (6 mei, het zal je trouwdag maar zijn).
Ben je eindelijk binnen, blijkt je eigen vak vol te zitten. Dan maar naar Vak X, waar je geen kloot van de wedstrijd ziet. Niet dat dit echt uitmaakte, want het doek was toch al gevallen. Helemaal nadat het doelpunt van El Ahmadi onterecht werd afgekeurd. Hoe dit kan vraag ik mij nog af, aan de kant van de grensrechter loopt hij uit de rug van een ajaxspeler. Dan nog buitenspel geven. Schele homo.
Binnen aangekomen blijkt er ook niet bespaard te zijn om cameramannen. Volgens mij hebben ze wel een mooi 360 graden plaatje van mij kunnen schieten. Het leukste was nog toen ze vanuit Vak X, mannetje achter mij, met een buisje en papier (beide in De Kuip verkregen: Vlaggenstok en rollen papier werden van boven gegooid) propjes en pijltjes naar het Amstel-ballen-snolletje ging schieten. Gelukkig voor hem wasââ¬â¢ie iets voor tijd via een andere uitgang naar buiten gegaan want de Politie stond alweer te wachten om de vlerk in de kraag te vatten.
Nu krijgen we complimenten voor hoe we ons hebben gedragen. We zijn monddood gemaakt, sfeer zat er niet in. Dit was een aanfluiting, een belediging voor een bekerfinale. Buiten bij De Kuip liepen supporters lachend voorbij. 1-4 verliezen en lachend uit De Kuip kunnen lopen. Ik snap het niet. Maar schijnbaar is dit het publiek wat Gudde en Kessler willen, nou.. Wat een feest. Een voetbalfeest.
Het seizoen is mooi geweest, bekerfinale gehaald en 4de plaats in de competitie. De bekerfinale, de weg er naar toe: AZ, PSV, FC Twente. Die was zwaar en dus verdiend, de finale hoort dan een klimax te zijn.. En dan zo eindigen, dat is zuur. En waarom? Naar mijn mening omdat er op een site een plaatje van Rotterdam stond.. Daarboven wat bommenwerpers en wat tekst in de zin van; ââ¬Å70 jaar later gaat die kankerstad alsnog platââ¬Â. Bommen op Rotterdam, werd dat ook niet gezongen in de eerste finale? Hebben we daar iets over gehoord? Nee. Moet dat? Nee. Maar ga dan ook niet zielig over en tegen de Feijenoordsupporters doen. Zijn er, maatschappelijk gezien, geen grotere problemen waar we onze tijd en moeite (geld) in moeten steken? Ik denk het wel.
behalve de woorden over haiti, dat vind ik een beetje simpel, vind ik dit een keurig uiting van het gevoel dat leefde bij de supporters. maar het is de roep in een neuzenwoestijn. het zal aboublaatklep en de knjb werkelijk jeuken.