18-05-2010, 07:01 PM
Dit zou toch een unieke situatie betekenen. Ik gun WII best nog een plekkie in de eredivisie maar twijfel over de haalbaarheid ervan als de liquiditeitsproblemen al rond de 600k liggen en in Juni al rond de 1,5M.....
Verder lijkt Sparta mij toch niet de aangewezen ploeg om in de Eredivisie te 'blijven'. WII heeft gewonnen van Go Ahead, dan moeten de Eagles toch naar de ED?
Verder lijkt Sparta mij toch niet de aangewezen ploeg om in de Eredivisie te 'blijven'. WII heeft gewonnen van Go Ahead, dan moeten de Eagles toch naar de ED?
Quote:Eredivisie mogelijk met 17 clubs
ZEIST - De KNVB sluit niet uit dat de eredivisie komend seizoen uit slechts zeventien clubs bestaat.
Als het dreigende faillissement van Willem II wordt uitgesproken kort voor het begin van de nieuwe competitie, die op 6 augustus van start gaat, is er geen tijd meer om het vastgestelde speelschema helemaal om te gooien.
Dat liet een woordvoerster van de KNVB dinsdag weten.
''We hopen natuurlijk dat alles goedkomt in Tilburg'', benadrukte de zegsvrouw.
''Maar de KNVB is in deze zaak een afwachtende partij. Uiteraard geven we Willem II wel zoveel mogelijk informatie en adviezen mee. We kunnen op een dreigend bankroet echter geen deadline zetten.''
Goedkeuring
Voordat het nieuwe competitieprogramma in de eredivisie officieel wordt vastgesteld, moeten alle clubs en de bijbehorende lokale autoriteiten hun goedkeuring hebben gegeven. ''Dat is een heel proces dat veel tijd vergt'', legde de woordvoerster van de KNVB uit.
''Het is dan onhaalbaar om bijvoorbeeld een week voor de competitiestart Willem II alsnog uit het schema te halen en een andere club toe te voegen. Dan is een eredivisie met zeventien ploegen onvermijdelijk.''
Indien Willem II onverhoopt eerder failliet gaat, dient het bestuur betaald voetbal van de KNVB te bepalen hoe de opengevallen plaats in de eredivisie wordt ingevuld. De reglementen van de voetbalbond voorzien niet in deze situatie die zich na de play-offs voordoet. Het bestuur betaald voetbal neemt op ''sportieve gronden'' het ultieme besluit.
RKC
Sparta, als tweede degradant achter hekkensluiter RKC Waalwijk, lijkt de beste papieren te hebben om alsnog in de eredivisie te blijven bij een faillissement van Willem II. Indien er voldoende tijd beschikbaar is voor de organisatie van de wedstrijd, behoort ook een beslissingsduel nog tot de mogelijkheden. Sparta zou daarin tegen RKC kunnen uitkomen.
De nummer twee van de Jupiler League, SC Cambuur, laat juridisch onderzoeken of de Friese club ook nog in beeld kan komen voor eventuele promotie.
'De meerderheid van de bevolking bestaat nu eenmaal uit randdebielen. Ik
zeg het misschien wat cru, maar zo is het wel.' (Prof. Dr. M. van Rossem)
zeg het misschien wat cru, maar zo is het wel.' (Prof. Dr. M. van Rossem)