10-08-2010, 10:10 AM
Quote:Onstuitbare drift Ajax om wereld te veroveren aandoenlijk
André Ooijer wil heel graag een derde ster op het shirt van Ajax. Dat weet ik haast wel zeker, want bij Ajax wil iedereen dat heel graag, zo'n derde ster op het shirt. Mounir El Hamdaoui stond nou niet echt te springen om naar Ajax te gaan, maar die derde ster, hè. Dat leek Mounir wel wat. Daar deed-ie het allemaal voor.
André Ooijer naar Ajax; ik vind het de mooiste transfer van deze zomer tot nu toe. Om zijn misleidende eenvoud vooral. Een soort aha-erlebnis is het. U en ik hadden het ook kunnen bedenken, maar op de één of andere manier kwamen we maar niet op het idee. We waren André Ooijer, die heroïsche interland tegen Brazilië ten spijt, per ongeluk alweer een beetje vergeten.
Bij Ajax lag dat gelukkig heel anders. Vorige week las ik een intrigerend artikel in de Volkskrant, over de allernieuwste scoutingmethodes van de Amsterdammers. Het was een nogal ingewikkeld verhaal over cijfers en grafieken en wetenschappelijke data-analyses, die Ajax gingen helpen om die ene unieke topspeler te vinden. Ajax liep weer eens fier voorop in deze ontwikkeling. Zoals altijd.
In Ethiopië waren hele schoolklassen vol bollebozen aan het werk gezet om Ajax te helpen. Duizenden spelers over de hele wereld werden in kaart gebracht dankzij miljoenen cijfertjes en statistiekjes, zorgvuldig uitgeplozen door een stel ijverige studenten uit Addis Adeba. Met één druk op de knop zou Ajax voortaan de voetballer kunnen vinden die het al jaren zocht. Een revolutie was aanstaande.
Ik hou heel erg van dat soort verhalen, want het is precies wat Ajax zo aandoenlijk maakt. Zo vertederend. Die heerlijke eigenwijze drang tot vernieuwing. Die onstuitbare drift om de wereld te veroveren. Dat denken in het groot, desnoods over onze landsgrenzen heen. Ons aller Ajax, dapp're strijders fier en koen. Vastberaden, heldhaftig, barmhartig. En nooit meer kampioen.
Ajax ging als eerste naar Afrika om talentjes op te halen. Vorig jaar nog reisden ze naar China om de commerciele horizon van het 'merk Ajax' te verbreden. En als allereerste Nederlandse club gooide Ajax de hekken van het trainingsveld dicht, want bij Arsenal en Manchester United doen ze dat ook al jaren. Groot geworden door klein te blijven, zeg maar. Maar dan andersom.
Toch lijkt het me nogal verwarrend om scout van Ajax te zijn. Een enorme database aanleggen in de binnenlanden van Ethiopië, vijf Zuid-Amerikaanse pareltjes ontdekken en dan horen dat de trainer toch liever gewoon André Ooijer heeft. Of Leonardo. Of Daniël de Ridder. Of Mido, want die kent-ie nog van vroeger.
Je doet het allemaal graag natuurlijk, als scout van Ajax zijnde. Die derde ster, hè. Daar doe je het allemaal voor. (SJOERD MOSSOU)
ik vind die sjoerd mossou echt een verfrissende columnschrijver. vorig jaar was iedereen al lyrisch toen hij nijnatten verving (oftewel, toen zagen de meesten pas hoe matig nijnatten is) ik denk dat het niet lang meer duurt tot deze gast chef sport is bij het ad.