Van der Wiel verdringt Van Rhijn uit Ajax-basis
Gregory van der Wiel en Derk Boerrigter starten zondag in de basis van Ajax. Dat maakte Frank de Boer vrijdagmiddag bekend. Kolbeinn Sigthórsson begint op de bank.
Ajax treft zondag nummer zeventien De Graafschap. De Boer maakte er tijdens de wekelijkse persconferentie geen geheim van wie hij gaat opstellen tegen de Superboeren. Van der Wiel en Boerrigter krijgen hun basisplaats na een lange revalidatie terug.
"Greg heeft zich de laatste weken zo gemanifesteerd op de trainingen dat hij het verdient om te spelen", zei De Boer. "Fysiek staat hij er goed voor. Voor zijn blessure was hij goed in vorm. Ik heb geen reden zijn positie ter discussie te stellen. Van Rhijn heb ik vorige week al geïnformeerd. Ik heb hem gezegd dat dit niets met hem te maken heeft."
"Voor Van der Wiel vind ik het belangrijk dat hij minuten krijgt. De afgelopen jaren heeft hij zijn stinkende best gedaan voor Ajax, heeft zelfs een WK-finale gespeeld. Ik zou het heel onterecht vinden als ik hem geen minuten geef, maar dan moet hij wel in topconditie zijn. Dat is hij."
Vanuit de trainersstaf van Oranje volgt men Van der Wiel nauwlettend. Direct contact met bondscoach Bert van Marwijk is er niet, zei De Boer. "Maar ik kreeg woensdag wel een sms'je van Cookie (Dick Voorn, assistent Van Marwijk, red.). Die zei: goede wissel coach."
Ik heb een droom.