04-03-2006, 10:21 AM
Speciaal voor Mukkus:
:lol:
Quote:Geen geit of schaap: een gaap
ROTTERDAM - Het is geen schaap en het is geen geit.
Bij het Wellant college aan de Bosdreef zijn vier kruisingen van een schaap en een geit ter wereld gekomen. Foto Cees KuiperDe vier nakomelingen van een van de schapen die op de afdeling dierenverzorging van het Rotterdams Wellantcollege zijn geboren, zitten er eigenlijk tussenin.
Docent Henk Sanders van de afdeling dierenverzorging van het college stond wel even raar te kijken, toen het jonge leven zich had aangediend. De lammetjes waren zogeheten gaapjes, een kruising tussen een geit en een schaap.
,,Toen ik goed naar de lammetjes keek, was ik erg verrast. Ik ben eerst maar een kop koffie gaan drinken.ââ¬â¢Ã¢â¬â¢ Sanders vroeg een collega om mee te gaan om in het hok de bijzondere nakomelingen van het Rotterdamse schaap te bekijken. ,,Ik wilde even zeker weten dat ik niet gek geworden was,ââ¬â¢Ã¢â¬â¢ aldus de docent. ,,Ik had zoiets nog nooit eerder gezien.ââ¬â¢Ã¢â¬â¢
Samen kwamen ze tot de conclusie dat de lammetjes inderdaad gaapjes waren. De geboorte van een gaap is zeldzaam. Het diertje heeft het lichaam en de vacht van een schaap. De pootjes zijn echter overduidelijk van een geit. Het kopje is een mengelmoes van beide dieren. De diertjes blaten als een schaap. De vader van de Rotterdamse gaapjes is een geit. Als het andersom was geweest, hadden de diertjes scheiten geheten.
De gaapjes zullen geen nieuwe soort voortbrengen. ,,Ze zijn namelijk onvruchtbaar,ââ¬â¢Ã¢â¬â¢ legt Sanders uit. ,,Hier op school is dat geen probleem, maar bij een fokkerij zouden ze onmiddellijk worden geslacht.ââ¬â¢Ã¢â¬â¢
In het dierenrijk bestaan meer aparte kruisingen. Zo heet een kruising tussen een leeuw en een tijger een lijger. Een zezel is de combinatieg van een zebra met een ezel. De gaapjes hebben nog geen namen. Wie een suggestie heeft, kan terecht op de website www. wellant.nl.
:lol:
She was only the Gardener's daughter, but boy! What a melons!