03-08-2006, 09:11 PM
Quote: Peter Kopteff tekent contract
Peter Kopteff heeft donderdagmiddag een contract voor drie seizoenen met FC Utrecht gesloten. De vleugelspeler voegde zich na de medische keuring direct bij zijn nieuwe ploeggenoten om zich met hen verder voor te bereiden op het nieuwe seizoen. De 39-voudig Finse international komt over van het Engelse Stoke City.
Jan Willem van Dop sprak van een heel goede deal voor de club. 'De komst van Peter Kopteff was het laatste stukje om de selectie compleet te maken. We zijn hartstikke blij dat we hem binnen hebben kunnen halen', aldus de voorzitter van FC Utrecht.
De 27-jarige Kopteff begon zijn carrière in Finland in 1997 bij HJK Helsinki. Op 18-jarige leeftijd debuteerde hij in de Champions League in de wedstrijd tegen PSV. Na vijf seizoenen in Helsinki stapte hij over naar de Noorse competitie. Bij Viking FK uit Stavanger stond Kopteff vier jaar onder contract, waarna hij vorig jaar actief was voor Stoke City. Bij die club is een nieuwe trainer aangesteld die een ander spelsysteem voor ogen heeft waarin Kopteff volgens hem niet past omdat hij daarvoor te aanvallend ingesteld is. Sinds vier jaar maakt hij deel uit van de selectie van het Finse nationale team.
Foeke Booy is blij met de komst van Kopteff. 'Peter is een ervaren speler, die goed de flanken kan bespelen', aldus de technisch directeur van FC Utrecht. 'Hij is handig in de kleine ruimte en hij heeft een prima voorzet om onze spitsen te bedienen. Hij wil graag en toonde ook ambitie. Dat bleek onder meer uit zijn snelle komst naar ons trainingskamp in Oostenrijk. Ik hoop dat de supporters hem tijd geven om zich aan het team en de club aan te passen. Piet Buter en Nol de Ruiter hebben goed werk geleverd en Jan Willem van Dop en Rob Venneman hebben doortastend weten te handelen.'
Booy vertelde verder dat FC Utrecht Kopteff al enige jaren in het vizier heeft. Vijf jaar terug zag Booy hem al eens aan het werk tijdens in Helsinki. 'Ik was daar voor een andere speler, maar toen viel ook Peter me al op.' Twee jaar later noteerden scouts van FC Utrecht opnieuw zijn naam toen Kopteff met Viking FK op oefenstage was in Spanje. Ook toen viel hij weer op.
Kopteff heeft van zijn landgenoten die actief zijn in het Nederlandse voetbal veel positiefs gehoord over de eredivisie in het algemeen en FC Utrecht in het bijzonder. 'Ik hoorde veel goede verhalen over de Utrechtse aanhang en de bijzondere sfeer in het stadion.' Hij toonde zich verrast over de professionaliteit van zijn nieuwe club. Dat ondervond hij tijdens de gebruikelijke uitgebreide keuring donderdagmiddag voor de ondertekening van zijn contract. 'Dat was nieuw voor mij. Bij mijn overgang naar Stoke herinner ik me dat ik na tien minuten onderzoek al goedgekeurd was.'
Kopteff, die het rugnummer 14 zal dragen, gaat komend weekend mee naar Duitsland waar FC Utrecht zaterdag oefent tegen Arminia Bielefeld. Het is de bedoeling dat hij tijdens dat duel speelminuten krijgt.