19-10-2006, 01:19 PM
Ad Wim Wrote:Gerben Zonderland Wrote:Dat klopt allemaal wel, maar het komt natuurlijk wel van twee kanten. De luiheid bij de huidige jongeren is vreselijk, maar ik blijf vinden dat het ook te maken heeft met het scheppen van mogelijkheden en randvoorwaarden voor die groep. In mijn ogen kun je niet alles gooien op de groep in kwestie.waf Wrote:Ad Wim Wrote:Bovendien stijgt de jeugdwerkloosheid vrij drastisch.
als ze allemaal net zo dom zijn als jij kun je dat dit kabinet niet echt kwalijk nemen.
Precies. Het feit dat al deze 'plotselinge werklozen' geen baan vinden kan een heleboel oorzaken hebben en een daarvan is vroege schoolverlaters (het is net vakantie geweest, weet je nog?) En ik durf de weddenschap wel aan dat een heleboel van deze werklozen jeugdwerklozen zijn die geen zin meer hebben in school en dus maar naar het CWI om te roepen: "Hee! Ik wil een baan, maar ik heb geen opleiding. REGEL DAT!" Daarnaast zijn er een heleboel beunhazen die vooral in de zomer veel werk hebben (schilderen, klussen, seizoenswerk op de markt, in de landbouw, etc.) die nu het herfst wordt ineens thuis moeten zitten en omdat het wat beter gaat met de economie gaan denken: "Hee, misschien is er ook wel iets voor mij. Laat ik maar eens gaan solliciteren."
Mogelijkheden scheppen voor luie jongeren. Hoe moet dat precies? Lastig onderwerp is dat.