24-10-2006, 05:49 PM
Quote:Temmink: ââ¬â¢KNVB moet clubs harder straffen naar voorbeeld van UEFAââ¬â¢
ââ¬Å¾Ik wilde een gedeelte van de Feyenoord-aanhang niet geven waar ze op uit was: het staken van FeyenoordAjax.ââ¬Â Gelukkig voor scheidsrechter René Temmink werd het op tijd stil in De Kuip, want de KNVB had in samenspraak met de overheid besloten de klassieker tien minuten voor tijd toch stil te leggen. De tien minuten voorbereidingstijd om daadwerkelijk tot actie over te gaan, redde de wedstrijd.
Daarom kon Temmink gisteren terugkijken op een uitstekend gefloten wedstrijd en een prima geleide middag. ââ¬Å¾Ik heb het hem direct ââ¬â¢s avonds verteldââ¬Â, aldus scheidsrechtersbaas Jaap Uilenberg. ââ¬Å¾Ik was heel blij met René Temmink in De Kuip. Hij bleef recht overeind in een duel met de hoogst denkbare moeilijkheidsgraad.ââ¬Â
ââ¬Å¾Ach, het was mijn derde klassieker in De Kuip van de afgelopen vier jaar en ben dus wel wat gewendââ¬Â, keek de arbiter uit Deventer terug op een geslaagde middag. ââ¬Å¾Achteraf heb ik de juiste beslissingen genomen. Ja, ik liet zeven tellen te weinig spelen, floot af na 89 minuten en 53 seconden.ââ¬Â In het veld werd hem herhaalde malen door Feyenoorders gevraagd nog eerder af te fluiten. ââ¬Å¾Extra tijd bijtellen had geen zin. Zo nam ik iedereen tegen zichzelf in bescherming, want het enige wat ik nog had kunnen doen, was een aantal kaarten uitdelen. Erwin Koeman verwoordde het gedrag van zijn spelers gisteren goed.ââ¬Â Hij zei dat ze de weg kwijt waren. ââ¬Å¾De eerste helft lukte het me nog geen kaart te trekken, maar na rust zat er zoveel frustratie bij de Feyenoorders, dat ik wel moest ingrijpen. Dit viel niet meer met praten op te lossen.ââ¬Â
Het meest tevreden was Temmink met het uitspelen. ââ¬Å¾Ik wilde die fans niet hun zin geven en heb me voor die spreekkoren afgesloten. Na zoveel jaar betaald voetbal heb ik inmiddels een olifantenhuid. Gelukkig hielden ze op tijd op. De consequenties van staken zouden waarschijnlijk niet te overzien zijn geweest, want er heerste een grimmige sfeer. Misschien volgen we als arbiters niet één lijn, maar ieder geval staat apart.ââ¬Â Wat wordt bevestigd door Uilenberg. ,,De richtlijnen staan wel zwart op wit, maar je hebt ook met bijkomende omstandigheden te maken. De openbare orde is daar een belangrijke van. Dat schatte Dick van Egmond ook goed in een aantal weken geleden bij FC Utrecht-Ajax. Arbiters moet wel ruimte worden gegund.ââ¬Â
Zowel Temmink als Uilenberg vindt dat het stilleggen of staken van wedstrijden van het bordje van de scheidsrechter gehaald moet worden. Die heeft al genoeg aan zijn hoofd met de zaken in het veld. ââ¬Å¾Tijdens de spreekkoren braken supporters ook even door een cordon stewards. Dat kan ik allemaal niet in de gaten houden. Het is extra ballast voor een arbiter, die eigenlijk alleen als spelleider komt optreden. Clubs, politie en burgemeester hebben een beter inzicht.ââ¬Â Zo ervoer Temmink ooit bij ADO Den Haag-PSV, toen hij na een afkoelingsperiode de wedstrijd wilde hervatten. Burgemeester Deetman verbood dit destijds. Vanuit het oogpunt van de openbare orde. Daar leg ik me gelijk bij neer.ââ¬Â
Dat er nu niet is gestaakt, is voor Temmink geen reden om de discussie maar niet meer te voeren. Wedstrijden zonder publiek van de bezoekende partij zijn voor Temmink geen optie. ,,De goedwillende Ajaxfans van gisteren zouden dan lijden onder de kwaadwillenden van Feyenoord. Zo hoort het niet te werken. Ik ben voorstander van veel hardere straffen. Wedstrijden zonder publiek voor de vervuilers. Als je als club drie duels je supporters niet mag ontvangen, dan geloof ik snel dat er een einde komt aan dit verbale geweld.ââ¬Â
Temmink refereert aan de keiharde opstelling van de Europese voetbalbond UEFA. ââ¬Å¾Daar lopen ze niet weg voor harde straffen. Feyenoord heeft het zelf ervaren met die wedstrijd zonder publiek vorig seizoen tegen Rapid Boekarest. En Turkije dan. Dat land moet na de ongeregeldheden tegen Zwitserland drie wedstrijd buiten de landsgrenzen spelen.ââ¬Â Temmink kreeg voor deze opstelling bijval van KNVB-directeur Henk Kesler. ââ¬Å¾Mijn idee. Alleen ga ik er niet over. Ik zit niet op de stoel van de tuchtrechter.ââ¬Â
:lol: