The following warnings occurred:
Warning [2] Undefined variable $smilie_cache - Line: 1029 - File: inc/plugins/quickadveditorplus.php PHP 8.2.7 (Linux)
File Line Function
/inc/class_error.php 153 errorHandler->error
/inc/plugins/quickadveditorplus.php 1029 errorHandler->error_callback
/inc/plugins/quickadveditorplus.php 1170 mycode_inserter_quick
/inc/class_plugins.php 142 codebuttonsquick
/showthread.php 470 pluginSystem->run_hooks
Warning [2] Undefined array key "sourceeditor" - Line: 1135 - File: inc/plugins/quickadveditorplus.php PHP 8.2.7 (Linux)
File Line Function
/inc/class_error.php 153 errorHandler->error
/inc/plugins/quickadveditorplus.php 1135 errorHandler->error_callback
/inc/plugins/quickadveditorplus.php 1170 mycode_inserter_quick
/inc/class_plugins.php 142 codebuttonsquick
/showthread.php 470 pluginSystem->run_hooks
Warning [2] Undefined array key "vbquote" - Line: 1147 - File: inc/plugins/quickadveditorplus.php PHP 8.2.7 (Linux)
File Line Function
/inc/class_error.php 153 errorHandler->error
/inc/plugins/quickadveditorplus.php 1147 errorHandler->error_callback
/inc/plugins/quickadveditorplus.php 1170 mycode_inserter_quick
/inc/class_plugins.php 142 codebuttonsquick
/showthread.php 470 pluginSystem->run_hooks
Warning [2] Undefined array key "showquickreply" - Line: 1175 - File: inc/plugins/quickadveditorplus.php PHP 8.2.7 (Linux)
File Line Function
/inc/class_error.php 153 errorHandler->error
/inc/plugins/quickadveditorplus.php 1175 errorHandler->error_callback
/inc/class_plugins.php 142 codebuttonsquick
/showthread.php 470 pluginSystem->run_hooks
Warning [2] Undefined array key "sourceeditor" - Line: 1135 - File: inc/plugins/quickadveditorplus.php PHP 8.2.7 (Linux)
File Line Function
/inc/class_error.php 153 errorHandler->error
/inc/plugins/quickadveditorplus.php 1135 errorHandler->error_callback
/inc/plugins/quickadveditorplus.php 1176 mycode_inserter_quick
/inc/class_plugins.php 142 codebuttonsquick
/showthread.php 470 pluginSystem->run_hooks
Warning [2] Undefined array key "vbquote" - Line: 1147 - File: inc/plugins/quickadveditorplus.php PHP 8.2.7 (Linux)
File Line Function
/inc/class_error.php 153 errorHandler->error
/inc/plugins/quickadveditorplus.php 1147 errorHandler->error_callback
/inc/plugins/quickadveditorplus.php 1176 mycode_inserter_quick
/inc/class_plugins.php 142 codebuttonsquick
/showthread.php 470 pluginSystem->run_hooks
Warning [2] Undefined property: MyLanguage::$thread_modes - Line: 45 - File: showthread.php(1617) : eval()'d code PHP 8.2.7 (Linux)
File Line Function
/inc/class_error.php 153 errorHandler->error
/showthread.php(1617) : eval()'d code 45 errorHandler->error_callback
/showthread.php 1617 eval
Warning [2] Undefined variable $usersbrowsing - Line: 91 - File: showthread.php(1617) : eval()'d code PHP 8.2.7 (Linux)
File Line Function
/inc/class_error.php 153 errorHandler->error
/showthread.php(1617) : eval()'d code 91 errorHandler->error_callback
/showthread.php 1617 eval




De column van Nico
#1
=D> =D> cry cry

'Als ik Koeman was, zou ik het op een vreten zetten'

02/06/2009 11:00

Een paar weken geleden zei René van der Gijp in het tv-programma Voetbal International iets opvallends. Hij vond Ronald Koeman te dik voor AZ. Er moesten eerst wat kilootjes af, want zoals Ronald er nu bij liep, dat kon niet. Van der Gijp legde het uit. 'Als je van je spelers eist dat ze een perfect afgetraind lichaam hebben, dan kan je zelf niet met een dikke pens in de rondte gaan lopen.' Hans Kraay junior vond dat Louis van Gaal eigenlijk óók te dik was.

Ze ontroerden me, die twee oud-voetballers daar aan tafel. Ze hadden het natuurlijk over zichzelf. Als er íémand weet wat fnuikend is voor een carrière in de voetballerij, dan is het René van der Gijp wel. Heel grappig, op een brommer naar de training komen en dan ballen afwerken op doel met een helmpje op je hoofd en inderdaad, bijzonder anekdotisch leuk, een bitterbal op de rug van Erik Gerets' vrouw gooien, maar nu merkt hij pas het effect.

Oud-maatje Mario Been staat tonnen te verdienen in De Kuip en wordt serieus genomen. Hij zit naast Hans Kraay junior te blèren dat iets 'Hi-La-Risch' was. Als René het over het buikje van Koeman heeft, zegt hij dat eigenlijk tegen zichzelf. Als je wilt dat mensen serieus naar je luisteren, helpt het niet bekend te staan als de man die schreeuwend op een fiets een Chinees restaurant binnenreed en met een voetbal onder de arm ­twee porties Pang Shit bestelde.

Ook Hans Kraay junior deed aan verkapte zelfanalyse. Van Gaal iets te dik. Hij iets te golvend haar. Het zal de kift zijn. Kraay junior, goed in shape, acteert al jaren een presentator en sinds kort een succestrainer. Hij trekt precies de goede koppen, leunt op de goede momenten naar voren als hij serieus genomen wil worden, maar het is blijkbaar niet genoeg. Zelfs mensen met rare neuzen en dikke buiken laten hem moeiteloos verschrompelen tot een rommelaar in de marge. Hans Kraay junior is een coach zoals ik hem zou casten voor een fijne nieuwe Nederlandse jeugdfilm over voetbal.

Maar toch... Van der Gijps opmerking blijft wel hangen. Is Koeman te dik voor AZ? Die discussie is al eerder gevoerd. Martin Jol werd indertijd door Jorien van den Herik als te dik en te ongeschoren aan de kant geschoven. Zo iemand kon nooit trainer van Feyenoord worden. Niet veel later stond, na het schrikbewind van fulltime dressboy Ruud Gullit, Erwin Koeman voor de groep.

Iemand die zijn clubkostuum het liefst omgekeerd draagt. Een man die zich thuis scheert met een oude schelp en nog steeds de onderbroek draagt die hij aanhad tijdens de wedstrijd KV Mechelen-Ajax. Ik denk dat een trainer juist dik moet zijn. Kortademig zelfs. Dat maakt indruk. Je selectie dertig keer in de week een bosloop laten doen en zelf, wachtend op een wipkip aan het eind van de route, een broodje worst naar binnen werken. Dat zou ik doen. Ze keihard het verschil laten voelen.

In de literaire wereld begrijpen ze dat heel goed. Ik heb beroepsschrijfster en -drinker Connie Palmen tijdens een lezing tergend langzaam een sigaret zien opsteken. Kijken wie er iets van ging zeggen. Ongenaakbaar gedrag, dat lijkt me alleen maar goed als je trainer bent. Jongens als René van der Gijp en Gertjan Verbeek gaan uit van het verkeerde idee. Verbeek wil nog steeds na iedere looptraining met beide armen juichend boven het hoofd als eerste binnenkomen. Fout. Een trainer die vanuit de kantine met een broodje bal in zijn hand de spelers met een draaiende beweging van zijn arm duidelijk maakt dat ze nog zes rondjes kunnen lopen, die dwingt pas respect af.

Ik geloof helemaal niet in passend uiterlijk en een passende muzieksmaak om bij een topclub te kunnen werken. Voor Ajax kan het momenteel niet verloederd genoeg zijn. In godsnaam niet iemand met een kostuum. Ajax heeft behoefte aan een slecht geklede, uit zijn bek stinkende, zwalkende en ruftende trainer. Maarten van Rossem, ga je maar warmlopen. Qua kleding graag een type Dr. Fadrhonc of Otto Rehhagel, mannen in te strakke trainingspakjes uit de jaren zestig.

Broeken waarin je van kilometers afstand kunt zien of ze links- of rechtsdragend zijn. Ajax heeft juist iemand nodig die zijn 65 kilo varkensbuik op een wagentje voor zich uit rijdt. Iemand voor wie ze doodsbang zijn. Ik wil bij Ajax een trainer die zich niet scheert. Dat wil ik zien, de verwende Urby Emanuelson naast een trainer met stukken ei in zijn baard. Een trainer die Sjaak Swart niet herkent en hem vraagt of hij even de kleedkamers wil schoonmaken.

Er wordt te hysterisch gedaan over trainers. Ze vertellen ook te veel. Dingen die je helemaal niet wilt weten. Ron Jans doet zich al jaren voor als de eenvoudige, getapte jongen, maar vindt het helemaal niet raar als er één keer per jaar een journalist over de vloer komt die hij dan uitlegt wat goede muziek is. Ron houdt namelijk van Muziek Met Ruige Gitaren en vindt zichzelf daarom, in de voetbalwereld, best een gekkie. Ron voelt zichzelf een beetje anders, omdat hij boeken met heel veel letters leest en niet naar Marco Borsato luistert.

Zoiets kan je ook in de weg gaan zitten. Frank Rijkaard, die ooit, een jaar of 25 geleden, in Paradiso werd gesignaleerd bij een concert van REM, moet daar nu nog steeds vragen over beantwoorden. Een voetballende neger die van gitaarmuziek houdt, het is blijkbaar ongehoord in de voetbalwereld.

Als ik Koeman was, zou ik het op een vreten zetten. Een kilootje of twintig aankomen. Niet meer naar de kapper. Elastiekje in het haar en lekker op de motor naar de training. Alleen trainers die helemaal niets meer hoeven te doen, behalve aanwezig zijn, zoals Josep Guardiola van Barcelona, kunnen het zich veroorloven eruit te zien als een Italiaanse loverboy.

Koeman, die aan het begin van het volgende seizoen zó'n dikke kop heeft dat hij de Johan Cruijff Schaal niet langs zijn oren kan tillen, daar verheug ik me op. En René van der Gijp die dat dan weer 'Hi-La-Risch' vindt.
Geld, drank en lekkere wijven!
Dat is het waar het in het leven om draait...
Daar kan je mee in leven blijven, dat maakt het leven de moeite waard!

Song of the decade:

<!-- m --><a class="postlink" target="_blank" href="http://www.youtube.com/watch?v=F-3HibNnsnE">http://www.youtube.com/watch?v=F-3HibNnsnE</a><!-- m -->
Reply
#2
En door Vd Gijp komt Koeman niet meer bij Voetbal International. Icon_twisted
Niets is sterker dan dat ene woord...
Reply
#3
=D> Nico is n koning!
Reply
#4
Nu we het toch (in de Kantine) over komkommers hebben:

Quote:Barplassen, een way of living
Uitgegeven: 4 juni 2009 09:41
Laatst gewijzigd: 4 juni 2009 09:40

Het barplassen rukt op in de grote steden. Vertel eens iets nieuws, denk ik dan. Ik doe al een jaartje of dertig niets anders. Dat is dan nu opeens heet nieuws. Door Nico Dijkshoorn.

Dorpskrant gedoe vind ik het. Heel opgewonden schrijven over de achterlijke kat van de familie Theunisen die gisteren bij het oversteken bijna werd aangevlogen door een reiger, dat niveautje. Alle toiletpissers vinden dat dan nieuws, terwijl het in mijn omgeving - zeg maar het literaire milieu - eerder een wet is. We weten niet beter. Vorige week heb ik in Amsterdam nog samen met Tommy Wieringa tegen een bar staan pissen. Armen om elkaar heen en ondertussen praten over de literatuur.

Plasseks
Tommy doet het nog maar sinds kort, als voorbereiding op een nieuwe roman over plas-seks, maar ik sproei al bijna een leven lang iedere bar nat. Swaffelen, maar dan met vocht, zo moet je het zien. Of nee, dat is dan al weer te spannend. Daarmee zou ik suggereren dat ik het voor de kick doe. Barplassen is voor mij eigenlijk een heel natuurlijk dingetje. Ik ben denk ik, qua barplassen, een natural. Een originator ook.

Biljart
Ik zal een jaar of 11 zijn geweest dat ik het voor het eerst deed. Dan moest ik mijn vader ophalen uit de kroeg en die stond dan meestal net op 1 been op het biljart zijn act met de gestoomde makreel te doen. Dat had ik allemaal al 100 keer gezien. Ik kon hem dromen. Die makreel in zijn broek stoppen en dan heel verbaasd om zich heen kijken. Dat wist ik nou wel. Daar stond zo'n hele kroeg dan naar te kijken en dan piste ik uit verveling even tegen de bar.

Urine en hout
Iedereen die wel eens tegen een boom heeft staan kletteren weet het. Urine en hout zijn voor elkaar gemaakt. Hout absorbeert prachtig. Je ziet het langzaam donkerbruin worden, maar niet te snel. Een theedoek bijvoorbeeld of een koffiefilter, die zeik je in een keer donker. Hout niet. Daar moet je echt je best voor doen. Mooi doseren. Je moet de ziel van het hout voelen om het op een waardige manier vol te pissen.

Wintersport
Dat is andere koek dan tijdens de wintersport met je dronken kop, ergens onder in het dal je telefoonnummer in de sneeuw klateren. Dat is studentikoos gedoe. Net zoals het 's ochtends met zijn allen over een nieuw huisgenootje heen druppelen. Dat zijn tradities. Barplassen is anders. Barplassen is een gevoel. Vanaf mijn 19e ben ik het echt serieus aan gaan pakken. Daarvoor wilde mijn aandacht nog wel eens verslappen en liet ik me lusteloos leeglopen in een bromfietshelm van iemand die op zijn afhaalchinees zat te wachten. Daar ben ik mee gestopt. Ik miste het hout.

Zwembroek
Heel belangrijk bij het barplassen is dat je aan het gezicht niet ziet dat je plast. Veel mensen kunnen dat niet. Mensen die in een zwembad urineren herken ik op honderden meters. Ze gaan onnatuurlijk zwemgedrag vertonen. Je ziet als het ware aan hun gezicht hoe de gele wolk water langs hun benen trekt. Na het plassen zijn mensen die in een zwembad of in de zee hebben geplast net katten die zojuist hebben gekakt. Gaan ze heel woest bewegen en zelfs kleine sprongetjes maken.

Rits open
Zo moet het dus niet. Je moet tegen een bar plassen alsof je staat te wachten op je bestelde bitterballen. Rits open, gedachteloos een oud nummer van de Haagse Post lezen en het dan, als een meesterwerk, via de bar het om je schoenen laten lopen, je ochtendurine. Want dat vind ik dan wel belangrijk. Je moet het opsparen. Van die uitgefilterde bier-urine, daar is geen lol aan. Dat is barplassen voor beginners. Ik vind het pas echt barplassen als het op je ogen slaat, de ammoniak-lucht.

Dat mensen om zich heen gaan kijken of er iemand een deur staat af te schuren. Het moet goud, bijna koperkleurig zijn en een beetje gruizig. Dat is het echte, hardcore barplassen. Het mooist is het als je urine het diepste punt in de kroeg gaat zoeken. Een kolkende rivier door het café. De volgende stap komt er aan. Zittend barplassen. Wel zo netjes voor de vrouwen die na jou komen.
She was only the Gardener's daughter, but boy! What a melons!
Reply


Forum Jump: