27-07-2007, 07:15 PM
Gerben Zonderland Wrote:sinds afgelopen dinsdag weer in het land na dik 2 weken Italia.
Pisa - Genua - Cinque Terre - Acqui Terme - Rome - Florence - Rimini - San Marino en weer Pisa.
- Pisa is, naast het toerisme bij de toren en rest van de Campo, een mooie renaissance-stad met mooie gebouwen en pleinen en tis mooi compact. (vliegveld is kwartier lopen van het station)
- Cinque Terre is prachtig, maar vooral het 3e stuk (vanaf La Spezia gezien) tussen Corniglia en Vernazza is pittig met paadjes langs de afgrond waar je nauwelijks twee voeten naast elkaar kunt zetten, maar
adembenemende uitzichten, natuur en cultuur (de 5 dorpjes zelf).
- in Acqui Terme (ten NW van Genua) woont een vriend van ons en, persoonlijk, vind ik die streek in Piëmonte veelzijdiger dan wat ik van Toscane heb gezien. Meer verschillen in reliëf, je kunt zien dat het er 's winters koud (en 's zomers warm) is en er is (nog) geen massatoerisme.
- In Rome nog het GRATIS concert van Genesis meegepikt in Circo Massimo, samen met dik 350.000 andere belangstellenden.
(je bent Nederlander, dus dan ga je daarheen vanuit Genua, ook al kost het je Eurostar-ticket en moet je 7 uur in de trein zitten. Nog even een klein rondje bezienswaardigheden gedaan (ik ga in september toch nog een keer).
- Florence is mooi, maar nog mooier als je iets buiten het toeristische centrum gaat kijken. Vooral de uitzichten vanaf de berg over de Arno en de stad zijn prachtig.
- Rimini is (zoals hier al gewaarschuwd) toeristisch, maar het verschil met de Spaanse costa's is dat hier wel 75% van de aanwezigen 'native' is, er geen Friet van Piet, Broodje van Kootje of Nasi van Bassie is en je er nauwelijks Duitsers en/of Engelsen ziet. Gelukkig waren wij er alleen maar om wat bij te komen, bij te bruinen, te eten, te drinken en wat te plankjeballen in de zee en dat is gelukt. Het oude centrum van Rimini, waar nauwelijks iemand komt, is trouwens het bekijken waard.
- San Marino is leuk als historisch fenomeen (als je je wat inleest in de geschiedenis) en de stad + 3 torens zijn bezienswaardig, maar ook hiervoor geldt dat je je wat buiten de gebaande toeristische paden moet geven om de andere leuke dingen te zien.
Ik had alle (betaalbare) hotels redelijk vlak van tevoren geregeld en ze waren allemaal (m.u.v. Rimini, want daar wilden we uiteraard niet te ver van de zee zitten) binnen 500m van het station van aankomst.
Het OV in Italië is meer dan acceptabel als je accepteert dat Italianen vertragingen tussen 0 en 15 minuten beschouwen als 'op tijd'. Overigens staan die vertragingen wel aangegeven, maar dat wil niet zeggen dat ze kloppen. Ook kaartjes in trein en bus zijn betaalbaar, zeker als je het niet erg vindt om iets langer onderweg te zijn van A naar B en een regionale trein neemt ipv duurdere IC of ES. Dan zie je onderweg ook nog wat (als er tenminste niet teveel tunnels zijn).
Ik ben bezig met een feauteau-selectie voor op Flickr. Eventuele belangstellenden wil ik t.z.t. wel ff het adres sturen.
Nog geneuuuukt?
[i][b]GUESS WHO'S BACK[/b][/i]