11-10-2007, 09:49 AM
AD Wrote:MICHAEL VAN PRAAG
Oud-voorzitter en erelid van Ajax.
,,Ajax is volgens mij niet zoââ¬â¢n moeilijke club om leiding aan te geven. Ik heb alleen het gevoel dat bij Ajax het bestuur op onvoldoende afstand opereert van de directie, waardoor de drie directeuren zich niet helemaal senang voelen. Ze voelen zich op de huid gezeten door de voorzitter. Dat speelt ze parten in hun besluitvaardigheid, die daardoor niet krachtdadig overkomt. Ik geef wel toe dat ik dat allemaal op afstand bekijk. Anderzijds is het zo dat ik nu vanuit mijn functie bij de Eredivisie CV heel goed kan vergelijken.
Bij Ajax zijn te veel kapiteins op het schip. Als er over spelers gepraat wordt, lees ik namen in de krant van Martin van Geel, van de trainer, van het bestuur. Eén man moet de beslissingen nemen en afgerekend worden. Zo gaat dat in Engeland ook. Toen mijn bestuur in 2002 afscheid nam, hadden we ook te weinig afstand van de dagelijkse leiding. Ik hoopte dat onze opvolgers het beter zouden doen. Daar heb ik twijfels over.
Ajax zwalkt en onduidelijk is wie er nu de baas is. Je ziet dezelfde dingen ook terugkomen. Er ontstond een conflict tussen de technisch-directeur Louis van Gaal en trainer Ronald Koeman. Van Gaal werd ontslagen en een paar maanden later vertrekt Koeman ook. Daar zat Ajax lelijk mee te kijken. Deze zomer is er een probleem tussen Kenneth Perez en Henk ten Cate. Ajax kiest voor de trainer, de speler is weg en nu is de trainer ook weg. Wéér is Ajax de verliezer. Daar zit er een parallel in met hetzelfde probleem; wie is er nu de baas bij de club?
Ik vind dat Ajax een moeilijke achterban heeft. Dan denk ik niet aan Johan Cruijff, want die bemoeit zich volgens mij nergens mee. Nee, ik doel op de houding van de fans. Bij het 100-jarig bestaan hebben we in onze revue daar een grapje over gemaakt. Bij Feyenoord en PSV komen de supporters om hun club te steunen, bij Ajax komen ze om te controleren of alles wel goed gaat.ââ¬â¢Ã¢â¬â¢
dat is helegaar geen grapje, michaël.