16-09-2005, 01:45 PM
goa Wrote:Teeuwen was in het begin van zijn carriere natuurlijk meesterlijk. Zijn "mannen van de radio" samen met Pieter Bouwman en hier en daar Theo Maassen zijn echt om te huilen van het lachen. Met name "Frisdrank" en "06-lijn" raad ik van harte aan om even te downloaden als je ze niet kent.
Wat betreft zijn shows vond ik Hard en Zielig echt een revelatie en van een nivo dat afgezien van Freek maar weinigen in Nederland gehaald hebben. In de jaren daarna heb ik toch vaak het idee gehad dat hij bepaalde dingen bleef recycelen. Natuurlijk waren er toen ook nog absolute toppers, maar het nivo van hard en zielig heeft ie niet meer gehaald. Theo Maassen vond ik vaak leuker omdat het toch minder voorspelbaar was. In zijn strijd tegen de voorspelbaarheid moest Teeuwen skits doen over het in de reet naaien van Beatrix, dan zie je wel hoe wanhopig hij zelf al werd.
Even voor de goede orde: Finkers is onderbroekenlol uit de categorie Tineke Schouten en Bert Visscher. Youp is sinds halverwege de jaren 80 verworden tot een repeterende breuk. Of een langspeelplaat die blijft hangen, wat je wil. Sowieso vind ik dat de spoeling ERG dun is in het Nederlandse cabaret. Het volk staat te dringen voor de deur als er cabaret is, ongeacht het nivo. Als er maar gelachen kan worden. En daarna lekker stappen op het Rembrandtplein :roll:
Met het stuk over Teeuwen en Maassen ben ik het helemaal eens. Finkers heeft een paar mindere shows, maar is zijn eenvoud geniaal zonder overdreven druk, agressief of kwetsend te zijn en dat is erg knap, vind ik. De meeste 'cabaretiers' van tegenwoordig schreeuwen vooral heel hard en proberen iedereen af te zeiken en dat is redelijk makkelijk, maar slaapverwekkend na een tijdje.
Ook Visscher heeft een aantal briljante stukken (bekijk Peterson's vogelgeluidengids, Brandend Zand, Bloemschikken en Fout in de Oorlog), maar is nooit een show lang constant goed.
Ik ga in december voor het eerst in 10 jaar weer es naar Youp, dus ik ben benieuwd of ie beter/slechter is geworden...
She was only the Gardener's daughter, but boy! What a melons!