30-10-2009, 01:19 PM
Quote:De bewoners van de Ajaxstraat in Rotterdam zijn niet erg trots op hun adres. Zeker nu de klassieker in aantocht is, Ajax en Feyenoord treffen elkaar overmorgen, schamen de bewoners zich behoorlijk voor hun straatnaam.
De straat is vernoemd naar Aias, de Griekse held uit de Trojaanse Oorlog, en vanzelfsprekend niet naar de voetbalclub uit de hoofdstad. Voor Patrick Rutteman maakt dat echter geen verschil: "Ik ben zwaar Feyenoordfan. Dan kan je toch niet in een Ajaxstraat gaan wonen?"
Noodzaak
Rutteman wilde aanvankelijk niet naar deze straat verhuizen. "Maar ik heb een ziek kindje en moest een grotere woning. Ik ga vaak naar Feyenoord met mijn zoontje. Soms regelt het Sophiakinderziekenhuis een skybox voor de kinderen. Schitterend. Maar uiteindelijk kom je altijd weer terug in de Ajaxstraat."
Glazenwasser
"Overal waar ik m'n adres op moet geven, zeggen ze: 'de Ajaxstraat, hoe kan dat nou?'". Ook Feyenoorder Angela en Walter Vermeulen zijn niet blij met hun straatnaam. "Onze dochter mag van ons op school niet zeggen waar ze woont. Zij noemt het de Voetbalstraat. Onze glazenwasser komt hier echt met de pest in zijn lijf de ramen zemen. Hij doet het liever niet", vertellen ze aan De Telegraaf.
Toch twijfelde het stel niet lang over de verhuizing naar de Ajaxstraat. "Normaal moet je zeven jaar wachten op een huurwoning." Toevallig was de woning op de Ajaxstraat wel beschikbaar.