The following warnings occurred:
Warning [2] Undefined variable $smilie_cache - Line: 1029 - File: inc/plugins/quickadveditorplus.php PHP 8.2.7 (Linux)
File Line Function
/inc/class_error.php 153 errorHandler->error
/inc/plugins/quickadveditorplus.php 1029 errorHandler->error_callback
/inc/plugins/quickadveditorplus.php 1170 mycode_inserter_quick
/inc/class_plugins.php 142 codebuttonsquick
/showthread.php 470 pluginSystem->run_hooks
Warning [2] Undefined array key "sourceeditor" - Line: 1135 - File: inc/plugins/quickadveditorplus.php PHP 8.2.7 (Linux)
File Line Function
/inc/class_error.php 153 errorHandler->error
/inc/plugins/quickadveditorplus.php 1135 errorHandler->error_callback
/inc/plugins/quickadveditorplus.php 1170 mycode_inserter_quick
/inc/class_plugins.php 142 codebuttonsquick
/showthread.php 470 pluginSystem->run_hooks
Warning [2] Undefined array key "vbquote" - Line: 1147 - File: inc/plugins/quickadveditorplus.php PHP 8.2.7 (Linux)
File Line Function
/inc/class_error.php 153 errorHandler->error
/inc/plugins/quickadveditorplus.php 1147 errorHandler->error_callback
/inc/plugins/quickadveditorplus.php 1170 mycode_inserter_quick
/inc/class_plugins.php 142 codebuttonsquick
/showthread.php 470 pluginSystem->run_hooks
Warning [2] Undefined array key "showquickreply" - Line: 1175 - File: inc/plugins/quickadveditorplus.php PHP 8.2.7 (Linux)
File Line Function
/inc/class_error.php 153 errorHandler->error
/inc/plugins/quickadveditorplus.php 1175 errorHandler->error_callback
/inc/class_plugins.php 142 codebuttonsquick
/showthread.php 470 pluginSystem->run_hooks
Warning [2] Undefined array key "sourceeditor" - Line: 1135 - File: inc/plugins/quickadveditorplus.php PHP 8.2.7 (Linux)
File Line Function
/inc/class_error.php 153 errorHandler->error
/inc/plugins/quickadveditorplus.php 1135 errorHandler->error_callback
/inc/plugins/quickadveditorplus.php 1176 mycode_inserter_quick
/inc/class_plugins.php 142 codebuttonsquick
/showthread.php 470 pluginSystem->run_hooks
Warning [2] Undefined array key "vbquote" - Line: 1147 - File: inc/plugins/quickadveditorplus.php PHP 8.2.7 (Linux)
File Line Function
/inc/class_error.php 153 errorHandler->error
/inc/plugins/quickadveditorplus.php 1147 errorHandler->error_callback
/inc/plugins/quickadveditorplus.php 1176 mycode_inserter_quick
/inc/class_plugins.php 142 codebuttonsquick
/showthread.php 470 pluginSystem->run_hooks
Warning [2] Undefined property: MyLanguage::$thread_modes - Line: 45 - File: showthread.php(1617) : eval()'d code PHP 8.2.7 (Linux)
File Line Function
/inc/class_error.php 153 errorHandler->error
/showthread.php(1617) : eval()'d code 45 errorHandler->error_callback
/showthread.php 1617 eval
Warning [2] Undefined variable $usersbrowsing - Line: 91 - File: showthread.php(1617) : eval()'d code PHP 8.2.7 (Linux)
File Line Function
/inc/class_error.php 153 errorHandler->error
/showthread.php(1617) : eval()'d code 91 errorHandler->error_callback
/showthread.php 1617 eval




Taalergernissen
Treesong Wrote:B iest gut...

Dat dacht ik ook, maar 5 andere ganzen hier beweren anders. Begon daarom wel te twijfelen. Is er ergens een verwijzing op het net te vinden hoe om te gaan met leestekens in een quote?
We can't, can not get, we can not get enough!!
Reply
Ekslem Wrote:
Treesong Wrote:B iest gut...

Dat dacht ik ook, maar 5 andere ganzen hier beweren anders. Begon daarom wel te twijfelen. Is er ergens een verwijzing op het net te vinden hoe om te gaan met leestekens in een quote?

ben jij een gans? waarom heet je dat geen eksnag?

ik dacht dat het a was trouwens. bij vragen wordt ipv een punt een vraagteken tussen de aanhalingstekens gefrommeld.
Reply
Iemand duidelijkheid en een link. Kan het zo 1 2 3 niet vinden Sad
We can't, can not get, we can not get enough!!
Reply
<!-- m --><a class="postlink" href="http://nl.wikipedia.org/wiki/Aanhalingsteken">http://nl.wikipedia.org/wiki/Aanhalingsteken</a><!-- m -->

1e hit op google als je zoekt op: leestekens binnen quotes
Reply
Treesong zegt: "Het is 100% zeker B. "
Geld, drank en lekkere wijven!
Dat is het waar het in het leven om draait...
Daar kan je mee in leven blijven, dat maakt het leven de moeite waard!

Song of the decade:

<!-- m --><a class="postlink" target="_blank" href="http://www.youtube.com/watch?v=F-3HibNnsnE">http://www.youtube.com/watch?v=F-3HibNnsnE</a><!-- m -->
Reply
Mac Wrote:http://nl.wikipedia.org/wiki/Aanhalingsteken

1e hit op google als je zoekt op: leestekens binnen quotes

Zo had ik nog niet gezocht. Thx, lijkt me duidelijk dus!
We can't, can not get, we can not get enough!!
Reply
Ekslem Wrote:
Mac Wrote:http://nl.wikipedia.org/wiki/Aanhalingsteken

1e hit op google als je zoekt op: leestekens binnen quotes

Zo had ik nog niet gezocht. Thx, lijkt me duidelijk dus!

http://taaladvies.net/taal/advies/vraag/872/

Ook de taalunie vindt B.
She was only the Gardener's daughter, but boy! What a melons!
Reply
Quote:Mbo's schrappen Nederlandse les

AMSTERDAM - Op veel mbo-scholen verdwijnt het vak Nederlands volgend jaar uit het lesprogramma. Op het vmbo gebeurt dit gedeeltelijk. Het ministerie van Onderwijs wil dat de taalles in de praktijkvakken aan bod komt, het zogeheten competentiegerichte onderwijs.

Praktijkdocenten moeten gaan letten op de taalvaardigheid van leerlingen. Wie de taal onvoldoende beheerst, krijgt vervolgens bijles van docenten Nederlands, zo is de bedoeling. Deskundigen vrezen echter dat een groeiend aantal leerlingen straks niet meer correct kan schrijven, lezen en spreken in de Nederlandse taal. Op dit moment heeft een kwart van leerlingen in het vmbo en 30 procent van de mbo-leerlingen een taalachterstand. "Wij maken ons daar grote zorgen over. Volgens ons zijn de praktijkdocenten er nog niet klaar voor. Het vereist kennis om taalachterstand te herkennen" , zegt adviseur Els Leenders van stichting leerplanontwikkeling SLO. " Scholen beamen dat taal prioriteit moet hebben, maar ze beknibbelen ondertussen wel op de trainingstijd voor basisvaardigheden."

:eeeek: De gemiddelde docent kan zelf niet eens normaal/correct Nederlands spreken en schrijven, dus hoe kan je die dan de controle geven over leerlingen?
She was only the Gardener's daughter, but boy! What a melons!
Reply
Gerben Zonderland Wrote:
Quote:Mbo's schrappen Nederlandse les

AMSTERDAM - Op veel mbo-scholen verdwijnt het vak Nederlands volgend jaar uit het lesprogramma. Op het vmbo gebeurt dit gedeeltelijk. Het ministerie van Onderwijs wil dat de taalles in de praktijkvakken aan bod komt, het zogeheten competentiegerichte onderwijs.

Praktijkdocenten moeten gaan letten op de taalvaardigheid van leerlingen. Wie de taal onvoldoende beheerst, krijgt vervolgens bijles van docenten Nederlands, zo is de bedoeling. Deskundigen vrezen echter dat een groeiend aantal leerlingen straks niet meer correct kan schrijven, lezen en spreken in de Nederlandse taal. Op dit moment heeft een kwart van leerlingen in het vmbo en 30 procent van de mbo-leerlingen een taalachterstand. "Wij maken ons daar grote zorgen over. Volgens ons zijn de praktijkdocenten er nog niet klaar voor. Het vereist kennis om taalachterstand te herkennen" , zegt adviseur Els Leenders van stichting leerplanontwikkeling SLO. " Scholen beamen dat taal prioriteit moet hebben, maar ze beknibbelen ondertussen wel op de trainingstijd voor basisvaardigheden."

:eeeek: De gemiddelde docent kan zelf niet eens normaal/correct Nederlands spreken en schrijven, dus hoe kan je die dan de controle geven over leerlingen?

Ik vind dat Nederlands verplicht moet zijn en zeker zwaarder gemaakt moet worden. 30% van de leerlingen heeft al een taalachterstand weet je wat we doen we halen dat Nederlands eruit dan weten we ook niet meer wie een taalachterstand heeft.
[quote]Bedankt voor deze wederom nutteloze en niet grappige bijdrage[/quote]
Reply
Quote:Kwaliteit van leesonderwijs ondermaats

Utrecht, 25 april. Een kwart van de leerlingen verlaat het Nederlandse basisonderwijs met een leesachterstand van ten minste twee jaar. Vooral de kwaliteit van het leesonderwijs laat te wensen over.

Dat meldt de Inspectie van het Onderwijs in het jaarlijkse onderwijsverslag De staat van het onderwijs. Bijna vijftien procent van de kinderen loopt in groep drie een leesachterstand op. In groep vier is dat percentage verdubbeld. Uiteindelijk loopt de leesachterstand op tot ten minste twee jaar in groep acht. Dat betekent dat die leerlingen volgens de kerndoelen van het ministerie van Onderwijs op het leesniveau van eind groep zes zijn blijven steken.

Twintig procent van de vmbo-leerlingen beheerst het Nederlands onvoldoende om schoolboeken die speciaal voor hen zijn geschreven, zelfstandig te lezen. Ook zijn veel problemen tijdens stage of werk na de opleiding terug te voeren op taalproblemen. Autochtone achterstandsleerlingen hebben bijna evenveel kans op een leesachterstand als allochtone leerlingen.

Volgens de Inspectie wordt de basis voor voortijdig schoolverlaten bij veel leerlingen al in een vroeg stadium in het basisonderwijs gelegd. De helft van de Nederlandse basisscholen is niet in staat om vanaf groep drie de achterblijvers bij het lezen bij de les te houden.

De meeste leesachterstanden zijn volgens de Inspectie onnodig en te verhelpen met goed en effectief leesonderwijs. De leesachterstand heeft niets te maken met het soort school, schoolgrootte of de achtergrond van de leerlingen.

De verschillen tussen leerlingen hangen samen met de inrichting van het onderwijs. De tijd die scholen uittrekken voor technisch lezen, verschilt sterk. Juist zwakke lezers hebben veel baat bij extra tijd voor oefening en instructie, die niet iedere school hun kan geven.

Een andere conclusie van de Inspectie behelst deelname aan de Cito-toets. Elf procent van de leerlingen op de basisscholen doet niet mee aan de Cito-toets en dat is onaanvaardbaar, aldus de Inspectie. Ze gaat komend jaar basisscholen onverwachts tijdens de Cito-toets bezoeken om deelname van leerlingen te controleren.

Ook constateert de Inspectie een toename van het aantal leerlingen in de twee laagste niveaus van het voortgezet onderwijs. In het zogeheten leerwegondersteunend voortgezet onderwijs nam de leerlingenpopulatie tussen 2000 en 2004 toe met 11 procent. Het aantal leerlingen in het praktijkonderwijs is tussen 2002 en 2004 gestegen met 16 procent.

Nee, op basis van dit onderzoek is het zeker een goed idee om op het VMBO en MBO geen Nederlands meer te geven. Daar gaat toch slechts 1/2 tot 2/3 van alle leerlingen heen. :roll:
She was only the Gardener's daughter, but boy! What a melons!
Reply
Haha, gister stond in de Metro loeigroot op de sportpagina: "Nieuwe Blammage NAC" :Big Grin

Wel een leuke ochtendsport: Haal de schreiffauten uit de Metro en de Spits Hakkuh
Geld, drank en lekkere wijven!
Dat is het waar het in het leven om draait...
Daar kan je mee in leven blijven, dat maakt het leven de moeite waard!

Song of the decade:

<!-- m --><a class="postlink" target="_blank" href="http://www.youtube.com/watch?v=F-3HibNnsnE">http://www.youtube.com/watch?v=F-3HibNnsnE</a><!-- m -->
Reply
Treesong Wrote:Haha, gister stond in de Metro loeigroot op de sportpagina: "Nieuwe Blammage NAC" :Big Grin

Wel een leuke ochtendsport: Haal de schreiffauten uit de Metro en de Spits Hakkuh

Pfff, die is erg. Keyzer een lange nacht gehad?
Reply
Treesong Wrote:Haha, gister stond in de Metro loeigroot op de sportpagina: "Nieuwe Blammage NAC" :Big Grin

Wel een leuke ochtendsport: Haal de schreiffauten uit de Metro en de Spits Hakkuh

Dan hoef je tot aan de lunch inderdaad geen andere klusjes meer te bedenken. :Big Grin
She was only the Gardener's daughter, but boy! What a melons!
Reply
Geen idee... maar hun nieuwe debiteurenbeheerder wel, denk ik... hij gaapte vanochtend zo hard in de tram dat ik de satésporen achter z'n verstandskiezen zag zitten Hakkuh
Geld, drank en lekkere wijven!
Dat is het waar het in het leven om draait...
Daar kan je mee in leven blijven, dat maakt het leven de moeite waard!

Song of the decade:

<!-- m --><a class="postlink" target="_blank" href="http://www.youtube.com/watch?v=F-3HibNnsnE">http://www.youtube.com/watch?v=F-3HibNnsnE</a><!-- m -->
Reply
Treesong Wrote:Geen idee... maar hun nieuwe debiteurenbeheerder wel, denk ik... hij gaapte vanochtend zo hard in de tram dat ik de satésporen achter z'n verstandskiezen zag zitten Hakkuh

Had ie de sateplikkel betel even kunnen bewalen....
She was only the Gardener's daughter, but boy! What a melons!
Reply
Hoorde laatst van het zusje van mijn vriendin dat de leraar Nederlands bij haar op school gewoon letterlijk het gebruik van 'je' als bezittelijk voornaamwoord staat te promoten. Dat het tegenwoordig officieel mag weet ik, maar om het dan te promoten???

Overigens zag ik deze op de PSV-site:

Quote:Pakt PSV weer de dubbel? Ben erbij!
?? :roll:


Edit: hoop overigens dat bij NAC-voorbeeld het hoofdlettergebruik bedoeld wordt anders moet ik namelijk met schaamrood op de kaken bekennen dat ik geen fout zie... :oops:
Reply
Marshall Wrote:Edit: hoop overigens dat bij NAC-voorbeeld het hoofdlettergebruik bedoeld wordt anders moet ik namelijk met schaamrood op de kaken bekennen dat ik geen fout zie... :oops:

[-(
Geld, drank en lekkere wijven!
Dat is het waar het in het leven om draait...
Daar kan je mee in leven blijven, dat maakt het leven de moeite waard!

Song of the decade:

<!-- m --><a class="postlink" target="_blank" href="http://www.youtube.com/watch?v=F-3HibNnsnE">http://www.youtube.com/watch?v=F-3HibNnsnE</a><!-- m -->
Reply
Laat maar, blammage... :oops:
'De meerderheid van de bevolking bestaat nu eenmaal uit randdebielen. Ik
zeg het misschien wat cru, maar zo is het wel.' (Prof. Dr. M. van Rossem)
Reply
Mars, zolang je het voltooid deelwoord 'vermeld' met DT schrijft, mag je hier eigenlijk niet posten :wink:
[color=#FF4500]Verhoeven in Oranje![/color]
Reply
Wie, wat, waar, hoe....?
'De meerderheid van de bevolking bestaat nu eenmaal uit randdebielen. Ik
zeg het misschien wat cru, maar zo is het wel.' (Prof. Dr. M. van Rossem)
Reply
Hmmz, de moderators hebben het inmiddels veranderd zie ik :razz:
[color=#FF4500]Verhoeven in Oranje![/color]
Reply
Ik kreeg van de week een schrijven van Stadsdeel Zuidoost, en daar stond op:

Aan de geadresseerde

Nu heb ik nergens een geadresseerde of een adres op de envelop kunnen ontdekken, dus ik vroeg me af of die brief wel voor mij was. Ik heb hem toch maar opengemaakt, hij lag tenslotte in mijn brievenbus. Er bleek een uitnodiging voor een buurtborrel in te zitten. Het doel is 'het creëren van ontmoeting tussen buurtbewoners, ondernemers, buurtgebonden organisaties en beheerders'. Enzovoort. Ik geloof niet dat ik er naartoe ga.
May The Schwartz Be With You
Reply
Quote:School verbiedt MSN- en sms-taal


OUDE PEKELA - Vier scholen in de provincie Groningen hebben besloten een verbod uit te vaardigen op het gebruik van 'MSN- en sms-taal'. Het gebruik van deze talen is slecht voor de ontwikkeling van het Nederlands, vindt directeur Jaap Spelde van de Feiko Clockbasisschool in Oude Pekela.
Hij is een van de initiatiefnemers van het verbod. Bovendien werkt het digitaal pesten in de hand, vindt Spelde. Mensen die chatten of sms'en gebruiken vaak afkortingen om dingen duidelijk te maken.
Bij MSN wordt er bovendien veelvuldig gebruik gemaakt van zogenoemde smileys, zoals Smile. Volgens Spelde is het voor de leerkrachten niet mogelijk om de MSN- en sms-taal met de vele nieuwe afkortingen bij te houden. Daardoor hebben ze het niet altijd in de gaten wanneer kinderen elkaar digitaal pesten.

Onderwijs
,,Het probleem doet zich vooral voor in het voortgezet onderwijs. Maar aangezien kinderen steeds eerder beginnen te puberen, kun je er zeker van zijn dat kinderen uit groep zeven en acht straks ook deze taaltjes gaan gebruiken. Daarom zijn we er nu nog bijtijds bij om te voorkomen dat ze straks steeds verder opdringen op school, en bijvoorbeeld ook in werkstukken gebruikt gaan worden.''

Volgens de basisschool-directeur moeten ook de ouders betrokken worden bij het taalverbod. ,,Tot nu toe zitten de kinderen vooral thuis achter de computer. Maar als ze elkaar in het weekend digitaal pesten, dan hebben wij daar op maandagmorgen op school als eerste mee te maken. Dus ook de ouders moeten een oogje in het zeil houden.'' Het protocol moet in juni door de scholen worden ondertekend.
(ANP)
She was only the Gardener's daughter, but boy! What a melons!
Reply
De Metro wordt erger en erger sinds Keyzer daar doet alsof hij eindredacteur is. Krijgen die lieden geen vijfdaagse cursus 'De spellingscorrectie in computerprogramma's'?
Of hebben ze een voorkeur voor de cursus 'redigeren zonder leesbril'?
Reply
Hoef Wrote:De Metro wordt erger en erger sinds Keyzer daar doet alsof hij eindredacteur is. Krijgen die lieden geen vijfdaagse cursus 'De spellingscorrectie in computerprogramma's'?
Of hebben ze een voorkeur voor de cursus 'redigeren zonder leesbril'?

Zonder leesbril, met een slok op en ondertussen wat 'flabberen', vermoed ik. :wink:
She was only the Gardener's daughter, but boy! What a melons!
Reply
De kop vandaag op de voorpagina in koeienletters: Boemboe Bali vlucht weg

Is dat niet je favoriete taalergernis, Gerben? De contaminatie pur sang? :razz:
Geld, drank en lekkere wijven!
Dat is het waar het in het leven om draait...
Daar kan je mee in leven blijven, dat maakt het leven de moeite waard!

Song of the decade:

<!-- m --><a class="postlink" target="_blank" href="http://www.youtube.com/watch?v=F-3HibNnsnE">http://www.youtube.com/watch?v=F-3HibNnsnE</a><!-- m -->
Reply
"Ayaan Hirsi Ali vlugd wech"
Oh, my god, we bought Kenny!
Reply
Treesong Wrote:De kop vandaag op de voorpagina in koeienletters: Boemboe Bali vlucht weg

Is dat niet je favoriete taalergernis, Gerben? De contaminatie pur sang? :razz:

Sorry, tis nog vroeg. Dat zou ik even moeten na-checken....

Maar ff serieus: ik stoor me eigenlijk meer aan d/t/dt-fouten omdat die te simpel zijn. Die contaminaties zijn inmiddels zo ingeburgerd dat heel veel mensen ook geen flauw benul hebben dat het er eentje is. Bij vervoegingsfouten kan je ze tenminste nog met een regeltje/ezelsbruggetje (POXAKSCHOFT!) om de oren slaan, maar bij contaminaties heb je 'slechts' de twee originele woorden... :8:

Ik ben trouwens begonnen met een echte cursus Italiaans (met echte Italiaanse juf) en wat is dat toch een heerlijk simpele, consequente en logische taal (op een handjevol uitzonderingen na). -are, -ere en -ire, meer smaken heb je niet.... :razz:
She was only the Gardener's daughter, but boy! What a melons!
Reply
GZ Wrote:Ik ben trouwens begonnen met een echte cursus Italiaans (met echte Italiaanse juf) en wat is dat toch een heerlijk simpele, consequente en logische taal (op een handjevol uitzonderingen na). -are, -ere en -ire, meer smaken heb je niet.... Yellow Razz

Heb je vorig jaar een namaakcursus gedaan om in te komen?
Reply
Hoef Wrote:
GZ Wrote:Ik ben trouwens begonnen met een echte cursus Italiaans (met echte Italiaanse juf) en wat is dat toch een heerlijk simpele, consequente en logische taal (op een handjevol uitzonderingen na). -are, -ere en -ire, meer smaken heb je niet.... Yellow Razz

Heb je vorig jaar een namaakcursus gedaan om in te komen?

Een thuiscursus om precies te zijn, maar omdat je dan niet iemand hebt die je aanspoort om beter je best te doen en geen 'huiswerk' hebt verzandde dat al snel. Nu heb ik gewoon 1 keer per week 1,5 uur in een klein groepje les van een gediplomeerde lerares, dus dat gaat sneller en is 'dwingender'. Bovendien ben ik dan ook wel weer zo competatief ingesteld dat ik de beste wil zijn (of in ieder geval niet de slechtste). :8:
She was only the Gardener's daughter, but boy! What a melons!
Reply


Forum Jump: