FTM Forum

Full Version: Australian open 2009
You're currently viewing a stripped down version of our content. View the full version with proper formatting.
Tsja inmiddels al 6-0 6-2 3-1
Goed. Weer terug van dag twee op de AO. Gezien het programma en de hitte heb ik vandaag vooral in de Rod Laver Arena gezeten (lekker in de schaduw). Gisteren ben ik trouwens vergeten melding te maken van de winst van Bernard Tomic. Ik heb zijn wedstrijd tegen Starace niet gezien, maar de kranten stonden er vol van vanochtend. Tomic is door zijn winst de jongste winnaar van een wedstrijd op de AO geworden. Hij is pas 16 jaar en wordt beschouwd als de langverwachte opvolger van Hewitt. Aardig wat druk voor die jongen.

Anyway, de eerste wedstrijd was Murray-Pavel. Beide had ik nog nooit zien spelen en ik had vooral uitgekeken naar Murray uiteraard, gezien zijn vorm de laatste tijd. Ik bedacht me dat ik al een tijdje niets van Pavel gehoord had, maar volgens mij speelde hij hier z'n eerste toernooi sinds tijden met een protected ranking. Dit was duidelijk te merken, want hoewel Pavel goed meekwam in de rallies (mooie enkelhandige backhand heeft-ie), kwam hij ritme tekort en was het Murray die de punten won. Behalve dat was hij overduidelijk ook nog niet fit, want na een behandeling moest hij er na anderhalve set de brui aan geven helaas.. Sad Beiden hadden overigens veel last van de zon bij het serveren. Murray sloeg een aantal dubbele fouten waar de gemiddelde amateur zich nog voor zou schamen (op de baseline aan de overkant en op z'n eigen servicelijn).

Next up was Serena. Ik verwachtte een kort potje en besloot die uit te zitten tot Hewitt-Gonzo zou beginnen. Tegenstandster Yuan Meng was lekker fanatiek en absoluut niet van plan zich af te laten slachten. Ze hield de bal goed diep en kon zo steeds lang mee in de rallies. Bovendien was ze...ah genoeg wijventennis.

Na een uur en een kwartier was het verplichte nummertje voorbij voor Williams en kon het echte werk beginnen; Hewitt-Gonzo. =P~ Het stadion was inmiddels behoorlijk vol aan het lopen (ik gok tussen de 10-12 duizend man), inclusief een trits bloedfanatieke Chilenen, dus dat beloofde wat te worden. Hewitt kwam in de eerste game meteen 0-40 achter. Waar ik vorige week tot 5-5 moest wachten op de eerste come-on, vielen ze hier als rijpe appelen van de boom. Hewitt beet zich vast in de game en sleepte hem er nog uit. Vanaf dat moment kabbelde de set eigenlijk een beetje voort, tot 6-5* voor Hewitt. Gonzo was totaal nog niet in de problemen gekomen (won z'n servicegames makkelijker dan Hewitt), maar kreeg ineens een setpunt tegen. Hewitt benutte zijn eerste bp meteen en de set was binnen.

In de tweede set begon het spel van Gonzalez meer te lopen en Hewitt kwam er geen moment meer aan te pas. Gonzo liep, zoals we hem kennen, heerlijk te beuken met z'n forehand. Die versnellingen van hem zijn werkelijk waar een genot om naar te kijken. In die twee sets sloeg hij 32 winners tegen slechts 13 voor Hewitt. De Viva Chile's en Vamos Feña's waren niet van de lucht.

Waar iedereen bang was dat het duel als een nachtkaars uit zou gaan, begon Hewitt in de vierde set weer wat op te krabbelen. Uit het niets brak hij Gonzo bij 2-1* en via breaks over en weer kwam hij op *5-3. Het publiek begon er weer in te geloven en waar Hewitt in set twee en drie als een mak lammetje over de baan had gelopen, was er nu weer wat fighting spirit te zien. Hij kwam 15-30 achter, maar vocht zich terug tot 40-30. Setpoint. Wat volgde was een rally van meer dan 20 slagen, waarbij de netband meerdere keren geraakt werd, die door Hewitt op fenomenale wijze gewonnen werd. Publiek op de banken, Chilenen stil, Hewitt die come-on! schreeuwde. Daar kreeg ik toch wel even kippenvel van.

Waar ik al droomde van 22-20 vijfde set, ging de wedstrijd eigenlijk alsnog als een nachtkaars uit. Gonzo brak al snel naar 3-1. Hewitt brak nog terug, maar werd daarna weer gebroken en kwam er zoals in set twee en drie niet meer aan te pas. Jammer, maar het mocht de pret niet drukken. Fantastisch om dit een keer mee te maken.

Tot slot nog even The Worm aangemoedigd (want in m'n team). Steppie verloor de eerste set van Lapentti, maar won daarna regelmatig omdat hij simpelweg de vastere van de twee was.

Morgen heb ik kaarten voor de avondsessie. Ik zie net dat de RLA gereserveerd is voor Ozzies; Dokic-Chakvetadze en daarna Tomic-Muller. Mss is er op de buitenbanen nog iets aan de gang. Geen echte toppers dus, maar mijn bezoek aan de AO is al geslaagd na vandaag.
Wederom megagaaf om te lezen OD, Hewitt meemaken op de AO lijkt me helemaal fantastisch. Ik heb niet de hele partij gezien, enkel de laatste 2 sets, maar je moet daar genoten hebben, zeker op het moment dat Hewitt de boel nog leek te gaan keren.

Hmm, misschien wil er een Aussie met je ruilen? Kan hij/zij de lokale helden aanmoedigen, terwijl jij van Federer en Djokovic kunt genieten. Ik zou het wel weten Wink
Precies, gewoon op je eerste werkdag aankondigen, komt vast wel goed.
Iedereen heeft het altijd over die fighting spirit van Eiwit, maar zoals OD ook al zei, hij liep gewoon te sjokken in de 2e en 3e set. Waarom vecht ie daar dan niet? Dat heb ik sowieso de laatste jaren met hem, hij laat het zo vaak onnodig op een vijfde set aankomen. Dat hij die dan wint, is leuk, maar als het een echte vechter zou zijn, had ie het wel eerder afgemaakt...
jaloers!!!!!!!!!!!!!!! =P~

mooi verhaal weer =D>
Maar zijn stadionkaarten alleen geldig voor het stadion? Of mag je daarmee ook over de grounds? Mij lijkt het namelijk juist mooi om in die eerste dagen over het park te zwerven. Er staan dan overal leuke spelers te spelers, aan het eind staan die alleen in de stadions.

Zo was ik wel even gaan kijken naar Hanescu-Hernych, Nishi-Melzer en Gasquet-Junquira 's ochtends. Lijkt me leuker dan een veegpartij van Murray en Serena en die duurden toch ook maar kort.
Keep the stories coming, OD.
Ad Wim Wrote:Maar zijn stadionkaarten alleen geldig voor het stadion? Of mag je daarmee ook over de grounds? Mij lijkt het namelijk juist mooi om in die eerste dagen over het park te zwerven. Er staan dan overal leuke spelers te spelers, aan het eind staan die alleen in de stadions.

Zo was ik wel even gaan kijken naar Hanescu-Hernych, Nishi-Melzer en Gasquet-Junquira 's ochtends. Lijkt me leuker dan een veegpartij van Murray en Serena en die duurden toch ook maar kort.

Die zijn ook geldig voor de grounds idd, gisteren heb ik dan ook afwisselend in de RLA gezeten en over de grounds gelopen. Vandaag wilde ik Murray graag zien (ook al zou het een veegpartij worden) en had tussen die partij en Hewitt-Gonzo geen zin om een uurtje weg te fikken in de zon, vandaar.
Aha, het is natuurlijk ook leip warm daar...

Maar mijn droom is het altijd om de eerste dagen van zo'n GS over de grounds te lopen. Dan zie je overal de meest fantastische partij die normaliter in Amersfoort of Rosmalen de finale zouden zijn. En je zit er dicht op en de sfeer is meestal goed bij die outer courts.
Top Overdune!

Ik was om vier uur wakker vanochtend en erg leuk tennis gezien. Set 2,3, en 4 waren alleen niet erg spannend bij Gonzo/Hewitt.
Nog bekend geworden wat monfils zijn probleem was? puur hitte/conditie?

Ik dacht voor FTM dat ik het wel goed deed maar bijna iedereen doet het goed, wat natuurlijk ook logisch is voor de eerste ronde.

Vannacht hoop ik dat Berdych en Potro simpel zegevieren. Maar ben bang voor een verrassing van of Dabul of Mayer die beide ook simpel wonnen in de eerste ronde.
Baghdatis Soderling lijkt me leuke partij om te volgen. Verwacht Baghdatis in vijf.
Dan hoop ik nog voor FTM en zuiderburen dat Malisse een mooie prestatie levert tegen Roddick. Geef hem zeker een kans. Wel 7-0 Roddick maar dat is een tijdje terug.
Hopelijk kan Korolev tegenstand bieden aan Federer...zeker niet ondenkbaar.

Kortom...zeker weer vroeg op!
kooltje Wrote:Ik dacht voor FTM dat ik het wel goed deed maar bijna iedereen doet het goed, wat natuurlijk ook logisch is voor de eerste ronde.
Nou, zo logisch vind ik dat niet. Normaliter heb je altijd wel een paar verrassingen in de 1e ronde en dat bijna alle genomen quali's doorgaan, gebeurt ook lang niet altijd...

Maar er is idd nog weinig over te zeggen. Alles zal beslist worden in de laatste dagen.
Kaartjes voor de eerste week van GS kosten niks Ad, dus RG of Wimbledon is een koopje. (Echt, Rosmalen is duurder dan Wimbledon ground tickets, schokte mij ook).

En ja, ik heb het genoegen gehad Hewitt een keer aan het werk te mogen zien op Roland Garros. Die COMON's van hem blijven echt inspirerend voor het publiek. Op de AOpen moet dat nog heftiger zijn. Gaaf verhaal OD!
O, dat vind ik wel verrassend. Probleem is dat je er nooit tussen komt aan de kassa en dat je dus ver van tevoren moet regelen. Maar ik ben wel voor RG hoor, dit jaar!

Ik heb Hewitt ook een paar keer gezien en het is nooit echt saai, maar hij tennist wel lelijk natuurlijk. En Sluiter voor eigen publiek is ook mooi!
Ground Pass Wimbledon is 16 pond ofzo de eerste week, alleen het wachten is daar irritant. Wat ik heb begrepen heb je die rijen bij RG helemaal niet, en zijn er zeker de eerste week gewoon kaarten aan de kassa te koop.
Waar ik gisteren in mijn blog al schreef over de extreme temperaturen op de openingsdag van het toernooi, werd vanmorgen bij het openslaan van de kranten pas echt duidelijk hoe zwaar de omstandigheden werkelijk waren. De Herald Sun schrijft dat de ambulancedienst 100 fans heeft moeten behandelen op maandag, allen slachtoffer van de gruwelijke hitte. Mensen vielen flauw op de tribunes, of raakten ernstig verbrand. Een fotograaf van het Australische dagblad nam een thermometer mee naar beneden op het centre court, waarbij het kwik steeg naar een duizelingwekkende 64.9 graden, Celsius welteverstaan. Het lokale weerbureau meldde een officiële maximumtemperatuur van 37.1 graden op het park, kort voor 5 uur in de middag.

“De zon was zo ontzettend sterk,” vertelde Marcos Baghdatis na zijn gewonnen eerste rondepartij tegen Julien Benneteau . “Je kunt daarbuiten niet eens normaal ademhalen, je wilt gewoon kotsen,” aldus de Cyprioot, die in 2006 de finale bereikte in Melbourne.

De kranten waren uiteraard ook vol lof over hun nieuwe held Bernard Tomic. The Age kopt ‘Tomic Bomb Explodes onto the Scene’. De Herald Sun vraagt haar lezers nu al of de 16-jarige debutant een betere speler zal worden dan tweevoudig Grand Slam-winnaar en voormalig nummer één van de wereld Lleyton Hewitt. Tomic wordt door de krant omschreven als ‘Next Big Thing of an Australian Sport Desperate for New Heroes’. Veel succes, Bernard...

De dinsdag stond volkomen in het teken van op papier het mooiste affiche van de eerste ronde. Australische vlaggendrager Hewitt tegen de finalist van 2007, Fernando Gonzalez. De verbazing was groot toen het speelschema uitkwam op maandagavond en bleek dat de kraker stond gepland voor de dagsessie, en dus niet op primetime in de avond. TV-zender Channel-7, beschikkend over de uitzendrechten, moet toch wel hebben gerekend op een avonduitzending met de Australische sportheld in de hoofdrol. Het was echter Hewitt zelf die liever in het heetst van de middag zijn duel wilde afwerken, terwijl hij wist dat er opnieuw een dag met temperaturen tegen de 40 graden werd verwacht. Hewitt hoopte hiermee ongetwijfeld een mentaal voordeel te halen, door zijn tegenstander proberen te imponeren met het feit dat hij fysiek in betere conditie zou zijn.

Andy Murray zou niet zo snel een dergelijk verzoek hebben ingediend bij de organisatie. Omdat tegenstander Andrei Pavel geblesseerd op moest geven na anderhalve set was de Schot snel klaar met zijn partij, maar hij stond lang genoeg op de baan om te ervaren dat de speelomstandigheden allesbehalve ideaal waren.

“Het vervelende is dat wanneer je tussen de games door op je stoeltje gaat zitten, je verwacht dat je even af kan koelen in de schaduw. Maar zelfs dan nog voelt het aan alsof je wordt geroosterd,” vertelde Murray na afloop. “Na een lang punt voel je ook je voeten branden.”

Uiteindelijk had Hewitt weinig baat bij zijn keuze. Net als twee jaar geleden, toen hij in een schitterende avondwedstrijd verloor van Gonzalez, was de Chileen ook nu te sterk voor de finalist van 2005.

Gonzalez domineerde het spel met zijn verwoestende forehand, waarbij hij vooral in de tweede en derde set duidelijk boven het niveau van Hewitt uitstak. “Find his backhand mate”, riep een waarschijnlijk wanhopig wordende fan naar zijn favoriet. Maar Hewitt zou Hewitt natuurlijk niet zijn, als hij zich bij een 2-1 achterstand in sets niet op één of andere manier terug zou weten te knokken in de partij. “We’re here for five sets, in the sun,” zong een groepje optimistische fans dan ook, op de melodie van we’ve got the whole world in our hands. Ze kregen gelijk. Het werd een vijfsetter, maar nadat Hewitt in het begin van de beslissende set twee breakkansen onbenut liet, verschoof het momentum weer naar de kant van Gonzalez. De Chileen gaf nog één keer een break voorsprong uit handen, maar zegevierde na ruim 3 uur spelen uiteindelijk toch met 6-3. Zuid-Amerikanen zijn niet bang voor de hitte.
Weinig nieuws voor zo een groot stuk.....
jij denkt trouwens dat Federer het toernooi wint Buurs?
Wel een gok zo vroeg in het seizoen..of juist daarom?
ik vind het juist geen grote gok.

als hij de halve finale haalt, zal ik een gemiddelde score hebben.

maar hij zal in een eventuele halve finale favoriet zijn tegen djoko/nalbi.

wanneer hij de finale haalt, zal ik waarschijnlijk in de top 3/4 eindigen, als ik het zo bekijk.

ik heb voor mijn gevoel alleen een verkeerde keuze gemaakt, als hij in de kwart verliest van cilic/del potro, maar dat kan ik me niet voorstellen.
En je hebt een blunder begaan als hij vannacht verliest van Korolev :razz:
mindlight Wrote:En je hebt een blunder begaan als hij vannacht verliest van Korolev :razz:

pfff, dat kun je dan wel zeggen.
ik ga die wedstrijd iig een deel live zien, omdat hij tussen 6 en 7 uur wordt gespeeld.

maar ik heb er veel vertrouwen in dat iig de finale haalt.
Precies, dat had ik ook zo bedacht.Onze teams zullen niet zover bij elkaar vandaan eindigen,denk ik.
Voor jou Gulbis,Berrer en Phau.Tegen mijn Monfils.
denk het ook niet.

misschien dat gulbis nog voor een verrassing kan zorgen.
buurs Wrote:denk het ook niet.

misschien dat gulbis nog voor een verrassing kan zorgen.


of Monfils
Nee joh, Gulbis
met monfils weet je het niet, maar het was vandaag niet overtuigend.

koubek gaat al lastig worden denk ik.
Lastig mag,as tie maar wint.
buurs Wrote:met monfils weet je het niet, maar het was vandaag niet overtuigend.

koubek gaat al lastig worden denk ik.

:roll: ..

Heb je Fedex zien stuntelen? Korolev wordt moelijk, maar die wint die. Tegen Safin gaat ie eraf in een 5setter met 12-10.
Ik ben morgen vrij ivm de bekerconfrontatie met Volendam, dus kan vannacht wat wedstrijden zien. Maar ik twijfel over de slaapmomenten.

Partijen die voor mij van belang zijn
01:00 Cilic - Tipsarevic
02:30 Mathieu - Delic
ca. 04:00: Lu - Nalbandian
06:00 Soderling - Baghdatis

Ik heb echt geen idee wanneer ik nou moet gaan slapen. Soderling - Baghdatis wil ik sowieso wel zien, maar Cilic-Tipsa eigenlijk ook wel. :crazy:
dan slaap je dus van 4:00-6:00 uur... Undecided
buurs Wrote:ik vind het juist geen grote gok.

als hij de halve finale haalt, zal ik een gemiddelde score hebben.

maar hij zal in een eventuele halve finale favoriet zijn tegen djoko/nalbi.

wanneer hij de finale haalt, zal ik waarschijnlijk in de top 3/4 eindigen, als ik het zo bekijk.

ik heb voor mijn gevoel alleen een verkeerde keuze gemaakt, als hij in de kwart verliest van cilic/del potro, maar dat kan ik me niet voorstellen.
Bij een halve finale zul je echt geen gemiddelde score hebben als Potro en Monfils de kwartfinale halen, en dat is zeker niet ondenkbaar. Met een finale zul je iig in de top 8 eindigen deze week, maar dan nog zal het verschil met andere teams waarsch niet heel groot zijn. Je maakt alleen een echte klapper als Federer wint...