FTM Forum

Full Version: Australian open 2009
You're currently viewing a stripped down version of our content. View the full version with proper formatting.
dit was een soortgelijke partij aan die van murray op wimbledon.

gasquet kan goed tennissen, maar mist op mentaal gebied teveel.
Dat klopt zeker, maar vorig jaar was een dramajaar, enm paste het prima in. Nu is ie goed begonnen. Echt jammer dat hij het hier niet afmaakte, want dat zou zo'n mentale opsteker zijn...
WTF!! Undecided

Gasquet verliest hem gewoon alsnog, wat een poepzak.cry
buurs Wrote:Haas pakt maar liefst 8 games =D>

Je kon het niet laten om even te zeggen he?

Jij had zelf 29 games ingevuld Undecided ..
Pfff, nu herhaling op ES, en zie ik nog een keer al die kansen die ie heeft gehad :cry:
Ad Wim Wrote:Dat klopt zeker, maar vorig jaar was een dramajaar, enm paste het prima in. Nu is ie goed begonnen. Echt jammer dat hij het hier niet afmaakte, want dat zou zo'n mentale opsteker zijn...

ik hoop dat hij mentaal sterker wordt, want het is een geweldige speler om naar te kijken.
Haggie Wrote:
buurs Wrote:Haas pakt maar liefst 8 games =D>

Je kon het niet laten om even te zeggen he?

Jij had zelf 29 games ingevuld Undecided ..

zit er toch nog 10 games boven.

maar ik wou hier meer mee aangeven hoe gaat nadal was vandaag.
Nadal 8 onnodige fouten in de hele partij. Dat is wel bijzonder sterk.
Absoluut, maar het is Nadal wel vaker overkomen dat hij geweldig speelde en plots van een mindere god verloor...
Nadal(1)-Gonzalez(13)
Simon(6)-Monfils(12)
Murray(4)- Verdasco(14)
Tsonga(5)- Blake(9)

Roddick(7)- Robredo(21)
Djokovic(3)- Baghdatis
Del Potro(8)- Cilic (19)
Federer(2)- Berdych (20)

Soderling, Nalbandian, Ferrer en Wawrinka ontbreken uit de top 16 in de onderste helft. In de bovenste helft is alles volgens planning. Ik kijk er niet raar van op als de eerste 8 van de lijst in de kwartfinales komen. Acht eigenlijk alleen Monfils in staat tot een stuntje.
Ik vraag me af of het weleens is voorgekomen dat de top 8 in de kwart stond van een GS.

Cilic geef ik ook wel kans.
Gasquet ook nog mp gehad lees ik nu. Icon_evil AO is ineens een drama geworden voor me, niemand behalve Murray en Del Potro meer over.
En de 4 die ontbreken zijn vervangen door de nummers 19, 20, 21 en Baghdatis, die ook klasse heeft. De uitschakeling van Nalbandian is de enige echte verrassing tot dusver dit toernooi.
En dat is niet eens een hele grote verrassing.

Maar het is alles behalve saai! En het voordeel van geen verrassingen is dat je nu allemaal mooie potten krijgt, althans qua namen.
Nadal(1)-Gonzalez(13) HtH 4-3 ( 2007 straight sets voor Gonzo op Aus Open).
Simon(6)-Monfils(12) HtH 0-0
Murray(4)- Verdasco(14) HtH 5-0
Tsonga(5)- Blake(9) HtH 1-0

Roddick(7)- Robredo(21) HtH 9-0 ( slechts 1 setje voor Robredo, notabene op gravel).
Djokovic(3)- Baghdatis HtH 2-0 ( Op Wimbledon 2007 de lange 5-setter, 76 76 67 46 75).
Del Potro(8)- Cilic (19) HtH 0-0 ( die twee schelen 5 dagen in leeftijd, mooi affiche).
Federer(2)- Berdych (20) HtH 7-1 ( op de olympische spelen na wint Federer heel gemakkelijk).
Ad Wim Wrote:En dat is niet eens een hele grote verrassing.

Maar het is alles behalve saai! En het voordeel van geen verrassingen is dat je nu allemaal mooie potten krijgt, althans qua namen.

Beaam! Je krijgt nu echt kraker na kraker. \Big Grin/
De eerste acht geplaatst in de kwartfinale, dat zou ik best verrassend vinden :wink:
Hopelijk kunnen Monfils en Cilic daar een stokje voor steken.
Ja dit zijn zeker mooie affiches! Vind het een leuk toernooi tot zover!
Dag 5:

De Australian Open is niet als andere Grand Slams. Hoewel er eerder deze week op één dag ruim 63.000 fans door de poorten kwamen (een Grand Slam dagrecord), is de sfeer op het tennispark heel relaxed. Australiërs houden niet van stress, en al vooral niet wanneer zij genieten van een potje tennis tijdens hun zomervakantie. De mensen zijn overal vrolijk en maken een kalme, rustige indruk. ‘No worries mate’, is het devies. Het toernooi staat niet voor niets bekend als ‘Happy Slam’.

Wat het evenement in Melbourne ook bijzonder maakt, zijn de vele etnische supportersgroepen die jaarlijks hun tennishelden aan komen moedigen. Kroaten, Serviërs, Chilenen, Argentijnen en ga zo maar door, lopen getooid in de kleuren van hun land over het tennispark. Helaas kunnen zij niet altijd even goed met elkaar overweg. De laatste jaren zijn er tussen fans uit met name de Balkanlanden enkele grimmige incidenten ontstaan. Ook vandaag liep het kortstondig uit de hand op Melbourne Park.

Novak Djokovic trof in zijn derde rondeduel de geboren Bosniër Amer Delic. Delic woont al zo’n 10 jaar in de Verenigde Staten en vertegenwoordigt dat land ook als tennisser, maar dat neemt niet weg dat hij tijdens het toernooi luid ondersteund wordt door een groep fans uit zijn vaderland. Het leverde al een klein relletje op eerder in het toernooi, toen de Amerikaan Taylor Dent klaagde over het feit dat de Bosniërs zich onsportief gedroegen op de tribune. Dent verloor van Delic in de eerste ronde.

In de Rod Laver Arena waren de fans van Delic ook vandaag weer aanwezig om hun favoriet aan te moedigen, net als een delegatie Servische fans. Djokovic en Delic zijn twee goede vrienden en gingen zeer sportief met elkaar om op de baan. Op de tribunes waren beide supportersgroepen fanatiek aanwezig, maar het bleef verder rustig... tot de wedstrijd was afgelopen. Terwijl Djokovic en Delic elkaar omhelsden aan het net – Djokovic won de wedstrijd in vier sets – braken op het binnenplein naast het stadion rellen uit tussen Bosnische en Servische fans. Er werd met stoelen gegooid, waarbij een vrouw gewond raakte. Na ongeveer twee minuten waren de ongeregeldheden afgelopen. De politie verwijderde zo’n 30 man van het tennispark.

Helaas heeft de Australian Open de laatste paar jaar een beetje een naam opgebouwd met dit soort incidenten. Toch moeten de problemen niet overdreven worden, iets waar de pers nog wel eens de neiging toe heeft. Vergeleken met supportersgeweld uit de voetbalwereld is het absoluut peanuts wat er hier gebeurt. Er zal geen mens rondlopen op het tennispark die zich ook maar enigszins onveilig voelt. Zoals gezegd is de sfeer hier verder perfect.

Zo stond de Rod Laver Arena tijdens de avond weer op zijn kop dankzij Jelena Dokic. Het sprookje van de 25-jarige Australische wordt steeds mooier, want na haar overwinning op Anna Chakvetadze, versloeg de huidige nummer 187 van de mondiale ranglijst vandaag nummer 11 Caroline Wozniacki. Dokic, die een wildcard verdiende voor de Australian Open door een Australisch play-offtoernooi te winnen, staat voor het eerst sinds 2002 weer in de vierde ronde van een Grand Slam. De geboren Servische weet niet wat ze meemaakt, en Australië ook niet. Stond ze eerder in de week al op de voorpagina van alle kranten, morgen zal de aandacht zo mogelijk nog uitbundiger zijn.

Het toeval wil dat Dokic in de vierde ronde een andere verrassing tegenkomt in Alisa Kleybanova, die de in een vormcrisis verkerende Ana Ivanovic in drie zware sets versloeg. De nederlaag betekent voor de finaliste van vorig jaar dat ze uit de top-5 valt.

Quote van de dag gaat naar de stadionspeaker van het tweede stadion, die nadat de Française Alizé Cornet haar wedstrijd tegen Daniela Hantuchova had gewonnen, op de volgende wijze vooruitblikte naar het aansluitende duel: “Dames en heren, in de volgende wedstrijd begroeten we opnieuw een Franse speler uit ... Frankrijk, Fabrice Santoro!”

De 36-jarige Santoro speelde dit jaar maar liefst zijn 17e Australian Open. Het was vandaag echter zijn laatste optreden in Melbourne. Andy Roddick was in drie sets te sterk voor de nummer 60 van de wereld, die na dit jaar zijn carrière afsluit.
Dag 6:

Wat is het leven als tennisser toch mooi. Je reist de hele wereld af, vertoeft vrijwel het complete jaar in een zomers klimaat en overal waar je komt ben je de grote ster. Daarnaast verdien je ook nog eens een rijkelijk belegde boterham met het uitvoeren van je grootste hobby. Het is het ideaalbeeld dat buitenstaanders hebben van de gemiddelde profspeler. Dat wil niet zeggen dat het leven op de tour daadwerkelijk één groot feest is.

Elke dag moet er gepresteerd worden. De verwachtingen van de pers en fans zijn groot en in tegenstelling tot een teamsport als voetbal komt alle druk op jouw schouders te liggen. Jij alleen bent na afloop van de wedstrijd de held, of de grote schlemiel. Je wint in je eentje, maar moet ook een zware nederlaag zelf dragen. En dat is niet altijd even makkelijk voor een tennisser. Vrijwel 100% van de spelers loopt elke week wel tegen een verliespartij op. Er kan elk toernooi maar één winnaar zijn, dus moet je sterk in je schoenen staan als speler om al die tegenslagen te verwerken. Niet iedereen kan daar even goed mee omgaan.

Zo verklaarde Marat Safin deze week dat hij de laatste jaren veel last van stress heeft gehad en niet kan wachten tot hij met pensioen gaat aan het einde van het jaar. “Als je jong bent is alles leuk en nieuw, maar na een paar jaar begin je de druk te voelen,” aldus de Rus, die over drie dagen zijn 29e verjaardag viert. “Tennis is stressvol. Je staat constant onder druk. Als je geen wedstrijden wint is het moeilijk om gemotiveerd te blijven en helemaal opnieuw te beginnen. Het is geen makkelijk spelletje, laten we het daar op houden.”

Ook Alona Bondarenko weet hoe het is om na een nederlaag helemaal kapot te gaan. De Oekraïense verloor vandaag in een spannende wedstrijd van de als achtste geplaatste Svetlana Kuznetsova, maar was compleet gebroken na haar verlies. Op mijn weg naar de persruimte kwam ik de nummer 34 van de wereld tegen in de wandelgangen, compleet levenloos zittend tegen een pilaar in haar wedstrijdoutfit en met een handdoek over haar schouders. Bondarenko’s zus Kateryna sprak haar bemoedigend toe en ook haar coach stond gebogen over haar heen, maar de 24-jarige speelster oogde compleet van de wereld.

Een Poolse journalist kwam naar me toe en vertelde me dat Bondarenko even ervoor nog zat te huilen, waarbij er een fotograaf langsliep die zijn kans waarnam. De beste man werd in zijn kladden gegrepen door een persofficial, die toevallig ook net door de gangen liep. De fotograaf dreigde zijn accreditatie kwijt te raken door het privémoment vast te leggen, maar na flink bedelen mocht hij deze toch behouden.

Een andere speler die weet hoe hard verliezen kan zijn is Richard Gasquet. Zijn nederlaag tegen Andy Murray op Wimbledon van vorig jaar is legendarisch. De Fransman leidde met 2-0 in sets en mocht in de derde set serveren voor de partij, maar verloor alsnog. Vandaag moest Gasquet een soortgelijke klap incasseren tegen de Chileen Fernando Gonzalez.

In de Margaret Court Arena leek het wel alsof er een Davis Cup-duel gespeeld werd. Gasquet had een schare Franse fans achter zich, maar deze vielen in het niet bij de paar honderd luidruchtige Chileense supporters. “Chi-Chi-Chi, Le-Le-Le, Viva Chile!” De leus schaterde tientallen keren door het stadion, terwijl Gasquet en Gonzalez er een waar titanengevecht van maakten. De 22-jarige voormalige nummer één van Frankrijk, inmiddels voorbij gestreefd door landgenoten Jo-Wilfried Tsonga, Gilles Simon en Gael Monfils, had de overwinning al na drie sets binnen kunnen hebben, maar een matchpoint in de tiebreak was aan Gasquet niet besteed.

Gonzalez knokte zich terug in de partij en dwong een vijfde set af. Een Australische fan van Gasquet schreeuwde: “Fight it out Richard!” De yell leidde tot een cynische lach bij twee Franse journalisten, aangezien Gasquet in eigen land vaak bekritiseerd wordt vanwege een gebrek aan vechtersmentaliteit.

De voormalig nummer zeven van de wereld, inmiddels afgezakt naar de 25e positie, liet zich vandaag echter van zijn beste kant zien. Gasquet knokte voor wat hij waard was, en op de belangrijke punten was hij niet bang om voor zijn kansen te gaan, iets wat hij in het verleden vaak naliet.

Waar Chileense fans de wave inzetten en de Franse supporters het eigen volkslied begonnen te zingen, liep de speeltijd ondertussen op tot boven de vier uur. Gasquet liet op 4-4 en 7-7 in totaal drie breakkansen onbenut, dankzij goed spel van zijn tegenstander. Op 10-10 diende zich een nieuwe kans aan, maar met een schitterende inside-out forehand winner poetste Gonzalez ook deze mogelijkheid weg.

De volgende game was het voor de Chileen wél raak. Op zijn tweede matchpoint sleepte de nummer 13 van de wereld, na vier uur en negen minuten spelen, met een backhand winner langs de lijn de overwinning uit het vuur. Op de tribunes vierden de Chileense fans het feestje met stadionfakkels. Ondertussen verliet Gasquet de baan met een manke voet. Nederlagen doen nou eenmaal pijn.
Pffffffffffff Icon_evil ...

Gaan ze Jankovic-Bartoli uitzenden, terwijl Cilic-Del Potro bezig is. Staat 3-2 voor Cilic. Del Potro twee breakpoints gemist.
Del Potro van 30-0 naar break tegen....4-2 Cilic
MARINNNNNN
Tripplexxx Wrote:Pffffffffffff Icon_evil ...

Gaan ze Jankovic-Bartoli uitzenden, terwijl Cilic-Del Potro bezig is. Staat 3-2 voor Cilic. Del Potro twee breakpoints gemist.
Eurosport is sowieso veel te veel vrouwen"tennis"
Elikian Wrote:
Tripplexxx Wrote:Pffffffffffff Icon_evil ...

Gaan ze Jankovic-Bartoli uitzenden, terwijl Cilic-Del Potro bezig is. Staat 3-2 voor Cilic. Del Potro twee breakpoints gemist.
Eurosport is sowieso veel te veel vrouwen"tennis"

Ja klopt, en biathlon als er een mooie pot bezig is...drama [-(
Del Potro terug naar *3-4 Sad
Jankovic- Bartoli staat 0-5. #-o

Del Potro breakt terug.
Ik ben net terug van wintersport, verheug ik me op cilic-potro zenden ze die lelijke damespot uit. Grr. Zeer belangrijk dat Cilic wint!!
centre court Wrote:Ik ben net terug van wintersport, verheug ik me op cilic-potro zenden ze die lelijke damespot uit. Grr. Zeer belangrijk dat Cilic wint!!

Helemaal heel teruggekomen?

Cilic zie ik op 1 of andere manier niet winnen. Del Potro is gewoon verder imo. 6-5 Cilic op service.
centre court Wrote:Ik ben net terug van wintersport, verheug ik me op cilic-potro zenden ze die lelijke damespot uit. Grr. Zeer belangrijk dat Cilic wint!!

Je kunt 'm ook hier volgen (tip van Ad): http://www.atdhe.net/index.html